تاریخچه ورزش کوهنوردی ایران


			
		تاریخچه ورزش کوهنوردی ایران
0
در سال 1323 ورزشکوهنوردی ایران دارای تشکیلات رسمی گردید در سال1356 فدراسیون های کو&#...



در سال 1323 ورزشکوهنوردی ایران دارای تشکیلات رسمی گردید در سال1356 فدراسیون های کوهنوردی و اسکی در هم ادغام و به نام فدراسیون کوهنوردی و اسکی ایران فعالیت خود را آغاز نمود .

فدراسیون کوهنوردی با توجه به ابعاد مختلف فعالیت در زمینه های کوهنوردی ، سنگنوردی طبیعی و داخل سالن ، دوچرخه سواری کوهستان ، ورزشهای هوایی و ... طیف وسیعی از ورزشکاران را تحت پوشش قرار داد.

رشته های کوهنوردی حرفه ای ، فعالیتهای هیمالی نوردی و صعودهای بلند جز رشته های شاخص و پر اهمیت کوهنوردی می باشد ، دردور های جدید فعالیت کوهنوردی ، اعزامهای مختلف مربیان به کلاسهای پیشرفته کشورهای فرانسه ، اسکاتلند ، سوئیس و ... جهت بالا بردن کیفیت تاکتیکی و فنی ورزش کوهنوردی صورت گرفته است .

در ورزش سنگنوردی داخل سالن با توجه به جوان بودن این رشته ورزشی در آسیا و خصوصا" در ایران ، فعالیتهای شایسته ای از جمله اعزامهای سالیانه تیمهای ملی سنگنوردی داخل سالن به مسابقات قهرمانی سنگنوردی آسیا صورت گرفته است .

فدراسیون کوهنوردی متشکل از کمیته های مختلف بوده و در راس آن رئیس و دبیر برنامه ریز سیاست کلی ورزش کوهنوردی کشور می باشند که آقای محمد شعاعی از سال 1377 دبیری فدراسیون را عهده دار هستند .

کوه نوردی

این کمیته در زمینه های مختلف و ورزشهای زیبا و متنوع کوهنوردی از جمله کوهپیمایی ، سنگنوردی طبیعی سنگنوردی داخل سالن ، دوچرخه سواری کوهستان و ورزشهای هوایی فعالیت می کنند .

در کنار کمیته های مختلفی که در جهت پیشبرد این رشته های جذاب ورزشی فعالند کمیته های دیگر از قبیل پزشکی کوهستان ، روابط عمومی ، هماهنگی امور استانها ، ارزشیابی گشتهای کوهنوردی و ... زمینه را در جهت گسترش علمی و فرهنگی ورزش کوهنوردی مهیا می سازند . فدراسیون کوهنوردی وظیفه تشکیل تیم ملی و انتخاب بهترین کوهنوردان کشور را برای عضویت در تیم ملی کوهنوردی به عهده داشته تا در صعود های ملی و بین المللی که در راس آنها هیمالیا نوردی است زبده ترین کوهنورد کشور را اعزام دارد.

فعالیت کوهنوردی در سطوح پایین تر زیر نظر هیئتهای کوهنوردی برنامه ریزی و هدایت می شود و آنها نیز با حمایت از فعالیتهای گروهای کوهنوردی که مسئولیت اجرای برنامه های کوهنوردی در سطح ادارات ، دانشگاهها ، کارخانجات و هیئتها و انجمنهای مختلف را دارد ، به ترویج عملی این ورزش می پردازد .

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow