دعاها و ذکرهای رفع بی خوابیدعاهایی برای رفع بی خوابی :دعا برای رفع بی خوابی :دعای پیامبر (ص) برای خواب راحت :دعای قبل از خواب برای خواب راحت و سریع :آيه آمن الرّسول :دعای قبل از خواب برای خواب آرام از امام علی (ع)دعای رفع بی خوابی مجرب از حضرت زهرا (س) :دعای قوی و مجرب برای رفع بی خوابی از امام صادق (ع) :دعا برای آرامش در خواب از امام صادق (ع) :دعای خواب آور از امام سجاد (ع) :ذکرهایی برای رفع بی خوابی :

دعاها و ذکرهای رفع بی خوابیدعاهایی برای رفع بی خوابی :دعا برای رفع بی خوابی :دعای پیامبر (ص) برای خواب راحت :دعای قبل از خواب برای خواب راحت و سریع :آيه آمن الرّسول :دعای قبل از خواب برای خواب آرام از امام علی (ع)دعای رفع بی خوابی مجرب از حضرت زهرا (س) :دعای قوی و مجرب برای رفع بی خوابی از امام صادق (ع) :دعا برای آرامش در خواب از امام صادق (ع) :دعای خواب آور از امام سجاد (ع) :ذکرهایی برای رفع بی خوابی :
0
آیا دعاها برای رفع بی خوابی موثر هستند؟ آیا دعاهایی برای رفع بی خوابی موثž...

آیا دعاها برای رفع بی خوابی موثر هستند؟


آیا دعاهایی برای رفع بی خوابی موثر هستند؟

 

در این مقاله از بیتوته، با دعاهایی برای رفع بی خوابی آشنا می شوید. خواندن این ذکرها و دعاها باعث تسکین و آرامش شما خواهد شد. هنگام تکرار این ذکرها، توجه قلبی خود را به خداوند متعال تمرکز دهید. این روش تجربه شده و موثر است.

وقتی به هر دلیلی دچار اضطراب، نگرانی و دلشوره می شوید، برای رفع این وضعیت ناراحت کننده، می توانید ذکر و دعاهایی را که تجربه ی موثر برای رفع دلشوره، استرس و اضطراب است، چهارده مرتبه تکرار کنید. این عمل باعث تسکین و آرامش شما خواهد شد. هنگام تکرار این ذکرها، توجه قلبی خود را به خداوند متعال تمرکز دهید. این روش تجربه شده و موثر است.

 

تأثیر قابل توجه خواب با کیفیت بر سلامت جسم و روان ما بسیار مهم است. آن حس بی قراری که به خاطر خستگی شدید نمی توانیم به راحتی بخوابیم، واقعاً آزاردهنده است. ذهن ما بنیانگذار همه چیز است و همان طور که می دانید، کلمات نقش موثری بر روی ضمیر ناخوداگاه ما دارند. آنچه که قبل از خواب به آن فکر می کنیم و کلماتی که انتخاب می کنیم، می توانند ما را آرام و یا بی خواب کنند. با داشتن یک ذهن آرام، می توانیم به سادگی برای خواب آماده شویم. به همین دلیل، دعاهایی برای رفع بی خوابی وجود دارند که در اینجا با شما به اشتراک می گذاریم و می توانید از آنها برای رفع بی خوابی افراد استفاده کنید.

 

در روایات آمده است که این آیه را 7 مرتبه بر روی کاغذی تمیز یادداشت نموده و در زیر بالش قرار دهید که باعث راحتی و آرامش در خواب می شود.

 

اَلّلهُمَّ اَنْتَ اْلاَوَّلُ فَلا شَیئىَ قَبْلَكَ وَاَنْتَ الظّاهِرُ فَلا شَیئىَ فَوْقَكَ وَاَنْتَ الْباطِنُ فَلا شَیئىَ دُونَكَ وَاَنْتَ اْلاخَرُ فَلا شَیئَى بَعْدَكَ اَلّلهُمَّ رَبُّ السَّمواتِ الْسَبْعِ وَرَبُّ اْلاَرَضینَ السَّبْعِ وَرَبُّ التَّوْریةِ وَاْلاِنْجیلِ وَالزَّبُورِ وَالْقُرآنِ الْحَكیمِ اَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دابَةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیتِها اِنَّكَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ.

 

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که برای داشتن خواب راحت دعاهای زیر را فراموش نکنید:

 

آیة الکرسی را تا عبارت "هم فیها خالدون" بخوانید. پس از آن بگویید:

"بِسْمِ اللّهِ آمَنْتُ بِاللّهِ وَكَفَرْتُ بِالطّاغُوتِ اَلّلهُمَّ احْفَظْنى فى مَنامى وَفى يَقِظَتى."

 

زمانیکه قصد خواب داشتید، تسبیحات حضرت فاطمه (س)، آیة الکرسی، سوره ناس و 10 آیه پایانی سوره والصافات را با آرامش قلبی و طمانینه بخوانید.

پیامبر در روایتی دیگر فرمودند با خواندن دعای زیر خواب آرام و سریع خواهید داشت و فرشته ها در طول شب نگهبان شما خواهند بود:

"بِسْمِ اللّهِ وَضَعْتُ جَنْبي لِلّهِ عَلى مِلَةٍ اِبْراهيمَ وَدينِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ وَ وِلايَةِ مَنْ افْتَرَضَ اللّهُ طاعَتَهُ ماشاءَ اللّهِ كانَ وَمالَمْ يَشَاءْلَمْ يَكُنْ."

 

از دیگر توصیه هایی که برای داشتن خواب راحت و سریع آمده است، چنین است که پیش از وارد شدن به رختخواب خود وضو بگیرید و سپس این دعا را بخوانید: “بِاسْمِکَ رَبِّیْ وَضَعْتُ جَنْبِیْ، وَ بِکَ أَرْفَعُهُ، فَإِنْ أَمْسَکْتَ نَفْسِیْ فَارْحَمْهَا، وَ إِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَکَ الصَّالِحِیْنَ” پس از آن آیة الکرسی و سوره های فلق، ناس و توحید را بخوانید و در آخر دو آیه پایانی سوره بقره را تلاوت کنید.

 

آیات ۲۸۵ و ۲۸۶ سوره مبارکه بقره که با عبارت «ءَامنَ الرَّسول» آغاز مى شود؛ به نام «آيه آمن الرّسول» مشهور می باشد. منشأ شهرت این آیات شریفه، توصیه ها و روایات فراوانى است كه از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام در فضیلت قرائت این دو آیه نقل شده است و مجموع این روایات از عظمت آیات پایانی سوره بقره خبر مى دهند.

 

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاَنُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَ قَالُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ * لاَيُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَتُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَ لاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَ لاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَطَاقَةَ لَنَا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.

 

از امام علی (علیه السلام) روایت شده است که برای داشتن خوابی راحت قبل از به خواب رفتن در بستر خود این دعا را بخوانید:

 

اُعيذُ نَفْسى وَ دينث وَ اَهْلى وَ مالى وَ خَواتيمَ عَمَلى وَ ما رَزَقَنى رَبّى وَ خَوَّلَنى بِعِزَّةِ اللّهِ وَ عَظَمَة اللّهِ وَ جَبَروُتِ اللّهِ وَ سُلْطانِ اللّهِ وَ رَحْمَةِاللّهِ وَ رَاءْفَةِ اللّهِ وَ غُفْرانِ اللّهِ وَقُوَّةِ اللّهِ وَ قُدْرَةِ اللّهِ وَ جَلالِ اللّهِ وَ بِصُنْعِ اللّهِ وَ اَرْكانِ اللّهِ وَ بِجَمْعِ اللّهِ وَ بِرَسُولِ اللّه صَلّىِ اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ بِقُدْرَةِ اللّهِ عَلى مايَشاءُ مِنْ شَرِّ السَامَةِ وَ الْهامَةِ وَ مِنْ شَرِّ الْجِنّ وَ اْلاِنْسِ وَ مِنْ شَرِّ ما يَدُبّ فى اْلاَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فيها وَ مِنْ شَرِّ كُلّ دابَّةٍ رَبّى آخِذٌ بِناصِيَتِها اِنَّ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيم وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَى ءٍ قَديرٌ وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللّه الْعَلّى الْعَظيم.

 

ذکرها و دعاهای رفع بی خوابی

انواع ذکر برای رفع بی خوابی

 

درباره دعا برای سریع به خواب رفتن روایات بسیاری نقل شده است که مجرب ترین آنها، دعایی است پیامبر اکرم (ص) به حضرت زهرا (س) آموزش دادند.

 

از حضرت موسی بن جعفر آمده که حضرت علی (ع) فرمودند :

حضرت فاطمه (س) از بی خوابی به رسول خدا گله نمود.

حضرت فرمودند : دختر عزیزم، بگو:

«يَا مُشْبِعَ الْبُطُونِ الْجَائِعَةِ وَ يَا كَاسِيَ الْجُسُومِ الْعَارِيَةِ وَ يَا سَاكِنَ [مُسَكِّنَ] الْعُرُوقِ الضَّارِبَةِ وَ يَا مُنَوِّمَ الْعُيُونِ السَّاهِرَةِ سَكِّنْ عُرُوقِيَ الضَّارِبَةَ وَ أْذَنْ لِعَيْنِي نَوْماً عَاجِلاً..»

ای سیرکننده شکم های گرسنه، و ای پوشاننده تن های برهنه، و ای آرام کننده رگهای زننده، و ای به خواب برنده چشمهایی که به خواب نمی رود، رگهای زننده [بدن ] مرا را آرام فرما، و زود به چشمم اجازه خوابیدن بده.

 

سپس حضرت فاطمه علیها السّلام آن را گفت و از بی خوابی ای که رنج می برد آسوده شد.

 

امام صادق (ع) فرمودند: وقتی مبتلا به بی خوابی شدی، بگو :

 

"سبحان اللَّه ذی الشأن، دائم السّلطان، عظیم البرهان، کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ ."

پاک و منزّه است خداوند ارجمند، فرمانروای جاودانی، صاحب برهان بزرگ، که هر لحظه به کاری مشغول است.

 

به فرموده امام صادق (ع)  برای کسب آرامش در هنگام خواب سه مرتبه ذكر زير را بگويید:

 

«الحمد لله الذى علا فقهر، و الحمد لله الذى بطن فخبر، و الحمد لله الذى ملك فقدر، و الحمد لله الذى يحيى الموتى و يميت الاحياء و هو على كل شى ء قدير.»

 

«همه ثناها مخصوص خداوندى است كه پيروز و غالب است، همه ثناها مخصوص خداوندى است كه دانا به نهان و آشكار همه چيزى است، همه ثناها مخصوص خداوندى است كه مالک و توانا است، همه ثناها مخصوص خداوندى است كه مردگان را زنده نموده و زندگان را مى ميراند و او بر هر چيزى توانا است.»

 

در حدیث امام سجاد (ع) روایت شده پریشانی در خواب با خواندن این آیه بر طرف می شود.

 

یَفْعَلُ اللهُ ما یشاءُبِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ

 

طبق فرموده های امام رضا (ع) خواندن آیه الکرسی و آیه زیر قبل از خواب موجب دفع بلا و خواب راحت خواهد شد.

 

اِنَّ اللّهَ یمْسِكُ السَّمواتِ وَاْلاَرْضَ اَنْ تَزُوِ لاوَلَئِنْ زاَلتا اِنْ اَمْسَكَهُما مِنْ اَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ اِنَّهُ كانَ حَلیما غَفُورا.

 

برای داشتن خواب راحت و آرام در هنگام شب برخی ذکرها و دعاها توصیه شده اند تا با آرامش و بدون کابوس و استرس به استراحت بپردازید. از جمله:

 

• خواندن سه مرتبه تسبیحات اربعه

سُبْحانَ اللهِ، الْحَمْدُ لِلهِ، لا إلهَ إلاّ اللهُ، اللهُ أکْبَرُ

 

• فرستادن 14 صلوات به نیت 14 معصوم:

ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

خواندن چهارده مرتبه صلوات به نیابت از 14 معصوم

 

• خواندن تسبیحات حضرت زهرا(س).

 

• خواندن سه مرتبه سوره توحید

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم* قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ *اللَّهُ الصَّمَدُ* لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ *وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

 

• تکرار ذکر:

یَفْعَلُ اللهُ ما یشاءُبِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ

 

• خواندن 33 مرتبه آیت الکرسی برای رفع مالیخولیا و بی خوابی.

 

امیدواریم با خواندن این دعاها و ذکرها بی خوابی خود را درمان کنید و خوابی راحت و آسوده داشته باشید.

 

گردآوری : بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow