راهنمای خرید نهال: نکاتی برای جلوگیری از پشیمانی خریدار  آیا می دانید نهال خوب چه ویژگی هایی دارد؟


			
		راهنمای خرید نهال: نکاتی برای جلوگیری از پشیمانی خریدار
		 آیا می دانید نهال خوب چه ویژگی هایی دارد؟
0
راهنمای خرید نهال   یکی از راه هایی که می توانید باغ سرسبز و پر محصولی داشته ب...



راهنمای خرید نهال

 

یکی از راه هایی که می توانید باغ سرسبز و پر محصولی داشته باشید این است که برای باغ خود نهال های مناسبی را تهیه کنید. برای انتخاب نهال استاندارد باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. در این مطلب از بیتوته قصد داریم در خصوص ویژگی نهال های مناسب برای کاشت و راهنمای خرید آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا با در نظر گرفتن این نکات بتوانید باغ سرسبزتری داشته باشید.
چرا انتخاب نهال استاندارد ضرورت دارد؟

دلیل اهمیت نهال مناسب برای کشت در باغ این است که اگر نهال انتخابی شما برای میوه دهی از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، علی رغم وقت و هزینه های گزافی که برای رسیدن به محصول مناسب صرف کرده اید، به بازدهی مورد نظرتان نخواهید رسید.

 

بعد از انتخاب نهال باید به موارد تعیین کننده ی دیگری مانند: کیفیت خاک، شیوه ی آبیاری، نوع درختان، اندازه ی سرمایه و .... توجه کرد. توصیه می کنیم برای انتخاب نهال مناسب کشت، حدالامکان با مهندس کشاورزی با تجربه به گلخانه مراجعه کنید؛ زیرا نهال مرغوب باید دارای ویژگی هایی مانند: عاری بودن از انواع افت و بیماری ها، داشتن شرایط کشت مناسب و سالم بودن مغز تنه ی درخت باشد. بسیاری از مشکلات و بیماری های گیاهان را تنها متخصصان گیاه شناسی می توانند تشخیص دهند.

 

نکات خرید نهال, خرید نهال, خرید نهال گردو

بیماری گیاهان

 

نهال مناسب کشت چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که پیشتر اشاره شد مهم ترین قسمت کشاورزی انتخاب نهال مناسب برای کشت است. برای اینکه بتوانید از روی ویژگی های قابل تشخیص یک نهال از میان انواع گیاهان در گلخانه بهترین آن را انتخاب کنید می تواند موارد زیر را در نظر بگیرید:

* آثار سرمازدگی، سوختگی (ناشی از گرما یا حرارت آتش)، پوسیدگی و ضربه روی آن وجود نداشته باشد.

* ریشه های گیاه نباید دارای گره یا تاپ خوردگی باشند.

* درختان در مرحله ای که نهال هستند هیچگونه شاخه ای ندارند و (از لحاظ طول و ضخامت) به صورت یک تنه متوسط هستند.

* از نظر ظاهر، تنه و برگ های انتهایی نهال نباید دارای لکه های قهوه ای و یا شکستگی باشد.

* نهالی که بدنه ی قوی دارد کاملا عمودی و بدون خم شدگی است.

* جهاد کشاورزی برای نهال های سالم شناسنامه و گواهی سلامت صادر می کند؛ توصیه می کنیم نهال مورد نظر شما نیز دارای گواهی های بررسی گیاه باشد.

* بهترین سن برای نهال های سالم 1 تا 2 سال است.

* حدالامکان نهال سالم انتخابی تان باید دارای طول 80 سانتی متر و ضخامت 1 تا 6 میلی متر باشد.

* در کناره های اغلب نهال ها جوانه هایی وجود دارد که در نهال های سالم این جوانه ها سبز کم رنگ و بدون آثار آفت و یا شکستگی است.

* پیوندک و عضو پایه در ساختار نهال باید سالم و مشخص باشد.

* آب و هوای منطقه ی مورد نظر شما باید برای شرایط کشت نهال مناسب باشد.

* محل قرار گیری پیوندک در نهال مرغوب تقریبا 15 سانتی متر نسبت به سطح زمین فاصله دارد.

* محل اتصال و یا پیوندهای موجود در نهال باید فاقد آثار آسیب های خطرناک برای گیاه باشد و توسط ساختارهای پوست، پایه و پیوندک پوشانده شده باشد.

 

خرید نهال گردو, خرید نهال درخت, خرید نهال میوه

خصوصیات نهال سالم و مرغوب

 

برای خرید نهال مرغوب باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

برای تهیه ی نهال مناسب لازم است که نهایت دقت و توجه خود را به کار بگیرید. حتی در صورتی که خودتان تجربه و تخصص لازم برای انتخاب گیاهان مناسب را ندارید بهتر است در زمان خرید نهال با کارشناسان گیاه شناسی برای همکاری و گرفتن مشاوره هماهنگ کنید.

 

پرورش گیاهان و باغداری فرایند بسیار زمان بر و پر هزینه ای است. اگر در این مرحله گیاه مناسبی را برای باغ خود انتخاب نکنید علی رغم سرسبز و زیبا بودن فضای باغ، در زمان بدست آمدن محصول، میوه های باکیفیت و سالمی نخواهید داشت.

 

برای راهنمایی بیشتر شما در خصوص خرید نهال مرغوب در این قسمت از مقاله به مهم ترین نکات برای انتخاب گیاه اشاره خواهیم کرد.

1. به شناسنامه ی نهال ها توجه کنید اولین و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید شناسنامه دار بودن نهال است. وجود شناسنامه مشخص می کند که نهال مورد نظر شما قبلا توسط متخصص گیاه پزشکی بررسی شده. همچنین در قسمت شناسنامه ی گیاهان اطلاعاتی مانند: کیفیت، آب و هوای سازگار با رشد گیاه، میزان باردهی، درجه ی سازگاری، نوع خاک سازگار گیاه و ... از طریق درج اعداد اشاره شده است.

 

2. از مراکز معتبر نهال های خود را تهیه کنید احتمالا با دیدن نهال های سرسبز و ارزان قیمت گلخانه های کوچک و یا غرفه های کنار خیابان وسوسه شده باشید که نهال های باغ و یا باغچه ی خود را از این مکان ها تهیه کنید؛ اما متاسفانه این انتخاب اصلا انتخاب درستی نیست. درختان در مرحله ی رشدی خود که نهال هستند اکثرا سبز و قطور به نظر می رسند.

 

این گیاهان تنها زمانی کیفیت خود را نشان می دهند که در مرحله ی باروری و میوه دهی قرار بگیرند. بنابراین نهال های سرسبز کنار خیابان هیچ وقت خبر از شرایط نامناسب آبیاری، آسیب های هنگام جابه جایی ریشه و کشت نامناسب خود نمی دهند.

 

انتخاب نهال استاندارد, مشاوره نهال گردو, نکات خرید نهال

پرورش نهال در گلخانه

 

3. گواهی قرنطینه برای گیاهان وارداتی گیاهانی که از سایر شهرها وارد شده اند باید دارای گواهی به نام گواهی قرنطینه باشند. این گواهی مشخص می کند که گیاه در حین انتقال و جابه جایی هیچ گونه آسیبی ندیده و در شهر مبدا نیز توسط کارشناس گیاه پزشکی بررسی شده است.

 

4. به ظاهر گیاه خود توجه کنید. نکته ی مهم دیگری که باید در هنگام خرید به ان توجه داشته باشید، ظاهر گیاه است. گیاهانی که از کیفیت و سلامت کافی برخوردارند ظاهر سرسبز و سالمی دارند. بنابراین اگر روی گیاه آثار شکستگی، آفت، لکه های قهوه ای و پوسیدگی مشاهده کردید، گیاه دیگری را برای خرید انتخاب کنید.

 

مشاوره نهال گردو, نکات خرید نهال, خرید نهال

توجه به ظاهر گیاه

 

5. زمان کشت اولیه مورد مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید مدت زمان کشت اولیه تا خرید نهال است. مسلما هر چه زمان کشت اولیه نسبت به زمانی که شما قصد کاشت گیاه را دارید کمتر باشد، نهال شما سالم تر و دارای کیفیت بیشتر است. نهال هایی که فاصله ی کشت اولیه تا نهایی آنها زیاد شده در زمان جابجایی از گلدان برای کاشت، ریشه های مستعد آسیبی دارند.

 

در نهایت توصیه می کنیم علاوه بر موارد بالا، در زمان خرید نهال حتما از مشاوره یک متخصص گیاه شناسی بهره ببرید و بعد از انتخاب نهال مناسب از شرایط کشت، نوع خاک و روش آبیاری گیاه اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow