آشنایی با مسابقات مستر المپیامستر المپیا چیست ؟تاریخچه مسابقات مستر المپیا :شرایط شرکت در مسابقات :معیارهای قضاوت :مسابقات مستر المپیا :قهرمانان مستر المپیا :لیست قهرمانان مسابقات مستر المپیا از 1965 تا 2023هادی چوپان :مجسمه ساندو Sandow هدیه ای ویژه برای قهرمان مستر المپیا :چگونه یک شرکت کننده برای مستر المپیا شویم ؟حقایق جالب درباره مستر المپیا :

آشنایی با مسابقات مستر المپیامستر المپیا چیست ؟تاریخچه مسابقات مستر المپیا :شرایط شرکت در مسابقات :معیارهای قضاوت :مسابقات مستر المپیا :قهرمانان مستر المپیا :لیست قهرمانان مسابقات مستر المپیا از 1965 تا 2023هادی چوپان :مجسمه ساندو Sandow هدیه ای ویژه برای قهرمان مستر المپیا :چگونه یک شرکت کننده برای مستر المپیا شویم ؟حقایق جالب درباره مستر المپیا :
0
مسابقات مستر المپیا: رویدادی برجسته در جهان بدنسازی مستر المپیا   در این ...

مسابقات مستر المپیا: رویدادی برجسته در جهان بدنسازی


مستر المپیا

 

در این مقاله از بیتوته، به مسابقات مستر المپیا پرداخته شده است. مستر المپیا (Mr. Olympia) معتبرترین و پربیننده‌ترین مسابقات بدنسازی در جهان است که هر ساله در شهر لاس وگاس ایالات متحده برگزار می‌شود. این مسابقات توسط فدراسیون بین‌المللی بدنسازی و پرورش اندام (IFBB) برگزار می‌شود و قهرمان این مسابقات به عنوان «بزرگترین بدنساز جهان» شناخته می‌شود.

مستر المپیا (Mr. Olympia) معتبرترین و پربیننده‌ترین مسابقه بدنسازی در جهان است که هر ساله در شهر لاس وگاس ایالات متحده برگزار می‌شود. این مسابقات توسط فدراسیون بین‌المللی بدنسازی و پرورش اندام (IFBB) برگزار می‌شود و قهرمان این مسابقات به عنوان «بزرگترین بدنساز جهان» شناخته می‌شود.

 

اولین دوره مسابقات مستر المپیا در سال ۱۹۶۵ در شهر نیویورک برگزار شد  که لاری اسکات اولین عنوان قهرمانی اش از دو عنوان متوالی خود را بدست آورد . لی هینی و رونی کلمن رکوردداران عنوان قهرمانی با ۸ عنوان هستند . فیلم تپش آهن که مسائل قبل از مستر المپیای ۱۹۷۵ را پوشش می‌داد در رسیدن آرنولد شوارتزنگر و لو فرینو به دنیای سینما کمک زیادی کرد. از آن زمان تاکنون، این مسابقات هر ساله برگزار شده است و تنها در دو سال (۱۹۷۴ و ۱۹۸۱) به دلیل مشکلات مالی برگزار نشد. همچنین عنوانی نیز برای میس المپیا که برنده رقابت بخش زنان است وجود دارد. تمام رقابت‌ها در یک هفته برگزار می‌شوند. 

 

مستر المپیا یک رقابت بسیار چالش برانگیز است و تنها بهترین بدنسازان جهان شانس برنده شدن را دارند. رقبا ماه‌ها قبل از مسابقه تمرین می‌کنند و اغلب از رژیم‌های غذایی سخت و روتین‌های ورزشی پیروی می‌کنند.

 

برخی از مشهورترین برندگان مستر المپیا عبارتند از: آرنولد شوارتزنگر، لی هانی، رونی کلمن و فیل هیث. این مردان به عنوان بهترین بدنسازان تمام دوران در نظر گرفته می شوند و همگی چندین عنوان مستر المپیا را به دست آورده اند.

 

قهرمان فعلی مستر المپیا درک لونسفورد است که در سال 2023 این عنوان را به دست آورد. لونسفورد یک بدنساز جوان و با استعداد است و او را یکی از بهترین های جهان می دانند.

 

قهرمانان مستر المپیا

مسابقات مستر المپیا

 

برای شرکت در مسابقات مستر المپیا، ورزشکاران باید شرایط زیر را داشته باشند:

 

• حداقل ۲۱ سال سن داشته باشند.

• حداقل ۱۸۲ سانتی‌متر قد داشته باشند.

• حداقل ۸۵ کیلوگرم وزن داشته باشند.

 

در مسابقات بین‌المللی بدنسازی شرکت کرده و نتایج قابل قبولی کسب کرده باشند.

 

در مسابقات مستر المپیا، بدنسازان از سراسر جهان در دسته‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند. دسته اصلی مسابقات، دسته سنگین‌وزن (۲۱۲ پوند و بالاتر) است که قهرمان این دسته، به عنوان مستر المپیا شناخته می‌شود. دسته‌های دیگر مسابقات مستر المپیا عبارتند از:

 

– دسته ۲۱۲ پوند (۹۶ کیلوگرم)

– دسته فیزیک کلاسیک (۱۸۰ پوند)

– دسته فیزیک (۱۶۵ پوند)

– دسته بیکینی (۱۶۵ پوند)

– دسته فیتنس (۱۵۰ پوند)

– دسته فیتنس فیزیک (۱۶۵ پوند)

– دسته فیتنس ماسل (۱۷۵ پوند)

– دسته ماسل فیزیک (۱۹۸ پوند)

 

در مسابقات مستر المپیا، بدنسازان بر اساس ترکیبی از عواملی مانند حجم عضلات، تناسب اندام، وضوح عضلات و زیبایی ظاهری، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

شرکت کنندگان مستر المپیا بر اساس عضلانی، تقارن، و آمادگی کلی آنها قضاوت می شوند. داوران همچنین به روال ژست گرفتن و ارائه شرکت کنندگان در مسابقه نگاه می کنند.

 

لیست قهرمانان مسابقات مستر المپیا

کریزانک یکی از شرکت کنندگان مسابقات مستر المپیا

 

مسابقات مستر المپیا در دو بخش برگزار می شود:

 

بخش حرفه‌ای: این بخش شامل ورزشکاران حرفه‌ای بدنسازی است که در مسابقات بین‌المللی مختلف شرکت کرده و نتایج قابل قبولی کسب کرده‌اند.

 

بخش آماتور:این بخش شامل ورزشکاران آماتور بدنسازی است که در مسابقات بین‌المللی آماتور شرکت کرده و نتایج قابل قبولی کسب کرده‌اند.

 

در بخش حرفه‌ای، ورزشکاران در سه دور مختلف به رقابت می‌پردازند:

دور اول:در این دور، ورزشکاران در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و داوران بر اساس معیارهایی مانند حجم عضلات، تناسب اندام، تعادل عضلات و سیالیت و زیبایی حرکات، ورزشکاران را ارزیابی می‌کنند.

 

دور دوم: در این دور، ورزشکاران در دو گروه ۵ نفره تقسیم می‌شوند و در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. داوران بر اساس معیارهایی مانند حجم عضلات، تناسب اندام، تعادل عضلات و سیالیت حرکات، ورزشکاران را ارزیابی می‌کنند.

 

دور سوم:در این دور، شش ورزشکار برتر به صورت انفرادی به رقابت می‌پردازند. داوران بر اساس معیارهایی مانند حجم عضلات، تناسب اندام، تعادل عضلات و سیالیت حرکات، ورزشکاران را ارزیابی می‌کنند.

 

در بخش آماتور، ورزشکاران در دو دور مختلف به رقابت می‌پردازند:

دور اول:در این دور، ورزشکاران در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و داوران بر اساس معیارهایی مانند حجم عضلات، تناسب اندام، تعادل عضلات و سیالیت حرکات، ورزشکاران را ارزیابی می‌کنند.

 

دور دوم:در این دور، ورزشکاران در دو گروه ۵ نفره تقسیم می‌شوند و در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. داوران بر اساس معیارهایی مانند حجم عضلات، تناسب اندام، تعادل عضلات و سیالیت حرکات، ورزشکاران را ارزیابی می‌کنند.

 

تاکنون ورزشکارانی موفق به کسب عنوان قهرمانی مستر المپیا شده‌اند. رکورددار بیشترین قهرمانی در این مسابقات، لی هینی با هشت قهرمانی است. سایر قهرمانان مستر المپیا عبارتند از:

 

در این قسمت لیست قهرمانان مستر المپیا از شروع تا به امروز را برایتان لیست کرده ایم :

سال قهرمانی  لیست قهرمانان کشور
 قهرمان مسترالمپیا سالهای 1965 و 1966لری اسکات آمریکا
قهرمان مسترالمپیا سالهای 1967 و 1968 و 1969سرجیو اولیواکوبا
قهرمان مسترالمپیا سالهای 1970 تا 1975 یعنی 6 سال متوالیآرنولد شوارتزنگراتریش
قهرمان مسترالمپیا سال 1976فرانکو کولومبوایتالیا
قهرمان مسترالمپیا سال های 1977 تا 1979 یعنی 3 سال متوالیفرانک زینآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال 1980آرنولد شوارتزنگراتریش
قهرمان مسترالمپیا سال 1981فرانکو کولومبوایتالیا
قهرمان مسترالمپیا سال 1982کریس دیکرسونآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال 1983سمیر بنوتلبنان
قهرمان مسترالمپیا سال های 1984 تا 1991 یعنی 8 سال متوالیلی هینیآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال های 1992 تا 1997 یعنی 6 سال متوالیدوریان یتسانگلیس
قهرمان مسترالمپیا سال های 1998 تا 2005 یعنی 8 سال متوالیرونی کلمنآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال های 2006 و 2007جی کاتلرآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال 2008دکستر جکسونآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال های 2009 و 2010جی کاتلرآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال های 2011 تا 2017 یعنی 7 سال متوالیفیل هیثآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال 2018شاون رودنجامائیکا
قهرمان مسترالمپیا سال 2019برندون کوریآمریکا
قهرمان مسترالمپیا سال 2020 و 2021ممدوح السبیعی (بیگ رامی)مصر
قهرمان مسترالمپیا سال 2022هادی چوپانایران
قهرمان مسترالمپیا سال 2023درک لانسفوردآمریکا

 

هادی چوپان، بدنساز ایرانی، در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار موفق به کسب عنوان قهرمانی مستر المپیا شد. او با این قهرمانی، اولین ورزشکار ایرانی و آسیایی بود که موفق به کسب این عنوان شده است.

 

آقای المپیای فعلی درک لونسفورد است که در سال ۲۰۲۳ این عنوان را به دست آورد. لونسفورد به دلیل تقارن باورنکردنی و توانایی اش در نگه داشتن ژست های خود برای مدت طولانی شناخته شده است.

 

مسابقات مستر المپیا از طریق شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی به سراسر جهان پخش می‌شود و از محبوبیت زیادی در میان طرفداران بدنسازی برخوردار است.

 

هدایای مسابقات مستر المپیا

شرایط شرکت در مسابقات مستر المپیا

 

یکی از هدایای ویژه ای که به قهرمانی مستر المپیا اهدا می شود مجسمه ساندو است که از شکوه و افتخار بالایی برخوردار است.

 

در ادامه در پستی مفصل در مورد مجسمه ساندو و تاریخچه مستر المپیا صحبت خواهیم کرد.

 

جوایز مسابقات مستر المپیا

مجسمه ساندو Sandow یکی از جوایز مستر المپیا

 

تنها دو نفر از قهرمانان مستر المپیا از دریافت این مجسمه محروم مانده اند که علت آن هم این است که در آن زمان هنوز در لیست هدایا نبود.

 

لری اسکات و سرجیو اولیرا دو قهرمانی هستند که در اولین و دومین دوره مسابقات قهرمان شدند و تندیس ساندو را دریافت نکردند.

 

تاکنون تندیس ساندو به 11 تن از قهرمانان مستر المپیا تقدیم شده است که البته این نکته را هم باید گفت که خیلی از این 11 تن، بار های متوالی توانسته اند به عنوان مسترالمپیا دست پیدا کنند.

 

برای تبدیل شدن به یک مدعی مستر المپیا، بدنسازان ابتدا باید واجد شرایط لیگ حرفه ای IFBB باشند. هنگامی که آنها واجد شرایط شدند، باید در یک سری از نمایش های حرفه ای بدنسازی شرکت کنند تا امتیاز کافی برای شرکت در مسابقات مستر المپیا کسب کنند.

 

مسابقات مستر المپیا یک رویداد فوق‌العاده چالش برانگیز است و برای تبدیل شدن به یک مدعی سال‌ها تلاش و فداکاری لازم است. شرکت کنندگان باید هر روز ساعت ها تمرین کنند و همچنین باید رژیم غذایی بسیار سختی داشته باشند.

 

مستر المپیا واقعاً یک رویداد الهام بخش است و گواهی بر تلاش و فداکاری رقبا است. همچنین این یک فرصت عالی برای طرفداران است تا شاهد رقابت بهترین بدنسازان جهان با یکدیگر باشند.

 

جوایز مسابقات مستر المپیا

هادی چوپان قهرمان مستر المپیا سال 2022

 

• آرنولد شوارتزنگر در هفت مسابقه اول مستر المپیا از سال 1970 تا 1975 برنده شد.

• رونی کولمن از سال 1998 تا 2005 هشت عنوان مستر المپیا را متوالی به دست آورد.

• فیل هیث هفت عنوان مستر المپیا را از سال 2011 تا 2017 به دست آورد.

• مسابقه مستر المپیا هر سال در شهر دیگری برگزار می شود.

• جوان ترین برنده مستر المپیا لری اسکات بود که اولین عنوان خود را در 23 سالگی به دست آورد.

• مسن ترین برنده مستر المپیا فیل هیث بود که هفتمین عنوان قهرمانی خود را در 35 سالگی به دست آورد.

• تنها بدنسازی که در سه دهه مختلف عنوان مستر المپیا را کسب کرده است، آرنولد شوارتزنگر است.

• مسابقات مستر المپیا اغلب به عنوان "سوپر کاسه بدنسازی" شناخته می شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow