زندگی نامه جوزف جان تامسون معروف به پدر الکترون بیوگرافی جوزف جان تامسون فیزیکدان و کاشف ذره الکترون 


			
		زندگی نامه جوزف جان تامسون معروف به پدر الکترون
		بیوگرافی جوزف جان تامسون فیزیکدان و کاشف ذره الکترون 
0
جوزف جان تامسون فیزیکدان انگلیسی    جوزف جان تامسون به عنوان پدر الکترون ش ...



جوزف جان تامسون فیزیکدان انگلیسی 

 

جوزف جان تامسون به عنوان پدر الکترون شناخته می شود و اغلب دانش آموزان از طریق  مطالعه مدل اتمی تامسون، با این دانشمند بزرگ و تاثیر گذار دنیای فیزیکی آشنا هستند. 

سر جوزف جان تامسون یا جی جی تامسون ( به انگلیسی : Sir Joseph John "J. J." Thomson ) متولد 18 دسامبر 1856 و درگذشته در 30 اوت 1940 ) فیزیکدان انگلیسی است که در سال 1906 موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک برای مطالعه روی خواص الکتریکی گازها شد. 

 

جوزف جرج تامسون در منچستر انگلیس به دنیا آمد و در همان شهر بزرگ شد و در دانشگاه منچستر ودانشگاه کمبریج به تحصیل ادامه داد و به عنوان استاد در دانشگاه کمبریج مشغول به کار شد.

 

او به دلیل ارائه مدل اتمی تامسون معروف شد. کشف الکترون ، ایزوتوپ پراکندگی تامسون ، طیف سنجی جرمی و کار بر روی خواص الکتریکی گازها او را به شخصی تاثیر گذار در علم فیزیک تبدیل کرد. او پدر جرج پاجت تامسون بود که در سال 1937 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. بعد از تامسون ، میلیکان از سال 1906 – 1913 به مدت 7 سال به روشی متفاوت از تامسون ، بار الکترون را اندازه گیری کرد. 

 

جوزف تامسون به الکترون به عنوان یک ذره نگاه میکرد ولی پسرش جرج پاجت تامسون به این نتیجه رسید که میتوان از الکترون به عنون یک موج استفاده نمود. 

به گفته جان پاکینگورد ، تامسون پدر به خاطر کشف ذره بودن الکترون جایزه نوبل گرفت و تامسون پسر به خاطر کشف موج بودن الکترون . 

 

زندگی نامه جوزف جان تامسون, زندگینامه جوزف جان تامسون, جوزف جان تامسون دانشمند

مدل جان تامسون از اتم  

بیوگرافی جوزف جان تامسون

جوزف جان تامسون در 1856 در شهر منچستر انگلیس به دنیا آمد و در سال 1940 در انگلیس چشم از جهان فرو برست. 

پدرش ، علاقه زیادی به جمع آوری کتاب ها داشت و معامله گر آثار و کتاب های قدیمی بود و همین امر باعث شده بود جوزف اشتیاق زیادی به مطالعه داشته باشد. 

جوزف که در نزدیک شهر منچستر به دنیا آمده بود در سن 14 سالگی به کالج اونس که امروزه به نام دانشگاه ویکتوریا شناخته می شود ، رفت. 

 

جوزف کالج را با کمک هزینه تحصیلی به پایان رساند و شاید اگر این کمک هزینه نبود ، نمیتوانست بعد از فوت پدرش به تحصیل ادامه دهد. 

در 19 سالگی از رشته مهندسی فارغ التحصیل شده و در امتحان ورودی دانشگاه کمبریج شرکت نمود و با رتبه دوم وارد دانشگاه شد و دوباره با کمک هزینه تحصیلی در رشته فیزیک فارغ التحصیل گردید. 

 

زندگی نامه جوزف جان تامسون, زندگینامه جوزف جان تامسون, جوزف جان تامسون دانشمند

تحقیقات جوزف جان تامسون

 

بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهلی در کالج تری نیتی دانشگاه کمبریج به صورت رسمی استخدام شد و در آزمایشگاه کاوندیش به تحقیقاتش پرداخت. 

در سال 1884 بعد از استعفای لرد رایلی ، رئیس آزمایشگاه ، جوزف در 28 سالگی به عنوان رئیس آزمایشگاه انتخاب شد. 

 

باوجود مخالفت های بسیاری از استادان به دلیل سن کم او هنگام شروع ریاست ولی نبوغ تامسون و حسن مدیریت او باعث شد که به مدت 34 سال این آزمایشگاه در سطوح بالای تحقیقات علمی ، دنیا را اداره کند و خودش نیز در شمار محققین ممتاز این مرکز قرار بگیرد.

 

جوزف تامسون بعد از 37 سال مدیریت آزمایشگاه کاوندیش ، استعفا داد و شاگردش ارنست رادرفورد را به عنوان ریاست آزمایشگاه در نظر گرفت. 

در سال 1906 به دلیل کار روی خواص الکتریکی گازها موفق به گرفتن جایزه نوبل شد. 

از سویی دیگر پسرش جرج پاجت تامسون در سال 1937 موفق به دریافت جایزه نوبل گردید.

 

اکتشافات جوزف جان تامسون, پسر جوزف جان تامسون, جوایز جوزف جان تامسون

عکس جوزف جان تامسون

 

تحقیقات علمی جوف جان تامسون

در سال 1881 در 24 سالگی مقاله ای علمی نوشت که زیربنای تئوری انیشتن شد ، او در مقاله اش ثابت کرد که ماده و انرژی هر دو از نظر فیزیکی یکسان هستند. 

در سال 1897 ، جوزف جان تامسون به عنوان پدر الکترون شناخته شد. 

 

او در حالی که روی اشعه کاتدیک مطالعه میکرد ، شاهد انحراف اشعه در میدان های مغناطیسی و الکتریکی بود و اثبات کرد که این اشعه میتواند جریانی از ذره های الکتریکی منفی باشد . این مساله تنها میتوانست به این معنی باشد که پرتوهای کاتودی اصلا پرتو نیستند بلکه جریانی از ذرات باردار الکتریکی اند. به این ترتیب بود که او  توانست ، الکترون ، این ذره کوچک را کشف کند و بعد از آن تئوری طبیعت الکتریکی ماده را بنیاد نهاد .

 

او در طول مطالعاتش توانست جرم نسبی هر ذره را بدست بیاورد و جرم الکترون را به اندازه یک دو هزارم هیدروژن بدست آورد که با سرعت سرسام آور 000196 کلیومتر در ثانیه حرکت میکند. 

 

جوایز جوزف جان تامسون, جوزف جان تامسون فیزیکدان انگلیسی, کاشف ذره الکترون

جوزف جان تامسون دانشمند بزرگ

 

یکی از شاگردان تامسون به نام ویلسون ، به تشویق استادش ، اتاقی ابری برای تعیین و تشخیص ذرات اتم ساخت و با استفاده از همین اتاق ، تامسون موفق به اندازه گیری جرم و نوع بار الکترون شد. 

روحیه جوزف جان تامسون در اواخر عمر به دلیل مشاهده موفقیت های خودش ، پسرش و شاگردش ارنست رادرفورد ، شاد و پر نشاط بود. 

 

او در 84 سالگی در سال 1940 درگذشت.

تئوری جاودانه او در باره طبیعیت الکتریکی ماده ، فرضیه تغییر ناپذیری اتم را تغییر داد. 

آثار زیادی از این استاد بزرگ در زمینه فیزیک ، شیمی و ریاضی باقی مانده است. 

 

زندگینامه جوزف جان تامسون, جوزف جان تامسون دانشمند, عکس های جوزف جان تامسون

افتخارات جوزف جان تامسون

 

افتخارات جوزف جان تامسون 

جوزف جان تامسون حتی اگر خودش موفق به کسب جایزه نوبل نمی شد باز هم تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان در پیشبرد علم می گردید. 

شاید بتوان گفت جوزف یکی از موفق ترین اساتید دنیای علم بوده است ، او به قدری در آموزش موفق عمل کرد که 8 نفر از شاگردانش از جمله پسر خودش توانستند به جایزه نوبل دست پیدا کنند.

1906 – جایزه نوبل فیزیک 

1914 – مدال کاپلی 

1922 – مدال فرانکلین

1925 – نشان فارادی

 

گردآوری : بخش علمی و آموزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow