معرفی انواع سموم حشره کش در کشاورزی + کاربرد معرفی انواع سموم حشره‌کش در کشاورزی 


			
		معرفی انواع سموم حشره کش در کشاورزی + کاربرد
		معرفی انواع سموم حشره‌کش در کشاورزی 
0
انواع حشره کش ها در کشاورزی   استفاده متعادل و به موقع از انواع سموم حشره کش د&...



انواع حشره کش ها در کشاورزی

 

استفاده متعادل و به موقع از انواع سموم حشره کش در کشاورزی یکی از مهم ترین روش ها برای بهینه سازی تولیدات کشاورزی است. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع سموم حشره کش آشنا می کنیم.

با پیشرفت علم ، سموم حشره کش هم بهبود پیدا کرده و در صورتی که در دوز مناسب مورد استفده قرار بگیرند فقط روی آفات گیاهی موثرند و تاثیر بسیار کمی روی سلامت جمعیت انسان ها دارند. امروز اهمیت استفاده از سموم حشره کش ، به قدری زیاد است که کشاورزی بدون آن ها معنایی ندارد. 

 

براساس تحقیقات انجام شده یک سوم محصولات کشاورزی جهان ،  قبل از برداشت یا در مراحل برداشت توسط  آفات از بین می روند. دفع آفات کشاورزی یکی از مهم ترین روش ها برای بهینه سازی و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی است. 

در ادامه مقاله انوع سموم حشره کش در کشاورزی را به شما معرفی می کنیم. 

 

نکات لازم برای استفاده از انواع سموم حشره کش در کشاورزی

استفاده از انواع سموم حشره کش درکشاورزی باید تحت نظر کارشناس گیاه پزشکی باشد تا بهترین سم برای محصولات شما را پیشنهاد بدهد. برخی از سموم حشره کش قبل از استفاده نیاز به آماده سازی دارند بنابراین باید بروشور سموم را بررسی کنید. 

در صورت مسمومیت با سموم حشره کش باید فورا به پزشک مراجعه کنید. 

ترکیب سموم با سایر مواد شیمیایی میتواند منجر به تولید گازهای سمی شود. 

 

انواع سموم کشاورزی براساس نوع آفت

- حشره کش ها  

- علف کش ها 

- سموم مخصوص جوندگان 

- باکتریها 

- قارچ کش ها

- لاروییدها

 

سم حشره کش آبامکتین, سم حشره کش, بذر کود سم حشره کش

انواع سموم کشاورزی براساس نوع آفت

 

ترکیب شیمیایی انواع سموم حشره کش

• ارگانوفسفات : سموم گروه ارگانو فسفات یا ارگانو فسفره اغلب حشره کش هستند و در آنزیم تنظیم کننده انتقال عصبی اختلال ایجاد میکنند. 

 

• كربامات : عملکرد این سموم مانند اگانو فسفات ها هستند ولی اثرات آنزیمی برگشت پذیر دارند. 

 

• ارگانوکلر : جزو سموم منسوخ شده است که به دلیل ماندگاری زیادشان استفاده نمی شوند. 

 

• پیریدروئید : از قدمیی ترین سموم دفع آفات هستند که در گل داوودی یافت می شود و ثباتش در محیط به حداکثر می رسد.  

 

• علف کش های سولفونیل اوره : بری کنترل علفهای هرز استفاده می شوند. 

 

• سموم بیولوژیکی یا ارگانیک: از مواد طبیعی مانند حیوانات ، گیاهان ، باکتریها و مواد معدنی تشکیل شده اند.  

 

سم حشره کش آبامکتین

سم حشره کش آبامکتین در گروه سموم آوز مکتین قرار دارد و وارد سیستم گوارشی حشرات و کنه ها شده و آنها را از بین می برد. از این سمت برای سمپاشی مرکبات ، سبزیجات ، صیفی جات و آفت هایی مانند کنه زنگار یا کنه نقره ای و مگس مینوز استفاده میکنند. برای پیشگیری از ایجاد مقاومت نسبت به سم حداکثر باید بار در یک فصل از آن استفاده شود. 

 

سم حشره کش ایمیداکلوپرید

سم حشره کش ایمیداکلوپرید به صورت پودر و مایع تولید می شود و از گروه نئونیکوتینوئیدها به حساب می آید. این سم سیستمیک ، جذب پوستی و گوارشی دارد. حالت مایع سم روی آفت مکنده مثل شته ، تریپس ، زنجرک ، مگس سفید، پروانه ها ، مگس های  مینوز ، سوسک های ریز از جمله کک ها موثر است و روی محصولات پسته ، توتون ، پنبه ، هلو و مرکبات استفاده می شود. 

 

نوع پودری آن اثری ماندگارتر در خاک دارد و به همین دلیل برای آفت های خاک مانند کرم های مفتولی و برای ضدعفونی بذرها قبل از کاشت استفاده می شود. این سم روی محصولات پنبه ، چغندر قند ، کلزا و  سیب زمینی استفاده می شود.  

 

مرکز انواع سم حشره کش, معرفی انواع سم حشره‌کش در کشاورزی, انواع حشره کش ها

سم حشره کش پروفنوفوس در کشاورزی

 

سم حشره کش پروفنوفوس

سم حشره کش پروفنوفوس در گروه فسفره آلی قرار گرفته و با جذب گوارشی و تماسی حشرات و کنه ها را از بین می برد. این  سم به عنوان سم لارو کش شناخته می شود و اثر خوبی روی حشرات مکنده دارد. اثر این سم  ، سریع ، طولانی ، قوی و گسترده است. 

 

از این سم برای کنترل کرم قوزه پنبه  و لاروهای کوچک تر از 1 سانتی  متر استفاده می شود. این سم میتواند از سطح برگ  به پشت آن  حرکت کند بنابراین میتواند آفات زیر برگ را هم از  بین ببرد. 

 

سم حشره کش دلتا مترین

سم حشره کش دلتا مترین از گروه حشره کش های پیرتروئیدی است ه جذب پوستی و گوارشی خوبی دارد. این سم روی حشرات  برگ خوار ، سن ها و آفات مکنده موثر است. این سم به صورت امولسیون شونده تولید می شود و برای کنترل آفاتی از جمله مینوز برگ سیب ، برگ خوار مصری چعندر قندد و پنبه و سن گندم استفاده می شود.

این سم حدود 5 روز روی گیاه باقی می ماند بنابراین سمیت آن برای انسان بسیار کم است. 

 

سم حشره کش دیازینون

سم حشره کش دیازینون در گروه ارگانو فسفره قرار می گیرد و جذب پوستی ، گوارشی و تنفسی دارد و برای طیف وسیعی از آفات استفاده می شود. از جمله کرم سیب و به ، لیسه درخت میوه ، شته و پسیل گلابی ، شپشک مرکبات و پسته ، کرم برگ خوار ، کرم ساقه خوار  برنج ، بید چغندر قند ، شپشک و زنجرک خرما ، کرم سفید ریشه ، کرم اگروتیس یا طوقه بر لوبیا ، تریپس انگور. 

 

سم حشره کش دیفلوبنزورون

سم  حشره کش دیفلوبنزورون در گروه بنزوئیل اوره قرار دارد و از  راه تماسی و گوارشی آفات را ازبین می برد. از این سم در کاشت میوه ، کنترل آفات جنگل ، درختچه های زینتی و آفات زراعی استفاده می شود. برای از بین بردن مینوز لکه گرد سیب ، مینوز برگ مرکبات ، پروانه دم طلایی ، ابریشم باق ناجور ، برگ خوارنارون ، جوانه خوار کاج، دم چنگالی صنوبر و درختان زینتی  جنگلی استفاده می شود.

 

سم حشره کش دیمیتوات

سم حشره کش دیمیتوات از گروه سموم سیستمیک فسفره است و با جذب تماسی و گوارشی آفات را از بین می برد. از این سم میتوانید برای شته غلات ، آفت مکنده ، سن سبز پنبه و سویا ، زنجرک و شنه چغندر ، نماتد ساقه یونجه و شپشک درختان  میوه سردسیری ، تریپس ، سفید بالک ، شته سویا و حبوبات اشاره نمود. 

 

مرکز انواع سم حشره کش, معرفی انواع سم حشره‌کش در کشاورزی, انواع حشره کش ها

سم حشره کش سایپرمترین در کشاورزی

 

سم حشره کش سایپرمترین

سم حشره کش سایپرمترین غیر سیستمیک است و به صورت تماسی و گوارشی آفات را از بین می برد. از ین سم برای از بین رفتن لارو پروانه ها و حشرات خانگی استفاده می شود. امولسیون این سم میتواند حشرات جونده سیب ، پنبه و آفات خانگی را از بین ببرد. 

  

سم حشره کش فن پروپاترین

سم حشره کش فن پروپاترین از گروه پایرتروئیدها است و با جذب گوارشی و تماسی آفات را از بی می برد و اثر دور کنندگی هم دارد. از این سم برای لارو پروانه  ، مینوزها ، برگ خواران و کنه های درختان سردسیری ، کنه تارتن سیب  استفاده می شود. 

 

سم حشره کش فن والریت

سم حشره کش فن والریت از گروه پایرتروئیدها است و اثری غیر سیستمیک دارد و به صورت تماسی و گوارشی آفات را از بین می برد. از این سم برای کنترل پرودنیای چغندر یا برگ خوار مصری و مینوز لکه گرد سیب و میوه ها استفاده می شود. 

 

سم حشره کش فنیتروتیون

سم حشره کش فنیتروتیون غیر سیستمیک بوده و از گروه ارگانو فسفرها است و اثر تماسی و گوارشی دارد. این سم یکی از کم خطرترین سموم برای سلامت  انسان است و کمترین میزان مسمومیت حاد را ایجاد میکند. از این سم برای از بین بدن سن ها ، شته های غلات گندم و جو ، ملخ ها، سن های ناقل نماتوسپورا ، سن قرمز و سوسک سر شاخه خوار پسته ، کرم ساقه خوار برنج و ملخ آسیایی نیشکر استفاده کرد. 

 

سم حشره کش کلرپریفوس

سم حشره کش کلرپریفوس از گروه فسفره آلی است و اثر تماسی و گوارشی دارد. از این  سم برای کنترل شپشک مرکبات ، مینوز برگ سویا ، نخود و حبوبات ، کم طوقه بر چغندر و پنبه و مصارف خانگی استفاده می شود. 

 

گردآوری : بخش علمی و آموزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow