چند نوع خاک گلدان وجود دارد و بهترین خاک کدام است؟ با انواع خاک و ترکیبات آن ها آشنا شوید


			
		چند نوع خاک گلدان وجود دارد و بهترین خاک کدام است؟
		با انواع خاک و ترکیبات آن ها آشنا شوید
0
ویژگی های انواع خاک گلدان   هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با انواع خاک گل&#...



ویژگی های انواع خاک گلدان

 

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با انواع خاک گلدان و روش های تهیه ی خاک گلدان است. بدون شک یکی از مهم ترین عناصر برای حفظ و نگهداری گل ها خصوصا گل های آپارتمانی، خاک مناسب است. 

در واقع مناسب ترین خاک برای کاشت و پرورش گل ها و گیاهان، خاکی است که هم با نوع گیاه، تناسب داشته باشد و هم، دارای مواد مغذی برای رشد گیاهان باشد. 

از آنجایی که انتخاب خاک، برای پرورش گیاهان، بسیار حائز اهمیت است ما در ادامه ی مطلب در مورد انواع خاک گلدان و نحوه ی انتخاب آن ها صحبت می کنیم. برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه ما را تا انتهای مطلب همراهی نمایید.

 

رایج ترین انواع خاک گلدان ها, مناسب ترین خاک های گلدانی, انواع خاک های گلدان آپارتمان

انواع خاک گلدان را بشناسید

 

بهترین و مناسب ترین خاک برای گلدان ها چیست؟

یک خاک مناسب برای گلدان، باید از ویژگی های مختلفی برخوردار باشد که یکی از مهم ترین ویژگی های آن، داشتن زهکشی بالا است. در واقع اکثر گل و گیاهانی که در آپارتمان نگهداری می شوند نیازمند خاک هایی با زهکشی بالا هستند. برای اینکه زهکشی خاکتان را افزایش دهید می توانید از پرلیت و یا ماسه در خاکتان استفاده کنید.

 

این کار باعث می شود خاک گلدانتان، سبک باشد. وقتی خاک گلدان سبک باشد آب به راحتی می تواند از خاک عبور کند و منافذ پایینی آن، خارج شود. این خروج راحت آب، از تجمع آب در زیر گلدان جلوگیری می کند. اگر آب در زیر گلدان ها جمع شود سبب پوسیدگی ریشه ها و در نهایت از بین رفتن گیاهان می شود. 

 

ﺁیا در خانه هم می توان خاک مناسب گلدان را تهیه کرد؟

پاسخ این سوال، بله است. اتفاقا برخی از خاک های گلفروشی ها نه تنها برای پرورش گل ها و گیاهان مناسب نیستند بلکه به دلیل اینکه خوب ضد عفونی نشده اند و یا از ترکیبات مناسبی تهیه نشده اند برای رشد گیاهان اصلا مناسب نمی باشند. البته اگر می خواهید خاک مناسب گلدان ها را در خانه تهیه کنید حتما طرز تهیه ضد عفونی کردن خاک ها را بلد باشید.

 

انواع خاک گلدان ها

در حال حاضر، خاک های مختلفی برای رشد گیاهان مناسب می باشند که از جمله انواع خاک گلدان می توان به خاک برگ، خاک باغچه، خاک ورمی کمپوست، خاک شنی یا ماسه ای،  خاک سیلتی، کود حیوانی، خاک هوموس، خاک پرلیت، خاک پیت ماس یا همان تورب، خاک رس، خزه اسفاگنوم، خاک لومی و ... اشاره کرد.

 

خاک برگ، رایج ترین انواع خاک گلدان ها

خاک برگ، یکی از رایج ترین و اولین خاک های مناسب رشد و پرورش گیاهان است که در اغلب گلفروشی ها یافت می شود. این خاک از فاسد شدن و پوسیده شدن برگ گیاهان و درختان در خاک به وجود می آید. بسیاری از افراد بر این باورند که این خاک، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. اما اصلا اینگونه نمی باشد و اتفاقا ارزش غذایی آن، بسیار پایین است. از این خاک، صرفا برای سبک کردن خاک گلدان ها استفاده می شود. 

 

پس اگر می خواهید از این خاک در گلدان هایتان استفاده کنید حتما آن را با خاک های دیگری همچون، ورمی کمپوست و خاک باغچه ترکیب کنید. تا هم خاک گلدانتان سبک باشد و هم ارزش غذایی بالایی داشته باشد.

 

بهترین خاک های گلدانی, انواع خاک گلدان, ویژگی های انواع خاک گلدان

بررسی انواع خاک گلدان

 

خاک ماسه ای یا خاک شنی، از دیگر انواع خاک گلدان ها

اگر تمایل به استفاده از این خاک در گلدانتان دارید باید بدانید که از این خاک هم نمی توانید به تنهایی در گلدان استفاده کنید و باید با خاک های دیگری، ترکیب شود. چرا که این خاک، هم از ارزش غذایی بسیار پایینی برخوردار است و هم زهکشی آن، بسیار بالا است و به این دلیل، آب کمی را نگه می دارد.

 

این ویژگی سبب می شود برای قله زدن و تکثیر گیاهان، یک خاک، بسیار مناسب باشد اما حتما باید با خاک های دیگری، ترکیب شود تا بتوان گیاهان را نگه داشت. اگر می خواهید برای گیاهان گوشتی از این خاک استفاده کنید حتما آن را با خاک های دیگری همچون، خاک باغچه به اضافه ی خاک پیت ماس و همچنین کوکوپیت ترکیب کنید.

 

پیت ماس، یکی از مناسب ترین خاک های گلدانی برای گیاهان

پیت ماس یکی از بهترین و مناسب ترین انواع خاک گلدانی است که شما می توانید از آن برای رشد و پرورش انواع گیاهان، استفاده کنید. این خاک را به نام خاک تورب هم می شناسند. مهم ترین ماده ی تشکیل دهنده این خاک، بقایای خزه ای به نام اسفاگنوم است. علاوه بر این، جلبک ها و برگ های پوسیده از دیگر مواد تشکیل دهنده ی این خاک هستند.

 

این خاک به رنگ سیاه است. از دیگر ویژگی های این خاک، داشتن دانه های درشت است که سبب شده زهکشی این خاک، افزایش یابد و در نتیجه تنفس خاک، به شکل بهتری انجام گیرد. اما اگر می خواهید این خاک، عملکرد بهتری از خود نشان دهد می توانید آن را با خاک های دیگری همچون، خاک باغچه و خاک پرلیت ترکیب نمایید. با این ترکیب، یک خاک جون دار و عالی برای رشد و پرورش گیاهان خود تهیه می کنید.

 

از دیگر ویژگی های مهم این خاک، قیمت بسیار ارزان و مقرون به صرفه ی آن است به همین دلیل، اغلب گلفروشی و گلخانه ها برای پر کردن گلدان های خود، از این خاک استفاده می کنند.

 

علاوه بر ترکیب ذکر شده، از ترکیبات دیگری هم می توان با خاک پیت ماس استفاده کرد. مثلا اگر این خاک را با خاک های سنگین و رسی ترکیب کنید سبب می شود تهویه ی خاکتان، بهتر عمل کند و یا اگر آن را با خاک های ماسه ای ترکیب کنید سبب می شود حاصل خیزی و قدرت نگه داری آب افزایش یابد. 

 

 تقویت خاک گلدان, خاک گلدان, نحوه ساخت خاک گلدان

انواع خاک مخصوص گلدان

 

خاک رس ، از انواع خاک گلدانی

این خاک از دانه های ریز خاک رس، تشکیل شده است. از مهم ترین ویژگی های این خاک می توان به زهکشی و تهویه ی پایین اشاره کرد. به همین دلیل از این خاک نمی توان به تنهایی در گلدان استفاده کرد و حتما باید با خاک های دیگری ترکیب شود. اگر این کار را نکنید زمانی که گل و گیاهان را آبیاری کرده متراکم می شود و آن ها را خفه می کند.

 

کوکوپیت، از گران ترین انواع خاک های گلدانی

یکی از جذاب ترین، گران ترین و بهترین خاک ها برای گیاهان آپارتمانی، خاک کوکوپیت است. این خاک از پوست درخت نارگیل تشکیل شده است. از این خاک می توانید برای انواع گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. ولی از این خاک نیز به مانند سایر خاک های گلدانی نمی توانید به تنهایی استفاده کنید و بهتر است آن را با سایر خاک ها ترکیب کنید.

 

از ویژگی های خاک کوکوپیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قیمت بالایی دارد.

 

• قابلیت نگهداری ﺁب دارد و می تواند رطوبت زیادی را در خود نگه می دارد.

 

• با خاک های زیادی همچون، خاک باغچه، ورمی کمپوست، خاک پیت ماس و خاک پرلیت ترکیب می شود.

 

• این خاک از تخلخل هوایی بالایی برخوردار است به همین دلیل بهترین انتخاب برای تنفس گیاهان است.

 

• این خاک دارای مواد مغذی بسیار بالایی است لذا رشد ریشه ی گیاهان در این خاک، به شدت افزایش می یابد. کوکوپیت، بهترین و جون دارترین خاک برای رشد گیاهان است.

 

• از دیگر ویژگی های فوق العاده ی این خاک این است که فاقد موادی است که سبب رشد علف هرز در گلدان می شود. 

 

• حتی اگر بخواهید گیاهان را به صورت هیدروپونید،کاشت و پرورش دهید می توان در بستر کشت از این خاک استفاده کنید.

 

• حتی الامکان از این خاک برای جوانه زنی گیاهان استفاده نکنید چرا که زمان و سرعت جوانه زنی را افزایش می دهند.

 

انواع خاک گلدان, ویژگی های انواع خاک گلدان, تقویت خاک گلدان

مناسب ترین انواع خاک گلدان

 

پرلیت، از انواع خاک گلدان ها

این خاک یکی از مهم ترین و ضروری ترین خاک های گلدانی است چرا که زهکشی خاک ها را افزایش می دهد. به همین دلیل، از این خاک برای افزایش رطوبت و زهکشی خاک های دیگر استفاده می کنند. خاک پرلیت دارای دانه های ریز و درشت سفید رنگ و شبیه سنگ ریزه است. این خاک، یک نوع سنگ معدنی یا همان آتش فشانی است. پرلیت به ظاهر سنگین اما بسیار سبک است و در ترکیب خود دارای 2 تا 6 درصد آب می باشد که سبب می شود تبادل هوایی و گازی در خاک افزایش یابد. 

 

علاوه بر این، گاز پرلیت سبب استریل کردن و تمیز نگه داشتن خاک گلدان می شود. رنگ سفید این خاک سبب شده عایق خوبی در برابر نور مستقیم خورشید باشد. عموما از خاک پرلیت برای قلمه زدن و نشا گیاهانی که نیاز به رطوبت دارند استفاده می شود. 

 

ورمی کمپوست، از بهترین خاک های گلدانی

ورمی کمپوست یک کود آلی برای گیاهان است و نمی توان آن را به تنهایی استفاده کرد. این کود، بدون بو، بسیار نرم و دارای جرم کمی می باشد. برای همین برای حاصلخیزی و تقویت گیاهان بسیار عالی است. ظاهر این خاک، شبیه پودر گرانوله و به رنگ قهوه ای می باشد. سبکی این خاک سبب شده قابلیت بالایی برای نگهداری آب داشته باشد. همچنین این خاک سرشار از مواد مغذی مثل روی، مس و آهن است که سبب رشد گیاهان می شود. این خاک یک کود عالی و ارگانیک بشمار می رود.

 

خاک لومی، از انواع خاک گلدانی

این خاک یکی از پرکاربردترین خاک ها برای گلدان ها است که در بیشتر مواقع برای کاشت سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. این خاک برای گیاهان ﺁپارتمانی که نیاز به آبیاری متوسط دارند نیز مفید می باشد. این خاک شامل 40 درصد سیلت، 20 درصد رس و 40 درصد شن است. این خاک را می توانید با ورمی کمپوست هم ترکیب کنید. این خاک، دسترسی ریشه ها به آب و مواد مغذی را بهتر می کند.

 

کلام آخر

اگر می خواهید بدانید کدام ترکیب برای گلدانتان مناسب است باید بگوییم ترکیب خاک پرلیت + پیت ماس + خاک برگ + خاک باغچه بهترین ترکیب برای تمام گل ها به جز گل های کاکتوس و ساکولنت است. ترکیب خاک های ماسه ای یا همان شنی + پیت ماس  و خاک برگ بهترین خاک برای کاکتوس ها و ساکولنت ها می باشند.

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow