بیوگرافی یوهان ولفگانگ فون گوته


			
		بیوگرافی یوهان ولفگانگ فون گوته
0
  بیوگرافی یوهان ولفگانگ فون گوته   نام و نام خانوادگی: یوهان ولفگانگ گوته م&#...



 

بیوگرافی یوهان ولفگانگ فون گوته

 

نام و نام خانوادگی: یوهان ولفگانگ گوته

متولد: ۲۸ اوت ۱۷۴۹

فوت: ۲۲ مارس ۱۸۳۲

سمت: شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان شناس، فیلسوف وسیاست مدار

سبک نوشتاری: رمانتیسیسم

 

” یوهان ولفگانگ فون گوته ” شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان شناس، فیلسوف و سیاستمدار آلمانی در ۲۸ اوت ۱۷۹۴ چشم به جهان گشود.

 

یوهان ولفگانگ فون گوته( زادهٔ ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت – درگذشتهٔ ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار) شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان شناس، فیلسوف و سیاستمدار آلمانی بود. وی یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و همچنين رمانتیسیسم به شمار می رود. وی یکی از مردان بزرگ فرهنگی قرون ۱۸ و ۱۹ اروپا و یکی از اشخاص برجستهٔ ادبیات دنیا به حساب می آید. منزل یوهان ولفگانگ فون گوته در مجموعه سنت پرستی وایمار قرار دارد.

 

پدر وی در منزلی در فرانکفورت که قسمتی از امپراطوری روم بود زندگی می کرد و مادرش از خانواده های مشهور فرانکفورت بود.

 

وی زبان های لاتین، یونانی، فرانسوی، انگلیسی و عبری را از پدر و مدرس خصوصی اش یادگرفت و از سال ۱۷۶۵ تا ۱۷۶۸ در لایپزیگ دانش حقوق را فراگرفت و در همان زمان ها علاقه فراوانی به شعرهای کریستین فورشتگوت پیدا کرد و پس از ۱۷۶۸ به زادگاه خود بازگشت. گوته از سال ۱۷۷۶ به مدت ۱۰ سال وزیر حکومت شد و بعد از آن به ایتالیا رفت و درگیر تحصیل در عرصه ی هنر و مجسمه سازی باستانی شد. گوته در وایمار درگیر تحصیل زبان فارسی و عربی و قرآن شد و علاقه ی شدیدی به شعرهای حافظ پیدا کرد. همسر گوته ” کریستیان ” در ۱۸۱۶ در گذشت و گوته هم در ۲۲مارس ۱۸۳۲ به دلیل عفونت ریوی فوت کرد و در وایمار دفن شد

 

یوهان ولفگانگ گوته در سال ۱۷۴۹ متولد شده و یک نابغه چند رشته ای آلمانی بود. وی در نقاشی، رمان نویسی، درام نویسی، شعر، فلسفه، دانش و چه بسا امور سیاسی مهارت داشت.

 

گوته نه تنها یک شاعر و نویسنده ی بااستعداد که نخستین روشن فکر شناخته شده آلمان هم به حساب می آمد. به لطف زندگی طولانی مدت وی و صنعت بی مرز روشن فکری، در طی مجموعه ای از جنبش ها و فراز و نشیب ها در تاریخ ادبی این کشور، وی یکی از مهمترين چهره های تاریخ اروپا باقی ماند.

 

گوته در تمام این جنبش ها به ميزان های مختلفی شرکت داشت؛ در تمام آنها ، گوته بیش از هر نویسنده دیگری می توانست با نثر خود با عموم مردم آلمان رابطه برقرار کند.« فائوست» یکی از موفق ترین آفریده های وی که شخصیت اصلی اش روح خود را در ازای موفقیت و آوازه به شیطان می فروشد، به نوعی تبدیل به بیانیه ای علیه کلیسا و مذهب شد.

 

کمک هایی که گوته در زمان زندگی حرفه ای اش به ادبیات اروپا کرد، بسیار بزرگ بود. نخستین رمان وی،« پشیمانی های ورتر جوان» در اروپا به آوازه چشمگیر رسید. چه بسا خیلی از مردان به خاطر تقلید از پروتاگونیست تراژیک داستان خودکشی کردند! این دستور به طور واضح از اهمیت تأثیرگذاری هنرمندان نویسنده حکایت می کند.

 

آنها بایستی برای بیان خلاقیت خود راهی سازنده انتخاب می کردند. در آخرین کار وی، یا شاهکارش، فائوست، مهارت وی به قدری خودنمایی می کند که خیلی از آلمانی ها وی را ویلیام شکسپیر فرانکفورت می نامند. احتمالا ادعای گزافی نباشد اگر بگوییم ادبیات امروزی آلمان با گوته شروع شد و وی یکی از مهمترين اسم های مشهور ادبیات اروپا به شمار می رود.

 

آشنایی با گوته,بیوگرافی گوته

گوته با آن آوازه جهانی، شیفته خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی شد

 

گوته و شیفتگی وی به حافظ

گوته با آن آوازه جهانی، شیفته خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی می شود. بر وی رشک می برد و حسرت می خورد. با شهام سر تحسین فرود می آورد. اسم “حافظ” را مکرر اندر مکرر بر زبان جاری می سازد احتمالا با بازگویی اسم معجز آسای “حافظ” به “جام ازلی کلام” دست یابد و مانند وی غزل سرایی کند.

 

گوته در تکرار اسم و یاد این شاعر ایرانی سر از پا نمی شناسد، ولی در می یابد کلامش نارساست. کلمه ها قادر نیستند آرزوهای قلبی وی را در این مورد آشکار سازند. عبارتها نمی توانند گوته را تسلی بخشند. از سر ناتوانی، کلمه ها و عبارت های ديگر را جست و جو می کند ولی، حکایت هم چنان باقیست.

 

مهم ترین اثرهای گوته عبارت هستند از:

اگمونت – ۱۷۸۸

نغمه های رومی – ۱۷۹۰

فاوست – ۱۸۳۲ – ۱۸۰۸

تئوری رنگ ها – ۱۸۱۰ علوم طبیعی 

سفرنامه ایتالیا – ۱۸۱۷

دیوان غربی- شرقی – ۱۸۱۹

رنج های ورتر جوان

ایفی ژنی

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow