آشنایی با گیاه سکه ای


			
		آشنایی با گیاه سکه ای
0
  آشنایی با گیاه سکه‌ای یا علف ماه   در بهار، از گیاه سکه ای یا علف ماه، گل های ز®...



 

آشنایی با گیاه سکه‌ای یا علف ماه

 

در بهار، از گیاه سکه ای یا علف ماه، گل های زیبا و چشم نوازی که خوشبو هستند، شکوفا می شود. زادگاه اصلی این نوع گیاه، جزیره‌های انگلیس است. گیاه سکه‌ای می‌تواند 60 الی 90 سانتی‌متر رشد کند.

"گیاه سکه ای" یا علف ماه (به انگلیسی Honesty) 

نام علمی: lunaria annua

از جمله گیاهانی که از گذشته دور تا‌کنون به دلایل مختلفی کاشته شده، گیاه سکه ای یا علف ماه است. در فصل بهار، از این گیاه، گل های زیبا و چشم نوازی که دارای رایحه‌ خوش بویی هستند، شکوفا می‌شود. این گل‌ها در انتها فصل تابستان تبدیل به برگ‌های بیضی شکلی می‌گردند که رنگ‌ آن‌ها مایل به نقره‌ای است و کاربرد بسیاری در دسته گل‌های خشک شده دارد. عمر این گیاه حدود دو سال است و در دومین سال از عمر خود، شاخه‌هایشان بزرگتر می‌شود. در آغاز سال نو میلادی، از گل سکه‌ای که طرفداران بسیاری دارد، استفاده زیادی می‌شود. زادگاه اصلی این نوع گیاه، جزیره‌های انگلیس است. گیاه سکه‌ای می‌تواند 60 الی 90 سانتی‌متر رشد کند. 

 

عمر گیاه سکه‌ای, رنگ علف ماه

گیاه سکه‌ای چه شکلی است؟

 

چنانچه قصد نگهداری از این گیاه را در منزلتان دارید، می‌بایست وقتی که گل‌ها رشد کردند و به غلاف تبدیل شدند، آن‌ها را از گیاه جدا کرده و اقدام به خشک‌کردن کنید سپس آن ها را در یک مکان بیاویزید. البته این روزها، اکثر طرفداران این نوع گیاهان ترجیح می‌دهند تا از این گیاه در باغ‌ها و فضاهای سبز استفاده کنند.

 

گل های این گیاه به دلیل اینکه از رنگ های بنفش، صورتی و ترکیبی از این دو رشد می کنند، در زمان غروب آفتاب جلوه بسیار چشمگیری دارند. این نوع گیاه بخاطر رشد سریعش، از اهداف محبوب خوراکی برای زنبورها و پروانه‌ها محسوب می‌شود.

 

پس از مدت زمان زیادی که گل‌ها غلاف شده و غلاف آن‌ها خشک می‌شود، رنگ سبزشان مشخص شده و بخش نقره‌ای آن نمایان می‌گردد که ظاهر آن به سکه شباهت دارد؛ به همین دلیل، نام این گیاه را سکه‌ای گذاشته‌اند.

 

کاشت "گیاه سکه ای" یا علف ماه 

با فرا رسیدن بهار یا انتها تابستان می‌توان برای کاشتن بذرهای گیاه سکه‌ای اقدام کرد. بذرهای این گیاه زیبا را می‌توان به طور مستقیم در زمین خاک کرد. چنانچه این موقعیت برای شما فراهم نیست، می‎‌توانید در یک سینی نشا که مخلوطی از خاک لومی و کمپوست است، بذر را بکارید و با خاک، روی آن را بپوشانید. سپس، در قسمتی از خانه که روشن و گرم است، از آن محافظت کنید.

 

کاشت بذرها به‌ صورت مستقیم در زمین

بذرها را باید در عمق حدودا 0.5 سانتی متری از سطح زمین بکارید و حدوداً 38 الی 45 سانتی‌متر فاصله بین آن‌ها در نظر بگیرید تا فضا کافی برای رشد داشته باشند. سپس، روی این بذرها را با خاک نرم بپوشانید. سعی کنید برای رشد بهتر بذر، تا زمانی که جوانه می‌زند، به صورت مرتب خاک بذر را خیس نگه ‌دارید. در مدت جوانه زدن نباید جای بذرها تغییر کند؛ به‌ همین خاطر، می‌بایست سعی کنید همواره خاک بذرها را با آبپاش، مرطوب نگه ‌دارید. چنانچه به ‌نظرتان بذرها مقداری پر رشد کرده بودند، می‌توانید مقداری از حجم آن‌ها را بکاهید.

 

به ‌صورت عادی، برای جوانه زدن گیاه سکه‌ای بین 7 تا 28 روز زمان تعیین شده که بیشتر از این زمان، غیر عادی است. بذر این گیاه برای رشد به دمایی حدود 21 درجه سانتی گراد نیاز دارد.

 

زمان طبیعی رشد گیاه سکه‌ای, نگهداری گیاه سکه‌ای در منزل

دانستنی‌های شگفت‎‌انگیز درباره "گیاه سکه‌ای" و کاشت آن

 

کاشت بذرها در خانه

بذرهای گیاه سکه ای را می‌توان در یک سینی نشا همراه با فاصله مناسب و در چندین گلدان با عمق 5 سانتی‌متر کاشت. زمانی که نشا را در سینی می‌کارید، می‌بایست هر بذر را به صورت کلی از بذر دیگر جدا کرده تا ریشه‌های بذرها به یکدیگر گره نخورند. بهتر است برای کاشت و رشد آن‌ها از خاک لومی که با مقداری کمپوست مخلوط شده، استفاده کنید و سپس، روی بذر را با خاکی نرم بپوشانید. در پایان، گلدان و سینی نشا را در یک مکان گرم و روشن بگذارید.

 

ریشه های گیاه سکه ای، کلفت و غده مانند و مثل گیاهان براسیکا، دارای ریشه عمیقی هستند. چنانچه آنها را در گلدان نامناسب قرار دهید، موجب شده گیاه فضا کافی برای رشد نداشته باشد که باعث توقف رشد گیاه می‌شود.

 

گیاهان سکه‌ای از جمله گیاهانی هستند که در مقابل سختی‌ها از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند و نسبت به دیگر گیاهان از طراوت و سرزندگی بیشتری برخوردارند. این دسته از گیاهان در خاک‌هایی که زهکشی شده‌اند و حاصلخیز و مرطوب هستند نیز بسیار عالی رشد و نمو می‌کنند.

 

خشک کردن گیاه سکه‌ای

برای اینکه بتوانید غلاف نقره‌ای رنگ آن را به‌ دست بیاورید و آن را خشک نمایید، ابتدا می‌بایست غلاف‌ها را از قسمت ساقه بریده و آن‌ها را به شکل برعکس در یک مکان خنک‌ بگذارید. زمانی که غلاف‌ها کاملاً خشک شدند، سعی کنید به نرمی، غلاف بیرونی را از میان در آورید و از آن برای زیبا کردن محیط مورد نظر خود بهره ببرید.

 

نقاط قوت و ضعف گیاه سکه‌ای

در تحقیقاتی که محققین هندی بر روی سه گیاه: گیاه مار، علف ماه و اریکا انجام دادند، مشخص شد که این گیاهان در تصفیه هوا منزل نقش مؤثری را ایفا می‌کند؛ به‌ شکلی که بعد از گذشت 15 سال از حضور این سه گیاه در منازل، آمارهای پایین نتایج حاصل شده از این تحقیق است:

 

پایین ‌آمدن مشکل التهابات چشمی تا 52 درصد.

پایین ‌آمدن مشکل التهابات تنفسی تا 34 درصد.

پایین‌ آمدن 24 درصدی سردرد.

پایین ‌آمدن مشکل التهابات ریوی تا 12 درصد.

پایین‌ آمدن مقدار 9 درصدی آسم.

 

خطرات گیاه سکه‌ای, آفت‎‌زدگی علف ماه

گیاه سکه‌ ای در درمان بیماری‌ها مؤثر است.

 

نکات منفی 

این گیاه می‌تواند برای حیوانات خانگی، سمی و خطرآفرین باشد.

این گیاه نسبت به اماس حساسیت دارد و قسمت‌هایی از برگ آن به رنگ سیاه در می‌آید. اماس به وضعیتی اطلاق می‌گردد که مقدار سرعت جذب آب به وسیله گیاه، زودتر از مصرف آن باشد.

از جمله برخی از آفات آن می‌توان به: مگس سفید، شپشک‌ها، کنه‌های عنکبوتی و شته‌ها اشاره کرد.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow