زندگی نامه کارل دیوید اندرسون؛ کاشف کشف پوزیترون و میون ها بیوگرافی کارل دیوید اندرسون فیزیکدان بزرگ آمریکایی


			
		زندگی نامه کارل دیوید اندرسون؛ کاشف کشف پوزیترون و میون ها 
		بیوگرافی کارل دیوید اندرسون فیزیکدان بزرگ آمریکایی
0
کارل دیوید اندرسون فیزیکدان   کارل دیوید اندرسون، فیزیکدان برنده جایزه نو...



کارل دیوید اندرسون فیزیکدان

 

کارل دیوید اندرسون، فیزیکدان برنده جایزه نوبل است که موفق به کشف پوزیترون و میون ها شده است. در این مطلب از بیتوته شما را با زندگی نامه این فیزیکدان بزرگ آشنا می کنیم.

کارل دیوید اندرسون ( به انگلیسی : Carl David Anderson ) فیزیکدان مشهور آمریکایی است که در 3 سپتامبر  1905 در شهر نیویورک  متولد شد و در 11 ژانویه  1991 در سان ماریو کالیفرنیا از دنیا رفت. 

 

کارل دیوید اندرسون به خاطر کشف پوزیترون ( الکترون مثبت ) و میون ها ( ذرات بنیادی )  در سال 1936 موفق به دریافت جازه نوبل فیزیک گردید. کشف او آغازگر فیزیک ذرات بنیادی بود. 

او فرزند یکی از مهاجرین سوئدی به آمریکا بود و در سال 1930 توانست از موسسه فناوری کالیفرنیا دکترا بگیرد و در تحقیقاتش برای اندازه گیری طیف انرژی الکترون های فرعی تابش کیهانی به صورت تصادفی توانست پوزیترون را کشف نماید. 

 

به گفته کارل دیوید اندرسون ، دانش آموزایده آل ، برای نمره یا رقابت با همکلاسی هایش کار نمی کند ، بلکه به خاطر علاقمندی هایش تلاش میکند. 

 

کارل دیوید اندرسون, بیوگرافی کارل دیوید اندرسون, زندگی نامه کارل دیوید اندرسون

عکس کارل دیوید اندرسون

 

بیوگرافی کارل دیوید اندرسون

پدر کار دیوید اندرسون یکی از مهاجران سوئدی بود که سال ها قبل به آمریکان مهاجرت کرده بود. کار بعد از پایان تحصیلات دبیرستان وارد دانشگاه فنی کالیفرنیا شد و در سال 1927 کارشناسی و در سال 1930 دکترای خود را در رشته فیزیک دریافت کرد. 

 

او بعد از اتمام دوره دکترا زیر نظر رابرت میلیکات ، فیزیکدان سرشناس زمان خود ، شروع به تحقیق در زمینه پرتوهای کیهانی کرد. 

در طول  آزمایشاتش متوجه وجود ذرات جدیدی شد که از نظر جرم مشابه الکترون بودند ولی بار الکتریکی متفاوتی داشند. 

 

فیزیکدان برنده جایزه نوبل, فیزیکدان مشهور آمریکایی, مرگ کارل دیوید اندرسون

عکس دوران جوانی کارل دیوید اندرسون

 

او با کمک اتاقک ابر ویلسون اولین نشانه های وجود پوزیترون را مشاهده کرد. او در میدان مغناطیسی ایجاد شده در اتاقک  ابر ویلسون در خطر باریک شناساگر ، یک ذره تک بار و بسیار سبک مانند الکترون مشاهده کرد که دارای بار مثبت بود. 

 

او کشف خود را در سال 1932 اعلام کرد و مدتی بعد سایر دانشمندان ، آن را تایید نمودند. 

ذره ای که کارل کشف کرده بود به نام پوزیترون شناخته می شود که وجود آن قبلا توسط پل دیراک پیش بینی شده بود. او که تصور میکرد باید ذرات بیشتری وجود داشته باشند به تحقیقاتش ادامه دارد و در سال 1936 میون ها را کشف کرد. 

 

میون ها ذرات بنیادی هستند که مانند الکترون ها بار منفی دارند ولی جرمشان 207 برابر الکترون است. میون نخستین ذره بنیادی کشف شده ای است که از اجزای سازنده مواد معمولی ( پروتون ، نوترون و الکترون ) ساخته نشده است. 

از آنجا که ماده جهان از ذرات بنیادی تشکیل شده اند ، کشف ذرات بنیادی به شناخت بهتر دنیای پیرامون ما کمک میکند.

 

کارل دیوید اندرسون, بیوگرافی کارل دیوید اندرسون, زندگی نامه کارل دیوید اندرسون

کارل دیوید اندرسون کاشف پوزیترون

 

در علم فیزیک ذرات بنیادی درک عمیق و دیدی وسیع تر درباره ساختمان و تکامل اجسام منفرد مانند اتم ها ، مولکول ها ، بلورها ، صخره ها ، سیارات ، ستارگان ، منظومه های ستاره و در نهایت جهان  ، ارائه می کنند. 

کارل دیوید اندرسون در سن 85 سالگی در تاریخ 11 ژانویه 1991 درگذشت. 

 

افتخارات کارل دیوید اندرسون

1936 جایزه نوبل فیزیک 

1937 مدال الیوت کرسون

 

گردآوری : بخش علمی و آموزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow