سگ‌ها صدای انسان را متفاوت پردازش می‌کنند


			
		 سگ‌ها صدای انسان را متفاوت پردازش می‌کنند
0
محققان صداهای مختلف انسان و سگ را برای سگ‌ها پخش کردند و فعالیت مغز سگ‌ها را ب&#...



محققان صداهای مختلف انسان و سگ را برای سگ‌ها پخش کردند و فعالیت مغز سگ‌ها را با استفاده از نوار مغزی غیرتهاجمی در حین این عمل ثبت کردند و متوجه شدند که سگ‌ها صدای انسان و سگ را متفاوت پردازش می‌کنند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از تی‌ان، محققان دانشگاه "اوتووش لوراند"(ELTE) در بوداپست مجارستان، بینش جدیدی در مورد پردازش عصبی اطلاعات شنوایی در سگ‌ها به دست آورده‌اند. آنها در مطالعه جدید خود که در مجله Royal Society Open Science منتشر شده است، از یک الگوی غیرتهاجمی نوار مغزی براساس روش‌های انسانی برای مطالعه نحوه پردازش سیگنال‌های شنیداری مختلف توسط سگ‌ها استفاده کردند و برای اولین بار تفاوت‌هایی را در پاسخ به صداهای انسان و سگ در آنها مشاهده کردند.

 

ما انسان‌ها با شنیدن صدای دو گونه متفاوت و آشنا، معمولاً می‌توانیم صداها را بر اساس گونه‌ای که صدا از آن آمده است، تشخیص دهیم. اما آیا سگ‌ها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند؟ محققان دپارتمان رفتارشناسی در دانشگاه "اوتووش لوراند" در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، متعهد به شناسایی فرآیندهای مغزی مسئول تمایز گونه‌ها شدند.

 

"آنا بالینت" عضو گروه تحقیقاتی رفتارشناسی تطبیقی این دانشگاه می‌گوید: ما در حالی که فعالیت مغزی سگ‌ها را با استفاده از نوار مغزی غیرتهاجمی ضبط می‌کردیم، صداهای مختلف انسان و سگ را برای آنها پخش ‌کردیم. روش مورد استفاده ما بر خلاف بسیاری از روش‌های نوار مغزی که در مطالعات حیوانی استفاده می‌شود، بر اساس روش‌های انسانی و کاملاً بدون درد و غیر تهاجمی است.

 

۱۷ خانواده از سگ‌ها در این مطالعه شرکت داده شدند، در حالی که محققان الکترودهایی را روی نقاط خاصی روی سر آنها قرار دادند و صداهای غیرکلامی انسان و سگ را برای آنها پخش کردند.

 

آواهای انسانی از خنده که رفتار و صدای مثبتی است تا خمیازه و سرفه که رفتاری خنثی محسوب می‌شود، متغیر بود. در حالی که آواهای سگ از پارس بازیگوشانه(مثبت) تا نفس نفس زدن و بو کردن(خنثی) متغیر بود.

 

در نهایت تجزیه و تحلیل سیگنال‌های ثبت شده نوار مغزی نشان داد که مغز سگ‌ها، صداهای این دو گونه را به شکل متفاوت پردازش می‌کند.

 

"هوبا الود" دانشجوی دکترا در دپارتمان اخلاق شناسی این دانشگاه توضیح داد که این اولین بار است که سگ‌ها به این شکل بررسی می‌شوند. علاوه بر این، این اثر تمایزی خیلی زود و در ۲۵۰ میلی‌ثانیه رخ می‌دهد، بنابراین پردازش عصبی صداهای انسان و سگ یک چهارم ثانیه بعد از شروع انتشار صدا از شروع می‌شود.

 

"مارتا گاچی" محقق اصلی این گروه تحقیقاتی تاکید کرد: یک یافته مهم دیگر، تفاوت بین پاسخ‌های مغز به صداهای مثبت و خنثی بسته به گونه‌ی سگ‌ها است. بنابراین ما توانستیم به طور تجربی نشان دهیم که مغز سگ‌ها به محتوای احساسی صداهایی که می‌شنوند نیز پاسخ می‌دهد.

 

"آنا بالینت" نتیجه گرفت: نکته مهم و اصلی این یافته‌ها این است که با استفاده از این روش می‌توانیم به جزئیات جدیدی از عملکردهای عصبی دوستان دیرینه چهارپای خود و نحوه پردازش سیگنال‌های صوتی آنها دست یابیم.

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow