توضیحات بسیار مفید در مورد زندگینامه شهید آیت الله بهشتی


			
		توضیحات بسیار مفید در مورد زندگینامه شهید آیت الله بهشتی
0
شهید آیت الله بهشتی   زندگینامه شهید بهشتی: آیت الله بهشتی یکی از برجسته تری...



شهید آیت الله بهشتی

 

زندگینامه شهید بهشتی:

آیت الله بهشتی یکی از برجسته ترین شخصیت های در طول تاریخ ایران می باشد. آیت الله بهشتی در 7 تیر سال 1360 در ساختمان حزب خود به شهادت رسید.

معرفی آیت الله بهشتی:

آیت الله بهشتی یکی از بزرگان علما و از فعالان مهم در عرصه انقلاب به شمار می آید که از نزدیک ترین افراد به امام خمینی رحمه الله بوده و نقش بسیار حساسی را در پیروزی انقلاب اسلامی و جریانات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عهده داشته است. از مهمترین و بی نظیرترین آثار وی می توان به میارزه پیروز، ربا در اسلام، خدا از دیدگاه قرآن و اقتصاد اسلامی اشاره کرد. وی در سال 1360 در اثر بمب گذاری به شهادت رسید و امروزه بسیاری از افراد برای بازدید از آرامگاه وی به سوی تهران روانه می شوند.

زندگینامه آیت الله بهشتی:
آیا شما نیز به دنبال شناخت شخصیت آیت الله بهشتی هستید؟ آیا میدانید که چه آثار باشکوهی از شهید بهشتی به ثبت رسیده است؟ از شما دعوت می کنیم که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کنید و اطلاعات بسیار جالبی را در این خصوص به دست بیاورید.

آیت الله بهشتی یکی از سیاستمداران و علمای بسیار بزرگ در تاریخ کشورمان می باشد که این شخصیت بزرگوار را نه تنها ایرانی ها بلکه بسیاری از خارجی ها نیز به دلیل داشتن موفقیت های پی در پی وی می شناسند. سید محمد حسینی بهشتی در سال 2 آبان 1307 در یکی از محله های قدیمی شهر اصفهان به دنیا آمد که بعد از درگذشت خود نیز به شهید بهشتی معروف شد.

وی دومین رئیس دیوان عالی کشور بعد از انقلاب اسلامی و اولین دبیر کل جمهوری اسلامی بود. پدر وی نیز یک فرد روحانی بوده و در حوزه علمیه اصفهان به تدریس مشغول بوده و در برخی از مواقع نیز برای برپایی نماز جماعت به روستاهای اطراف شهر اصفهان سفر می نمود. اولین مدرس و معلم شهید بهشتی، پدرشان بوده است به طوری که وی توانسته بود تمام تجربیات و علم روحانی پدرش را به ارث برده و نقش بزرگ خود را در پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشد. اگر شما نیز به دنبال شناخت بیشتر از زندگی شهید بهشتی هستید می توانید با ما همراه باشید.

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

عکس دوران جوانی شهید بهشتی

 
کودکی و نوجوانی آیت الله بهشتی:
آیت الله بهشتی از هوش و ذکاوت بسیار بالایی برخوردار بود به همین جهت در 4 سالگی به مدرسه رفت. وی بعد از گذشت چند سال در دبستان 15 بهمن که قبل انقلاب به دبستان دولتی ثروت مشهور بود فرستاده شد و در امتحان ووردی که از ایشان گرفته شد، تصمیم بر این شد که شهید بهشتی از کلاس ششم ابتدایی شروع به ادامه تحصیل داشته باشد اما مدیر مدرسه به دلیل کم بودن سن وی او را به کلاس چهارم ابتدایی فرستاد. بعد از به اتمام رساندن دوره دبستان، وی برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به دبیرستان سعدی رفت و بعد از گذشت یک سال در سال 1320 به طلبه شدن و ادامه تحصیل در حوزه دینی علاقه مند شد.

همین علاقه سبب شد که آیت الله بهشتی دبیرستان سعدی را ترک نموده و در مدرسه صدر بازار به ادامه تحصیل پرداخت. شهید بهشتی در این مدرسه توانست دوستان و همکاران بسیار خوبی را نیز پیدا کند به این صورت که قبل از آمدن به مدرسه صدرا نیز توانسته بود روابط بسیار پایدار و عمیقی را با برخی از علمای دینی در این مدرسه داشته باشد. پدر وی نیز یکی از مهمترین افراد در زندگی آیت الله بهشتی بود که از تمام تصمیمات اخذ شده پسرش حمایت های لازم را انجام می داد.

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

زندگی آیت الله بهشتی

 
خانواده آیت الله بهشتی:
خانواده آیت الله بهشتی یکی از مذهبی ترین خانواده های زمان خود به شمار می رفته است و تمام افراد منزل از سواد بسیار بالایی برخوردار بودند. مادر شهید بهشتی زنی بسیار ساده و مهربانی بود که از همان کودکی به فرزندان خود راه درست و خداشناسی را یاد داده و سعی بر آن داشته بود که فرزندان خود را به شکل ساده و بدون ریا بزرگ کند. وی در یک خانواده پر جمعیت بزرگ شده بود و ارتباط بسیار خوبی را با خواهر و برادران خود داشته است.

 

تمام فرزندان منزل حسینی بهشتی بعد از به اتمام رساندن دوران تحصیل خود در مدارس روانه دانشگاه های مختلف شدند و توانستند با موفقیت نیز این دوران را سپری کرده و از استادان معروف در دانشگاه ها باشند؛ اما در این میان سید محمد بود که مانند خورشیدی درخشید و توانست نام خود را جهانی نموده و در تاریخ بزرگ و باشکوه ایران به ثبت برساند.

وی درس زندگی و با عدالت زیستن را از همان کودکی از پدر و مادر خود یاد گرفته بود و به همین جهت نیز توانست از مهمترین پایه های موفق در پیروزی انقلاب اسلامی شناخته شود. وی از درسی که در دوران کودکی و جوانی خود گرفته بود در تمام مراحل زندگی خود استفاده کرد و توانست فرزندان بسیار روحانی را پرورش و تحویل جامعه دهد.

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

فعالیت های شهید بهشتی


تحصیلات آیت الله بهشتی:
همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، آیت الله بهشتی در سال 1321 از دبیرستان سعدی روانه مدرسه صدرا شد و سال های متمادی به موختن سطوح فقه، کلام، منطق، ادبیات عرب و حقوق پرداخت و در سال 1325 برای ادامه تحصیل در حوزه طلبگی روانه شهر قم شد و در مدرسه حجتیه قم ثبت نام نمود. البته فراگرفتن علم شهید بهشتی فقط در مدارس و حوزه ها خلاصه نمی شد بلکه وی در خارج از مدرسه نیز به نزد افراد بزرگی از جمله سید حسین طباطبایی، بروجردی، سید محمد تقی خوانساری و روح الله خمینی، سید محمد تقی محقق داماد و حجت کوه کمری رفته و در کلاس های این بزرگان نیز شرکت می کرده است.

آیت الله بهشتی همزمان با تحصیل در شهر قم، در برخی از مدارس شهر اصفهان نیز به تدریس مشغول بود و از این راه توانست به امرار معاش خود نیز بپردازد. توجه داشته باشید که وی در این شهر به خوبی توانست تمام فقه و اصول را فرا بگیرد.

 

بهشتی در سال 1327 با شرکت در کنکور توانست رتبه بسیار خوبی را به دست آورده و در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به ادامه تحصیل بپردازد که بعد از اتمام دوران کارشناسایی تصمیم بر آن گرفت تا برای یادگیری فلسفه غرب روانه اروپا شود. وی پس از بازگشت از اورپا مدرسه دین و دانش را در سال 1333 در قم بنا کرد. همچنین وی در سال 1335 توانست دوره دکترای خود را آغاز کند اما به دلیل سفر خود به اروپا نتوانست این دوران را به موقع به اتمام برساند تا اینکه در سال 1353 دکترای خود را با رساله مسائل ما بعد الطبیعه در قرآن به اتمام رساند.

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

زندگینامه شهید بهشتی


مبارزات سیاسی و شهید بهشتی:
آیت الله بهشتی همزمان با ادامه تحصیل خود در مدارس و دانشگاه های مختلف، در بسیاری از مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش داشته است به گونه ای که شما می توانید دلاوری ها و شجاعت وی را در نهضت ملی شدن نفت ایران و نهضت مشروطه به خوبی مشاهده کنید. وی به کمک روح الله خمینی در سال 1341 توانست یک تشکل از دانش آموزان قم را شکل داده و رهبری آنها را با کمک مفتح به عهده بگیرد. نقش شهید بهشتی در تمام مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی غیر قابل انکار می باشد و شما می توانید در هر مبارزه و جنبشی شاهد اسم و نقش بسیار باشکوه وی باشید.

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

تصاویر شهید بهشتی


فعالیت های شهید بهشتی تا انقلاب:
آیت الله بهشتی در برهه های انقلاب مانند روح الله خمینی به کشورهای مختلفی تبعید شد و بعد از گذشت چند سال به ایران بازگشت و در آموزش و پرورش به کار مشغول شود. توجه داشته باشید که وی از کیلومترها دور نیز توانست همراه انقلاب باشکوه اسلامی باشد و با همراهی که از امام خمینی داشت توجه وی را نیز به سو خود جذب کرده بود. آوارگی در کشورهای دیگر به همراه خانواده بی شک از سخت ترین روزهای زندگی شهید بهشتی به شمار می رفته و دوری از وطن و انقلاب باشکوه آن لحظات سختی را برای بهشتی به همراه داشته است. وی بعد از بازگشت خود به ایران توانست به تدوین و تالیف انواع مختلفی از کتاب های دینی بپردازد و به تفسیر قرآن در جلسات مختلف بپردازد.

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

زندگینامه محمد بهشتی

 
شهید بهشتی بعد از انقلاب:
با پیروز شدن انقلاب در سال 1357، آیت الله بهشتی دبیر شورای انقلاب شد و به همراه افراد سرشناسی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، سید علی خامنه ای، مواد جواد باهنر و سید عبدالکریم موسوی توانست حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داده و به همراه روح الله خمینی پایه های انقلاب جدید را مستحکم نمودند. با اینکه در این راه با مخالفت های بسیار زیادی از سوی بنی صدر مواجه شدند ولی توانستند با پشتکاری و انگیزه بسیار بی نظیر خودشان توانستند تمام مخالفت های خود را شکست داده و به موفقیت برسند. وی در سال 1358 توانست به رتبه ریاست دیوان عالی کشور رسیده و یکی از مهمترین مقام قضایی را در کل کشور داشته باشند.

 

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

آیت الله شهید بهشتی

 
آثار شهید بهشتی:
آیت الله بهشتی با داشتن آثار بسیار باشکوه و بی نظیر خود توانسته است نه تنها در کشور ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار باشد بلکه، در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز جزء افراد شناخته شده به حساب بیاید. از مهمترین آثار آیت الله بهشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آموزش مواضع
- از حزب چه می دانیم
- بانکداری و قوانین مالی اسلامی
- ربا در اسلام
- خدا از دیدگاه قرآن
- محیط پیدایش اسلام
- بهداشت و تنظیم خانواده
- حق و باطل
- اقتصاد اسلامی
- ویژگی های انقلاب اسلامی

 

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

شهید آیت الله محمد بهشتی

 
درگذشت شهید بهشتی:
آیت الله بهشتی در سال 1360 در روز 7 تیر در اثر بمب گذاری در دفتر حزب طرفدار خود به شهادت رسید. وی در این لحظات مشغول سخنرانی بوده که در یک لحظه بسیار ناگوار این دنیا را ترک و به جهان ابدیت پیوست. مهمترین موضوع در خصوص این بمب گذاری این بود که تا به امروزه کسی مسئولیت این فاجعه را به عهده نگرفت و در این حادثه افراد زیادی به شهادت رسیده و برخی دیگر نیز مجروح شدند. درگذشت وی یکی از بزرگترین مصیب هایی بود که امام خمینی آن را تجربه کرد و نزدیک ترین یار و یاور خود را از دست داده بود.

زندگینامه شهید بهشتی,زندگینامه محمد بهشتی,آیت الله بهشتی

آیت الله شهید بهشتی در کنار آیت الله خامنه ای

 
آیت الله بهشتی از منظر امام خمینی:
اگر می خواهید که شخصیت آیت الله بهشتی را بهتر بشناسید می توانید نوشته هایامام خمینیرا در مورد وی مورد مطالعه قرار دهید. امام خمین در باره این شخصیت بسیار معنوی وی و شهادت می گوید که ملت ایران در این فاجعه 72 تن از بی گناه ترین افراد خود را از دست داده که این فاجعه مانند واقعه کربلا می باشد. بهشتی مظلومانه زیستن و مظلومانه به شهادت رسیدن را تجربه کرد و توانست یکی از مهمترین الگوها برای افراد جامعه ایرانی و مسلمانان جهان باشد که امروزه نیز می توان نام این بزرگوار را با عشق انقلاب اسلامی یاد کنند.

آرامگاه شهید بهشتی:
اگر قصد دارید تا در اولین فرصت به دست آمده از آرامگاه ویز بازدید داشته باشید و فاتحه ای را برای روح وی نثار کنید کی توانید به بهشت زهرا تهران مراجعه کرده و از قبر نورانی وی بازدید داشته باشید. توجه داشته باشید که در روز سالگرد درگذشت وی علمای بسیار زیادی از سراسر کشور و کشورهای مختلف به سوی بهشت زهرا روانه می شوند تا بار دیگر پی به شجاعت وی داشته باشند.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow