آغازوانجام خواجه نصیرالدین طوسی

آغازوانجام خواجه نصیرالدین طوسی
0
“آغاز و انجام” ازاثر سترگ خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند بزرگ ایرانی قرن هفتم می‌باشد. این رساله، سخن از شرح احوال انسان‌‌ها در عوالم گوناگون دارد.

خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند عظیم القدرعالم اسالمی بینیاز از تعریف و توصیف است و شرح حال و آثار وى درمقدمه بسیارى از آثارش و همچنین دركتب جداگانهاى كه درباره وى نگاشته شده آمده است.

از این رو ما در اینجا تنها به ذكرنكاتی درباره رساله حاضر )آغازو انجام( كه آیة الله عالمه حسنزاده آملی در مقدمه تعلیقات خویش براین رساله آوردهاند. اكتفا میكنیم. ایشان میفرمایند: »این رساله از آغاز به آغازو انجام شهرت یافت چنانكه سید حیدر آملی در»جامع االسرار«به آغاز انجام آن را نام برده است،و لكن جناب خواجه آن را به اسم »تذكره«نام میبردكه تذكره در آغاز و انجام است.

»آغازو انجام یكی از مآخذ ومصادرعلمی حكمت متعالیه، معرفت ومشهور به اسفار صدر المتألهین است و در چندین فصل موقف هفتم الهیات اسفار و نیز در اكثر فصول باب یازدهم نفس اسفارناظر به مطالب این رساله است حتی در بسیارى ازمواردعبارات خواجه را به عربی از این رساله ترجمه فرموده است و خواجه را به بعض المحققین یاد نموده است. و شاگرد بزرگ آن بزرگوار مرحوم فیض در»علم الیقین«برممشاى استادش مشی كرده است و بسیارى از فصول و مطالب آغازو انجام را به قلم خود ترجمه وتحریركرده است. چنانكه با مقابله وعرض معلوم میگردد، و متأله سبزوارى در تعلیقاتش براسفاراز آن نام میبرد و مطلب نقل میكند.

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
نظرات
    arrow