احادیثی از ائمه درباره آزردن پدر و مادر :احادیث آزردن پدر و مادر :

احادیثی از ائمه درباره آزردن پدر و مادر :احادیث آزردن پدر و مادر :
0
احادیث آزردن پدر و مادر احادیثی برای اذیت کردن پدر و مادر   در این مقاله از &...

احادیث آزردن پدر و مادر


احادیثی برای اذیت کردن پدر و مادر

 

در این مقاله از بیتوته، نمونه هایی از احادیث آزردن پدر و مادر را برای شما آورده ایم. یکی از گناهان کبیره اذیت و یا آزردن پدر و مادر است که در همین دنیا کیفرشان را می بینید.

حواسمان باشد خدای ناکرده کوچکترین بی احترامی نسبت به عزیزترین آفریده‌های الهی یعنی پدر و مادرانمان نکنیم و مبادا دل آنان را بشکنیم. عاق والدین (خشم آوردن و دل شکستن و آزردن خاطر پدر و مادر) از گناهان کبیره و سبب بدبختی انسان در دنیا و آخرت است که موجب کوتاهی عمر و تلخ و سخت شدن زندگی بر انسان، و فقر و پریشانی انسان می‌شود و در آیات و روایات از این کار مذمت شده و بدترین نوع قطع رحم است.

 

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مِن الكَبائرِ شَتمُ الرّجُلِ والِدَيهِ ، يسبُّ الرّجُلُ أبا الرّجُلِ فيسبُّ أباهُ ، و يسبُّ اُمَّهُ فيسبُّ اُمَّهُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از گناهان كبيره است كه انسان پدر و مادر خود را دشنام دهد، [به اين صورت كه ]انسان پدر كسى را دشنام دهد و او هم متقابلاً پدر وى را دشنام دهد، يا مادر كسى را دشنام دهد و در نتيجه آن شخص هم مادر وى را دشنام گويد.

 

********

 

پیامبر خدا صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلم :

ثلاثةٌ مِنَ الذُّنوبِ تُعَجَّلُ عُقوبَتُها ولا تُؤَخَّرُ إلى الآخِرَةِ: عُقوقُ الوالِدَينِ، والبَغيُ على الناسِ، وكُفرُ الإحسانِ.

سه گناه است كه كیفرشان در همین دنیا می‏رسد و به آخرت نمی‏افتد: آزردن پدر و مادر، زورگویی و ستم به مردم و ناسپاسی نسبت به خوبیهای دیگران.

 

********

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بپرهیزید از آزردن پدر و مادر، زیرا بوی بهشت از مسافت هزار ساله شنیده شود، ولی عاق والدین آن را نشنود.

 

********

 

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

مَن آذی والِدَیهِ فَقَد آذانی، ومَن آذانی فَقَد آذَی اللّهَ، ومَن آذَی اللّهَ فَهُوَ مَلعونٌ.

هر کس به پدر و مادر خود آزار دهد به من آزار داده است و هر کس به من آزار دهد به خدا زیان رسانده است و هر که به خدا آسیب برساند ملعون است.

 

********

 

ـ في قولِهِ تعالی :«واخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ»ـ: لا تَملَأْ عَينَيكَ من النَّظَرِ إلَيهِما إلّا بِرَحمَةٍ ورِقَّةٍ، ولا تَرفَعْ صَوتَكَ فَوقَ أصواتِهِما، ولا يَدَكَ فَوقَ أيديهِما، ولا تَقَدَّمْ قُدّامَهُما.

ـ درباره آیه«و از روی مهربانی، در برابر آنان خوار و فروتن باش»ـ فرمود: نگاهت را جز از سر مهر و دلسوزی به آنان خیره مكن و صدایت را از صدای آنها بلندتر مگردان و رو دست آنها نیز بلند نشو و از آنها جلو نَیُفت.

 

********

 

امام باقر عليه السلام فرمودند : في قولِهِ تعالى: «فَلا تَقُلْ لَهُما اُفٍّ» ـ : هُو أدنَى الأذى حَرَّمَ اللّه ُ فما فَوقَهُ .

در تفسير آيه «و به آن دو اُفّ مگو» ـ فرمود : اين كمترين آزردن است كه خداوند آن را و هرچه را بالاتر از آن است حرام كرد.

 

چندین حدیث از ائمه در مورد اذیت و آزار پدر و مادر

حدیث هایی از ائمه درباره آزار دادن پدر و مادر

 

امام صادق (ع) فرمودند: کمترین آزار (به پدر و مادر) گفتن اف (به آنها)ست و اگر خدا چیزی را آسان تر و خوارتر از آن می دانست از آنها نهی می فرمود. 

 

********

 

امام صادق عليه السلام فرمودند: في قَولِهِ تعالى : «و قُلْ لَهُما قَوْلاً كَرِيما» ـ : إن ضَرَباك فَقُلْ لَهُما : غَفَرَ اللّه ُ لَكُما.

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و به آن دو به شايستگى سخن بگو» ـ فرمودند : اگر تو را كتک زدند، بگو: خدا شما را بيامرزد.

 

********

 

امام صادق (ع) فرمودند: هر کس به پدر و مادر خود نظر دشمنی کند، در صورتی که آن دو به او ستم (نیز) کرده باشند، خداوند نمازش را نپذیرد. 

 

********

 

امام صادق (ع) نیز فرمودند: "هرکه به پدر و مادر خود کینه‏‌توزانه نگاه کند، خداوند هیچ نمازی از او نپذیرد."

 

********

 

امام صادق عليه السلام فرمودند : «و اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ» - : لا تَملَأْ عَينَيكَ من النَّظَرِ إلَيهِما إلاّ بِرَحمَةٍ و رِقَّةٍ ، و لا تَرفَعْ صَوتَكَ فَوقَ أصواتِهِما ، و لا يَدَكَ فَوقَ أيديهِما ، و لا تَقَدَّمْ قُدّامَهُما.

 

********

 

درباره آيه «و از روى مهربانى، در برابر آنان خوار و فروتن باش» - فرمودند : نگاهت را جز از سر مهر و دلسوزى به آنان خيره مكن و صدايت را از صداى آنها بلندتر مگردان و رو دست آنها نيز بلند نشو و از آنها جلو نَيُفت.

 

********

 

امام هادی (ع) نیز در حدیثی درباره عواقب این عمل ناپسند، فرمودند: " نافرمانی والدین، تنگدستی در پی دارد و به ذلت می‌کشاند."

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow