آب بندی بتن - وندشیمی ساختمان


			
		آب بندی بتن - وندشیمی ساختمان
0
آب بندی بتن بتن آب بند یک بتن با نفوذ پذیری بسیار پایین یا به عبارتی غیر قابل ن...



آب بندی بتن

بتن آب بند یک بتن با نفوذ پذیری بسیار پایین یا به عبارتی غیر قابل نفوذ است که برای ساخت و سازهای بتنی آب بند با دوام مقاوم و طول عمر بالا استفاده می شود. برای بهبود نفوذ ناپذیری بتن، می توان افزودنی های مکمل آب بند و آب گریز را اضافه کرد.  با این وجود، طراحی و ساخت سازه بتنی آب بند  یک رویکرد سیستمی است و بتن آب بند تنها یکی از عناصر آن است.  نفوذ ناپذیری آب با رعایت الزامات برای محدود کردن نفوذپذیری آب از طریق خود ساختار بتن، درزهای سرد و انبساطی، قطعات نصبی و تاسیساتی و ترک ها تعیین می شود. 

 

آیا بتن از قبل آب بند نیست؟

ساختار بتن معمولی (فاقد افزودنی های آب بتن) کاملا آب بند نیست. این اصطلاحات ممکن است گیج کننده باشند، اما بتن آب بند بدان معنی است که نه تنها از نفوذ رطوبت خاک به بتن جلوگیری می شود، بلکه آب نیز نمی تواند به داخل آن نفوذ کند.

 

بتن به طور طبیعی به دلیل واکنش های شیمیایی که در طول فرآیند عمل أوری آن اتفاق می افتد دارای لوله های مویینه نفوذ پذیر و تخلخل می باشد. آب با سیمان و سنگدانه ها مخلوط می شود و با سخت شدن مخلوط، آب اضافی خارج می شود و شبکه ای از مویرگ ها در بتن ایجاد می شود. این بدان معناست که بتن می‌تواند مقدار قابل توجی آب را جذب کند - تقریباً 60 لیتر در هر متر مکعب بتن با کیفیت خوب تنها در 30 دقیقه - اما بسته به سرعتی که در آن ایجاد می‌شود می‌تواند باعث ایجاد و نشت رطوبت شود.

 

مزایای بتن آب بند چیست؟

بتن آب بند از نظر عملکرد و طول عمر در پروژه های بزرگ ساختمانی مزایای زیادی دارد:

ایجاد سازه های بتنی مستحکم - بتن آب بند رطوبت کمتری را وارد ساختار خود می کند و سبب ایجاد ترک های کمتری می شود. 

هزینه های تعمیرات و نگهداری را کاهش می دهد.

از ایجاد قارچ و جلبک جلوگیری می کند - جلوگیری از ورود رطوبت به نوبه خود از ورود کپک و جلبک ها جلوگیری می کند که خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد و محیط سالم تری ایجاد می کند.

حفظ ظاهری تمیز و یکدست- بتن آب بند در اثر قرار گرفتن در معرض آب دچار خوردگی نمی شود، بنابراین از فرسایش و ترک خوردگی زیادی رنج نمی برد.

 

چه زمانی به بتن آب بند نیاز می باشد؟

بتن آب بند برای استفاده در ساخت سازه های زیرزمینی، جایی که باید غیرقابل نفوذ باشد، علاوه بر بسیاری از سازه‌های بزرگ بالای زمینی که می‌توانند در برابر آب مقاومت کنند، بهترین گزینه است.  برای مثال:

زیرزمین ها

پارکینگ زیر زمینی

مناطقی با سطح بالای آب

مناطق مستعد سیل/ جاهای با بارندگی زیاد

ساختمان های بلند

استخرها

چاله آسانسور

مخازن آب بتنی و نگهدارنده مایعات

 

مخازن بتنی

مخازن آب بتنی در مزارع، محیط های کشاورزی و تجاری استفاده می شود.  مخازن بتنی می توانند سازه های بسیار بزرگی باشند که برخی از آنها 40 تن ظرفیت  دارند و می توانند آب زیادی - صدها هزار لیتر - را در خود جای دهند.  با گذشت زمان مخازن ساخته شده قدیمی، به دلیل خشکسالی و یا باران نشست می کنند، ترک هایی ظاهر می شود و مخزن بتنی شما نیاز به آب بندی پیدا خواهد کرد.

 

در ایران، آب یکی از گرانبهاترین کالاهای ما است - ما نمی توانیم و نباید آن را هدر دهیم. به همین دلیل است که آب بندی صحیح مخازن آب بتنی برای محافظت از منابع آب در طولانی مدت، به ویژه در زمان خشکسالی بسیار مهم است.

 

اگر مخازن بتنی به درستی ساخته شوند، یک مخزن آب بتنی با شرایط نگهداری مناسب  تا 50 سال یا بیشتر دوام می آورد. با این حال، حتی بهترین مخزن ساخته شده نیز به مرور زمان نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد.

 

با آب بندی صحیح مخزن خود در ابتدای کار تا حدود 1000 لیتر آب صرفه جویی خواهید کرد.

اگر مخزن آب بتنی شما ترک خورده است، فکر خوبی است که فوراً برای جلوگیری از بزرگتر شدن شکاف، نشت و آلودگی آب آن اقدام کنید.

 

مخزن بتنی نگهداری مایعات

 

چرا مخازن بتنی در طول زمان دچار نشتی آب می شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که مخازن بتنی در طول زمان نشت می کنند. اگر اتصالات در زمان اولین بار جایدهی بتن به درستی نصب و آب بندی نشوند، مخزن بتنی دچار نشتی می شود. بنابراین مشکل طولانی مدت شما ممکن است به ساخت اولیه مخزن برگردد.

 

با این حال، اکثر بتن ها در نهایت به دلیل جابجایی حرکت زمین، نشست ها و حتی فعالیت لرزه ای (زلزله های کوچک!) ترک می خورند. فونداسون مخزن شما به دلیل این لرزش ها یا سیل و خشکسالی ها می تواند حرکت کند.

 

اغلب هیچ شکاف و ترک بیرونی قابل مشاهده ای وجود ندارد، با این حال سطح آب همچنان در حال کاهش است و شما نمی توانید بفهمید که مشکل نشتی کجاست! ریشه های درختان، مانند درختان صمغ دار، می توانند از وجود کوچکترین شکاف و ترک استفاده کنند به فونداسیون شما آسیب برسانند، بنابراین مهم است که هنگام ساخت مخزن، منطقه را به خوبی پاکسازی کنید و به رشد درختان و گیاهان در طول زمان توجه کنید.

 

ما تعدادی مشتری داشته ایم که با این مشکل در پروژه های خود مواجه بوده اند. مخازن آنها حدود 1000 لیتر آب از دست داده است و پر کردن مجدد آنها هزینه بر می باشد.

 

خبر خوب این است که اگر این اتفاق بیفتد، بیشتر مخازن قابل تعمیر هستند. با استفاده از یک پوشش آب بند برای مخازن آب بتنی با غشایی انعطاف پذیر می توانید مخزن خود را آب بند و عمر آن را تا حدود 50 سال دیگر افزایش دهید.

 

اگر نشانه‌ای از ترک یا نشتی آب در مخزن خود مشاهده کردید، با کارشناسان فنی وندشیمی ساختمان به شماره تلفن02188790912 تماس بگیرید تا از پروژه شما بصورت رایگان بازدید کنیم و بهترین پیشنهاد را برای آب بندی و تعمرات آب بند پروژه شما بدهیم.

 

چگونه مخزن بتنی شما را تعمیر می کنیم!

کارشناس فنی شرکت وندشیمی ساختمان از سایت شما در کوتاه ترین زمان بازدید می کند تا توضیحات کامل و جامعی از روند کار ارائه دهند و یک گزارش و پیشنهاد فنی کتبی ارائه دهد.

 

آب بند بتن چیست؟سیستم‌های آب بندی ساختار بتن:

در این سیستم ها برای آب‌بندی هنگام بتن ریزی دو محصول مایع آب‌بند کننده PN و ژل میکروسیلسPN   یا PCE پیشنهاد می‌گردد. همچنین در محل درزهای اجرائی و انبساطی از نوار واتراستاپ آب بند بتن از جنس PVC استفاده می شود.

 

1. آب بندی جسم (ساختار) بتن:

این مرحله شامل اقدامات زیر می باشد:

پیشنهاد اول : آب بندی ساختار بتن با استفاده از “مایع آب بند بتن PN “

آب بندی ساختار بتن با استفاده از افزودنی مایع آب بند بتن PN انجام می شود. در این روش ماده افزودنی به بتن در محل بچینگ و یا به تراک میکسر در پای کار پیش از تخلیه بتن به میزان مصرف 5/0 ( نیم) درصد وزن سیمان مصرفی به بتن افزوده شده و پس از ۳ الی ۵ دقیقه گردش با سرعت مخلوط کردن بتن تخلیه می شود.

 

اجرای ژل میکروسیلیس برای آب بندی:

Vand Proof P.N ، آب بند ساختار بتن، افزودنی مایع با عملکرد سه گانه است که با میزان مصرف بسیار پایین موجب آب بندی ساختار بتن می شود که در حین ساخت بتن تازه در محل بچینگ و یا قبل از جایدهی بتن تازه به داخل جام تراک میکسر اضافه می شود و علاوه بر آب بندی سبب افزایش روانی اسلامپ بتن تازه می شود. مایع آب بند PN از ۳ نوع افزودنی آب بند تشکیل شده است که علاوه بر افزودنی واترپروف و أب بند کردن بتن سبب چرب کردن لوله های مویینه داخل بتن و ایجاد خاصیت آبگریز و همچنین قطع کردن لوله های مویینه می شوند. در کنار این خواص با افزایش روانی و اسلامپ بتن سبب افزایش تراکم بتن و کاهش نفوذ پذیری بتن می شود. مایع اب بند بتن PN در موارد زیر کاربرد دارد:

 

بتن های با نفوذ پذیری پایین و حجیم به ویژه سازه های آبگیر

آب بندی مخازن آب و نگداری مایعات، استخر، چاله آسانسور، کانال های انتقال آب و تصفیه خانه ها آب و فاضلاب

آب بندی بتن فونداسیون، دیوارهای حائل و برشی، دالهای بتنی، زیر زمین، انبارها و تمامی سازه ها و المان های بتنی

سدها و تاسیسات جانبی

لاینینگ تونل ها و قطعات پیش ساخته بتنی

عرشه بتنی پلها و کفسازی های صنعتی

هر جا که بتن با نفوذ پذیری پایین، آب بند و با کارایی بالا مورد نیاز باشد

 

آب بندی بتن,ژل میکروسیلیس آب بند

ژل میکروسیلیس آب بند در بسته بندی های ۲۰ کیلویی

 

پیشنهاد دوم : اجرای آب بند بتن ساختاری با استفاده از ژل میکروسیلیس آب بند کننده PCE و یا ژل میکروسیلیس PN : 

در این حالت جسم بتن با استفاده از محصول ژل میکروسیلس آب بند کننده PCE یا PN آب بند می‌شود و در محل درز ها همانند سیستم پیشنهادی قبلی واتر استاپ PVC قرار داده می‌شود.

 

Vand Silica gel PCE ، ترکیبی از افزودنی های شیمیایی آب بند کننده ، آب گریز و سوپر پوزولان، بر پایه تکنولوژی سیلیکا فیوم است که موجب آب بندی ساختار بتن می شود و در حین ساخت بتن به بتن تازه اضافه می شود و علاوه بر آب بندی سبب افزایش مقاومت فشاری بتن ، ارتقای دوام و روانی بتن می شود.

 

آب بندی بتن,اضافه کردن ژل میکروسیلیس آب بند

اضافه کردن ژل میکروسیلیس آب بند در محل بتن ریزی به تراک میکسر

 

موارد کاربرد ژل میکروسیلیس PN  و ژل میکروسیلیس PCE:

آب بندی بتن سازه های نگهدارنده مایعات (آب، گازوییل، نفت خام و سایر مایعات) و تصفیه خانه ها آب و فاضلاب

تمامی سازه ها و المان های بتنی (تیر، ستون، فونداسیون، دال، دیوارهای برشی و حایل و...)

مخازن آب، استخرها و کانالهای انتقال آب

بدنه و سر ریز بتنی سد ها و تاسیسات جانبی

لاینینگ تونل ها و قطعات پیش ساخته بتنی

عرشه بتنی پل ها و کفسازی های صنعتی

شمع های بتنی مسلح و غیر مسلح

لنگرگاه کشتی ها

هر جا که بتن نفوذ ناپذیر، آب بند و با کارایی بالا مورد نیاز باشد.

 

تفاوت ژل میکروسیلیس PCE و ژل میکروسیلیس PN:

به طور کل هر دو محصول برای آب بندی ساختار بتن استفاده می شوند.

ژل میکروسیلیس PCE علاوه بر میکروسیلیس که با آهک آزاد داخل بتن واکنش می دهد و سبب کاهش نفوذپذیری بتن می شود دارای فوق روان کننده پلی کربوکسیلات اتر می باشد که استفاده از آن باعث افزایش روانی اسلامپ به میزان زیاد و در نتیجه می توان از میزان آب به سیمان مخلوط بتن در زمان تولید کم کرد که این امر باعث افزایش مقاومت فشاری بتن می شود.

 

ژل میکروسیلیس آب نیز علاوه بر میکروسیلیس دارای مایع آب بند PN می باشد که در قسمت بالا به توضیح آن پرداخته شد می باشد که باعث آب بندی بتن بسیار زیاد ساختار بتن می باشد و مناسب برای آب بندی مخازن بتنی با ارتفاع آب زیاد و فشارهای هیدرواستاتیکی می باشد.

 

میزان مصرف ژل میکروسیلیس آب بند:میزان مصرف ژل میکروسیلیس آب بند PCE:

میزان مصرف این مواد حدود ۳ الی ۸ وزن سیمان مصرفی در بتن می باشد که میزان بهینه آن در حدود ۵ درصد می باشد.

 

میزان مصرف ژل میکروسیلیس آب بند PN:

میزان مصرف این مواد حدود ۳ الی ۱۰ وزن سیمان مصرفی در بتن می باشد که میزان بهینه آن در حدود ۵ الی ۷ درصد می باشد.

 

2- اجرای پوشش آب بند غشایی روی سطح داخلی دیوار های بتنی:

در این سیستم جهت آب بندی سطوح بتنی و غیربتنی دو محصول مواد پلیمری آب بند L.A Bond و آب بند کننده نفوذگر کریستاله Vand Proof Penetrator پیشنهاد می‌شود که به شرح زیر می‌باشد:

الف. اجرای پوشش آب بند  بر روی سطوح بتنی و غیر بتنی با استفاده از مواد پلیمری آب بند L.A Bond:

 

آب بندی بتن,اجرای پوشش آب بند تصفیه خانه

اجرای پوشش آب بند تصفیه خانه با مواد آب بند پلیمری LA Bond

 

ب. اجرای پوشش آب بند برای سطوح بتنی با استفاده از آب بند کننده نفوذگر کریستاله Vand Proof Penetrator (تنها مناسب برای آب بندی دیوارهای بتنی) :

 

آب بندی بتن,اجرای مواد آب بند نفوذگر کریستاله با قلمو

اجرای مواد آب بند نفوذگر کریستاله با قلمو داخل مخزن بتنی

 

آب بندی چاله آسانسور:چاله آسانسور چیست؟

به طور خلاصه: چاله‌های آسانسور - جعبه‌های بتنی که در پایین چاه زیر کابین آسانسور قرار می‌گیرند - یک سیستم ساختاری ساده هستند اما می‌توانند به شدت مستعد نفوذ آب باشند که به طور مستقیم بر یکپارچگی ساختاری و مکانیکی سیستم آسانسور تأثیر می‌گذارد.  شرکت وندشیمی ساختمان روش های مختلف آب بندی چاله آسانسور را بر اساس قابلیت اطمینان، دسترسی و دوام طولانی مدت آنها ارزیابی می کند.  تاکید ویژه بر عایق رطوبتی کریستال شونده و کاربرد آن به عنوان یک راه حل طولانی مدت در ساخت و سازهای جدید و تکنیک های تعمیرات اصلاحی چاله های آسانسور موجود است.

 

آسانسورها در اشکال، اندازه‌ها و انواع مختلفی از آسانسورهای هیدرولیک سه طبقه ساده گرفته تا بالابر کابلی استاندارد تا سیستم‌های طناب فیبر کربنی پیشرفته امروزی وجود دارند. مالکان و ساکنان ساختمان، کارایی و قابلیت اطمینان آسانسور را مسلم و دائمی می دانند - تا زمانی که خرابی رخ دهد.  در حالی که اختلال می تواند مکانیکی باشد، در برخی موارد، نفوذ آب یا جاری شدن سیل در گودال آسانسور مقصر است و سیستم آسانسور را مجبور می کند تا زمانی که مشکل برطرف شود، خاموش شود.

 

آب بندی بتن,چاله آسانسور آب بند شده

چاله آسانسور آب بند شده با استفاده از نفوذگر آب بند و پلیمر LA Bond

 

مراحل تعمیرات آب بندی چاله آسانسور

انجام کار های تعمیراتی

اجرای کارهای تعمیراتی و آب بندی طبق نقشه های پروژه و مشخصات فنی موجود توسط پیمانکار انجام می گیرد که عمومأ طبق شیوه نامه های کمیته های موسسهACI 546R و موسسه ICRI شامل مراحل زیر است :

 

آب بندی بتن,چاله آسانسور دارای نشتی آب

چاله آسانسور دارای نشتی آب قبل از تعمیرات آب بند

 

۱ - آماده سازی زیر کار بتنی

 

۲ – کیپ کردن محل نشتی ها

ابتدا محلهای دچار نشتی آب را شناسایی و آن ها را به صورت موقت با استفاده از مواد آب منافذ یا آنی گیر (پلاگینگ) آب بند می کنیم. این مواد جلوی نشتی های با فشار آب را نیز به صورت موقت آب بند می نماید تا بتوانیم مراحل بعدی آب بندی را شروع کنیم.

 

۲ - اجرای نفوذگر کریستاله آب بند

نفوذگر کریستاله آب بند پودری تک جزیی بر پایه سیمان و دارای میکرو ذرات فعال می باشد که توانایی نفوذ در ساختار سطح بتن را دارد و با وجود رطوبت موجود با آهک و سیمان های ترکیب نشده بتن واکنش شیمیایی نشان داده و تشکیل کریستال می دهد.

 

این مواد با ایجاد بلورهای کریستال، شبکه ای متراکم درون کاپیلارهای بتن و لوله های مویینه ساختار بتن تشکیل داده و تمامی روزنه ها و لوله های مویینه ای که قبلا از آنها آب عبور می کرده را بسته و سازه را از درون آب بند می نماید.

 

3.اجرای مواد پلیمری آب بند 

مایع آب بند کننده پلیمری، ترکیبی از دیسپرسیون کوپلیمری بر پایه سنتیک می باشد که با ایجاد یک پوشش و غشاء باعث آب بندی سطوح سازه های بتنی و همچنین باعث افزایش و بهبود خواص مکانیکی و شیمیایی بتن و ملات های پایه سیمانی می شود.

با استفاده از سیستم بالا می توان جلوی شدیدترین نشتی های آب را در چاله آسانسور گرفت و آب بند نمود.

 

آب بندی بتن,بتن دارای ژل میکروسیلیس آب بند PN

بتن طرف چپ بتن فاقد مواد آببند (شاهد) می باشد و بتن طرف راست بتن دارای ژل میکروسیلیس آب بند PN می باشد.

 

از تصویر بالا نتیجه گیری می شود که بتن فاقد مواد آب بند نفوذپذیری بسیار بالایی دارد و بتن دارای ژل میکروسیلیس آب بند PN  شرکت وندشیمی نفوذ پذیری بتن را بسیار کاهش می دهد و به حدی می رساند که دیگر آب و رطوبت به آرماتور داخل بتن نرسد حتی با میزان مصرف حدود ۷ درصد از ژل آب بند PN می توان نفوذپذیری  در بتن را به حدود چند میلیمتر رساند.

 

قیمت ژل میکروسیلیس:

در بازار ایران با توجه به نوع ژل میکروسیلیس، افزودنی های مختلف استفاده شده در آن و درصد جامد میکروسیلیس متفاوت می باشد. قیمت ژل های میکروسیلیس تولیدی شرکت وندشیمی ساختمان در محدوده قیمتی کیلویی ۷۰.۰۰۰ ریال الی ۱۴۰.۰۰۰ ریال می باشد که در بسته بندی های ۲۰ کیلویی و ۲۰۰ کیلویی در بازار سرتاسر کشور عرضه می شود.

 

برای خرید ژل میکروسیلیس و یا در صورت نیاز به هر نوع اطلاعات تکمیلی با واحد فنی فروش شرکت وندشیمی ساختمان تماس حاصل نمایید.

 

www.vandchemie.com

آب بندی بتن تخصص ماست     تخصص ما تعهدی برای آینده

 

آب بندی بتن,آب بندی بتن چیست

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow