مسیر زندگی دانیل گابریل فارنهایتدانیل گابریل فارنهایت بیوگرافی دانیل گابریل فارنهایتمقیاس دمای دانیل گابریل فارنهایتسوالات متداول درباره دانیل گابریل فارنهایت سخن پایانی مقاله ی دانیل گابریل فارنهایت

 مسیر زندگی دانیل گابریل فارنهایتدانیل گابریل فارنهایت بیوگرافی دانیل گابریل فارنهایتمقیاس دمای دانیل گابریل فارنهایتسوالات متداول درباره دانیل گابریل فارنهایت سخن پایانی مقاله ی دانیل گابریل فارنهایت
0
زندگینامه دانیل گابریل فارنهایت و اختراعی که جهان را تغییر داد دانیل گاب...

زندگینامه دانیل گابریل فارنهایت و اختراعی که جهان را تغییر داد


دانیل گابریل فارنهایت

 

در این مقاله از بیتوته، دانیل گابریل فارنهایت، فیزیکدان و مخترع مشهور مقیاس دمایی فارنهایت، معرفی می‌شود. او به عنوان پیشگام در اختراع دماسنج دقیق و ایجاد اساس‌های علمی دماسنجی دقیق شناخته می‌شود. 

اختراعات دانیل فارنهایت

اختراعات دانیل فارنهایت

 

دانیل گابریل فارنهایت یک فیزیکدان، مخترع، و سازنده ابزار علمی آلمانی بود. او در تاریخ ۲۴ مه ۱۶۸۶ متولد شد و در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۱۷۳۶ درگذشت. او در لهستان در یک خانواده آلمانی متولد شد و بعداً در سن ۱۵ سالگی به جمهوری هلند نقل مکان کرد و تا پایان عمر خود در آنجا زندگی کرد (از سال ۱۷۰۱ تا ۱۷۳۶).

 

یکی از اختراعات مهم دانیل فارنهایت دستگاه دماسنج دقیق بود. او با اختراع این دماسنج دقیق، پایه‌های دماسنجی دقیق در علم تجربی را پیش برد. این دستگاه دماسنج دقیق از دماسنج جیوه در شیشه و مقیاس فارنهایت تشکیل شده بود. از آن زمان، مقیاس فارنهایت در بسیاری از کشورها به خصوص در ایالات متحده به عنوان یکی از مقیاس‌های استفاده شده در اندازه‌گیری دماها شناخته می‌شود.

 

اختراع‌های فارنهایت در زمینه دماسنجی دقیق تاثیر بزرگی داشته و به تقویت دقت اندازه‌گیری دما در علم و صنعت کمک کرده است.

زندگی نامه دانیل فارنهایت

زندگی نامه دانیل فارنهایت

 

دانیل گابریل فارنهایت در گدانسک (دانزیگ)، که در زمان تولدش بخشی از کشورهای مشترک المنافع لهستان-لیتوانی بود، در تاریخ ۲۴ مه ۱۶۸۶ متولد شد. خانواده او به نام فارنهایت ها معروف بودند و از نسلی تاجر آلمانی بودند.

 

والدین دانیل، پدر و مادرش، در تاریخ ۱۴ اوت ۱۷۰۱ به دلیل مصرف قارچ‌های سمی درگذشتند، و او بعد از آن به عنوان یک تاجر در آمستردام کار کرد. با این حال، عشق و علاقه او به علوم طبیعی و آزمایش‌ها باعث شد که از کار تجاری منصرف شده و به تعلیم و تحقیق در این زمینه بپردازد.

 

در طی سفرهای خود، دانیل فارنهایت با برخی از بزرگترین نام‌های علمی زمان خود مانند اوله رومر، کریستین ولف، و گوتفرید لایبنیتس ملاقات کرد یا با آنها در تماس بود. او از سال ۱۷۱۷ در لاهه ساکن شد و اقتباس به عنوان شیشه‌کش در لاهه کار کرد. در این دوران، اختراعات مهمی از جمله فشارسنج، ارتفاع‌سنج، و دماسنج به وسیله او انجام شد.

 

فارنهایت در سال ۱۷۲۴ به انگلستان سفر کرد و همچنین به عنوان عضو انجمن سلطنتی انتخاب شد. آخرین روزهای عمر او را در لاهه گذراند و در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۱۷۳۶ در سن پنجاه سالگی درگذشت. ویلم روییزبروک برای تنظیم وصیت‌نامه‌اش به او مراجعه کرد و پنج روز بعد از آن دریافت فارنهایت از دنیا رفت.

مقیاس دمایی فارنهایت

مقیاس دمایی فارنهایت

 

دانیل گابریل فارنهایت مقیاس دمایی خود را تعیین کرد که به وسیله آن دما به واحد فارنهایت اندازه گرفته می‌شود. او این مقیاس را با استفاده از سه نقطه ثابت دما تعیین کرد:

 

کمترین دما: او این نقطه را با تهیه یک مخلوط سرد از یخ، آب و نمک (کلرید آمونیوم یا حتی نمک دریا) و منتظر ماندن تا به دمای تعادل برسد، مشخص کرد. دماسنج در مخلوط قرار گرفت و مایع موجود در دماسنج به پایین‌ترین نقطه خود فرو رفت. این نقطه به عنوان 0 درجه فارنهایت تعریف شد.

 

نقطه مرجع دوم: او این نقطه را زمانی که دماسنج در آب قرار می‌گرفت و یخ تازه روی سطح تشکیل می‌شد، انتخاب کرد. این نقطه به عنوان 30 درجه فارنهایت تعریف شد.

 

نقطه کالیبراسیون: او این نقطه را زمانی که ابزار زیر بازو یا در دهان قرار می‌گرفت، انتخاب کرد و به عنوان 90 درجه فارنهایت تعریف شد.

 

فارنهایت ایده‌ء جیوه رویای که در این مقیاس دمایی حدود 300 درجه می‌جوشد را مطرح کرد. تعریف مقیاس فارنهایت بعداً تغییر یافت تا فاصله انجماد تا جوش دقیقاً 180 درجه باشد. این مقیاس به دلیل تقسیم‌بندی مناسب 180 به عنوان اندازه‌گیری دما مناسب شناخته می‌شود و همچنان در برخی از کشورها، به ویژه در ایالات متحده، به عنوان مقیاس دمای اصلی برای اهداف اقلیمی، صنعتی و پزشکی استفاده می‌شود. تا دهه 1970، این مقیاس به عنوان استاندارد دمای ابتدایی برای اهداف مختلف بود و در حال حاضر به طور گسترده با مقیاس سلسیوس جایگزین شده است، به جز در ایالات متحده که همچنان از مقیاس فارنهایت برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌کند.

  

۱. دانیل گابریل فارنهایت چه کسی بود؟

دانیل گابریل فارنهایت یک فیزیکدان، مخترع و سازنده ابزار علمی آلمانی بود که در قرن هجدهم میلادی متولد شد و مشهور به اختراع مقیاس دمایی فارنهایت است.

 

۲. چگونه فارنهایت مقیاس دما را تعریف کرد؟

فارنهایت مقیاس دمایی خود را با استفاده از سه نقطه ثابت دما تعریف کرد. او نقطه صفر را با تهیه مخلوطی از یخ، آب و نمک تعیین کرد و آن را به عنوان 0 درجه فارنهایت معرفی کرد. نقطه دوم به عنوان 30 درجه فارنهایت در زمانی که دماسنج در آب قرار می‌گرفت و یخ تازه روی سطح تشکیل می‌شد، انتخاب شد. نقطه کالیبراسیون، که 90 درجه فارنهایت در نظر گرفته شد، زمانی که ابزار زیر بازو یا در دهان قرار می‌گرفت، تعیین شد.

 

۳. چرا مقیاس فارنهایت در ایالات متحده هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

مقیاس فارنهایت در ایالات متحده هنوز به عنوان یکی از مقیاس‌های دمایی اصلی برای اهداف اقلیمی، صنعتی و پزشکی استفاده می‌شود. این به دلیل میانگین دمای طبیعی بدن که به عنوان 98.6 درجه فارنهایت در نظر گرفته می‌شود، و ایجاد یک مقیاس دمایی مناسب است.

 

۴. فشارسنج و ارتفاع سنج چگونه توسط دانیل گابریل فارنهایت اختراع شد؟

دانیل گابریل فارنهایت دستگاه‌های دماسنج دقیقی تحت عناوین فشارسنج و ارتفاع سنج اختراع کرد. او این ابزارها را در طی سفرهای خود به برلین، هاله، لایپزیگ و سایر شهرها توسعه داد و تجاری ساخت.

 

۵. چرا دانیل گابریل فارنهایت اهمیت زیادی به دماسنجی دقیق داد؟

دانیل گابریل فارنهایت به عنوان یکی از پیشگامان دماسنجی دقیق شناخته می‌شود. اختراع‌های او در زمینه دماسنجی دقیق به تقویت دقت اندازه‌گیری دما در علم و صنعت کمک کرد. از آن زمان، مقیاس فارنهایت به عنوان یک مقیاس دمایی معتبر واشنگتن در ایالات متحده شناخته می‌شود.

در پایان این مقاله، ما با دانیل گابریل فارنهایت و مقیاس دمایی فارنهایت آشنا شدیم. او به عنوان یکی از بزرگترین مخترعان و پیشگامان دماسنجی دقیق شناخته می‌شود و اختراعات او تاثیرات عمیقی در علم و صنعت دماسنجی داشته است. مقیاس فارنهایت همچنان در ایالات متحده به عنوان یکی از مقیاس‌های دمایی اصلی به کار می‌رود.  

 

 

  گرد آوری:بخش علمی بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow