چگونه یک آهنربا بسازیم؟ روش های مختلف ساخت آهنربا آهن ربا چیست و چگونه آهن ربا بسازیم؟ 


			
		چگونه یک آهنربا بسازیم؟ روش های مختلف ساخت آهنربا
		آهن ربا چیست و چگونه آهن ربا بسازیم؟ 
0
 ساخت آهن ربا   آهنرباها از جالب ترین اشیایی هستند که تا به حال در جهان ساخته &#...



 ساخت آهن ربا

 

آهنرباها از جالب ترین اشیایی هستند که تا به حال در جهان ساخته شده اند. تاریخچه آنها به قرن شانزدهم باز می گردد و صدها سال بعد هنوز مورد استفاده قرار می گیرند. همراه با موضوع جالب نحوه عملکرد آهنرباها، هنوز این سوال وجود دارد که چگونه آنها ساخته می شوند. شما میتوانید در خانه با روش هایی بسیار ساده آهن ربای موقتی بسازید. در این مطلب از بیتوته شما را با روشهای ساخت آهن ربا آشنا می کنیم.

 آهن ربا ماده ای است که قادر به جذب آهن و تولید میدان مغناطیسی در خارج از خود می شود. خطوط میدان مغناطیسی اطراف آهن ربا با چشم  قابل مشاهده نیستند ولی به صورت شماتیک نمایش داده می شوند. نقطه ای از آهن با که نیروی جذب آهن ربا در آن قوی تر است به عنوان قطب آهن ربا شناخته می شود. 

 

آهن رباهای میله ای دو قطب دارند ، زمانی که یک آهن ربای میله ای را از وسط با طناب به حالت معلق نگه دارید خواهید دید که در راستای شمالی جنوبی قرار می گیرد. سمتی که به طرف شمال قرار گرفته را قطب شمال و سمتی که به طرف جنوب قرار گرفته است را قطب جنوب می نامند. 

 

ویژگی های آهن ربا

قطب های هم نام آهن ربا یکدیگر را دفع می کنند. 

قطب های غیر هم نام آهن ربا یکدیگر را جذب می کنند. 

آهن ربا در اطرافش میدان مغناطیسی دارد که با خطوط شماتیک نمایش داده می شود. 

خطوط میدان مغناطیسی از قطب شمال آهن ربا خارج شده به قطب جنوب آهن ربا وارد می شود. 

خطوط میدان مغناطیسی یکدیگر را قطع نمی کنند. 

 

ویژگی های آهن ربا, ساخت آهنربا با روش مالش, چگونه آهن ربا بسازیم

ویژگی های آهن ربا 

 

چه موادی آهن ربای قوی تر می سازند

قوی ترین آهن رباها از جنس آلیاژهای آهن ، بور و نئودیمیم ساخته می شوند. 

 

چگونه آهن ربا بسازیم 

شما میتوانید در خانه به سه روش آهن رباهای موقتی بسازید:

  

ساخت آهنربا با روش مالش

برای ساخت آهنربا با روش مالش به یک آهن ربای دائمی و یک میله فولادی نیاز دارید. 

یک طرف آهن ربا را چندین بار ( 50  - 100 بار) از یک سمت (مثلا از راست به چپ) روی یک میله فولادی مالش دهید ، با این کار مولکولهای مغناطیسی میله منظم و یک طرفه شده و خاصیت آهن ربایی پیدا می کنند. در نتیجه انتهای میله فولادی بار قطب مخالف آهن ربا را بدست می آورد. 

 

ساخت آهن ربا, ساخت آهن ربا با استفاده از میخ, ساخت اهن ربا الکتریکی ساده

ساخت آهن ربای الکتریکی

 

ساخت آهن ربا الکتریکی

برای ساخت آهن ربا الکتریکی باید سیم پیچ استوانه ای بسازید. با پیچاندن چندین دور سیم مسی دور یک جسم مغناطیسی مانند میخ آهنی ، سیم پیچ را بسازید و سپس دو سر سیم را به یک منبع جریان الکتریکی مانند باتری وصل کنید. میخ آهنربا می شود که قطب های آن به جهت جریان بستگی دارد. هر چه شدت جریان یا تعداد دور سیم پیچ را بیشتر کنید ، قدرت آهن ربا بیشتر می شود. 

 

ساخت آهن ربا با روش القایی

زمانی که آهن ربا را به یک میخ آهنی نزدیک می کنید ، بدون تماس ، میخ به آهن ربا جذب می شود ، علت این امر آهن ربا شدن میخ به روش القایی است. 

زمانی که میخ به میدان مغناطیسی آهن ربا وارد می شود ، دو قطب مغناطیسی پیدا می کند ، سمت نزدیک تر میخ به آهن ربا قطب مخالف و سمت دورتر قطب موافق آهنربا می شود. 

 

براساس همین اصل میتوانید هر جسم آهنی را به روش القایی تبدیل به آهن ربا کنید مثلا آهن ربایی که وارد ظرف سوزن می شود ، تعدادی سوزن به دنبال هم به آهن ربا می چسبند یعنی این سوزن ها به روش القایی آهنربا شده است و یک زنجیره مغناطیسی القایی ساخته اند. 

 

گردآوری : بخش علمی و آموزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow