طریقه خواندن نماز توبه


			
		طریقه خواندن نماز توبه
0
نماز توبه    انسان جایزالخطاست و همه ما مرتکب گناهانی می شویم که برایمان پشی&#...



نماز توبه

 

 انسان جایزالخطاست و همه ما مرتکب گناهانی می شویم که برایمان پشیمانی بهمراه دارد. گاهی این گناهان کوچک و گاهی آن قدر بزرگ است که فکر می کنیم هیچ وقت بخشیده نمی شوند. درصورتی که واقعاً از گناهی پشیمان هستید و از صمیم قلب می خواهید که استغفار کنید، نماز توبه را بخوانید و مطمئن باشید که خدا توبه تان را خواهد پذیرفت.

نماز توبه:
نماز توبه، براي استغفار کردن و برگشت از گناهان میباشد. براى به دست اوردن طاعت خدا پیش از هر چيز از تمام مسائلى كه قبلا گرفتار آن بودى توبه ای صادقانه كنید.

توبه چیست؟
« توبه» پشیمانی و ندامت از گناه است. فرد توبه کننده باید گناه را در آينده ترک کند و قصد به تلافی کردن اشتباه بگیرد و از اعماق قلب از گناه پشیمان باشد. توبه انجام واجبات و تدارک و قضای آنچه عمل نشده و ترک محرّمات است. ارکان توبه پنج چیز است:
- ترک گناه
- ندامت و افسوس
- تصمیم بر ترک در آينده
- جبران گذشته
- استغفار

 

آموزش نماز توبه,غسل و نماز توبه,نماز توبه چگونه است نحوه خواندن نماز توبه


آموزش خواندن نماز توبه:
اول غسل کنید. و بعد دو نماز دو رکعتی بخوانید( مثل نماز صبح) با این اختلاف که در هر رکعت پس از حمد سه دفعه سوره­ ی توحید، یک دفعه سوره­ ی فلق و یک دفعه سوره­ ی ناس بخواند. پس از تمام شدنِ نماز، هفتاد بار استغفار کرده

 

و بعد بگویید:

« لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ»

 

بعد بگویید:
« یا عَزیزُ یا غَفّارُ إغفِر لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُـوبَ جَمیعِ المؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ»
ای خدای عزیز و ای خدایی که بسیار آمرزنده هستی! گناهان من و گناهان همه­ ی مردان و زنان مؤمن را بیامرز، چرا‌که کسی جز تو آمرزنده­ ی گناهان نیست»

نماز توبه به نقل از کیست؟
نماز توبه از پیغمبر( ص) نقل شده است. ایشان این نماز را در ماه ذی القعده به اصحاب خود اموزش دادند و فرمودند:
« هیچ مسلمانی نیست که این نماز را بگذارد جز اینکه از اسمان به وی ندا شود: ای بنده خدا! توبه تو پذیرفته شد و گناهان تو بخشوده؛ اکنون کار خود را از نو شروع کن. فرشته ای هم از فرود عرش به وی ميگويد :ای بنده خدا! خوشا به حالت، مبارکباد بر تو و بر خاندان و خانواده تو.

دیگری به او ندا ميدهد :ای بنده خدا! باک مدار که خصمان و مدعیان خود در قیامت را، راضی ساختی. دیگری ندا ميدهد :ای بنده خدا! با ایمان بمیری، دین از تو دور مباد و قبرت گسترده و نورانی باد.

دیگری ميگويد: ای بنده خدا! پدر و مادر از تو خرسندند، گناهان آنها و گناهان تو و گناهان خاندان تو آمرزیده است و روزی تو در جهان و آخرت گسترده است و جبرئیل به وی ندا ميدهد: دل خوش دار، من همراه با فرشته مرگ( ملک الموت ) پیش تو خواهم آمد و به وی دستور خواهم داد که با تو مهربان باشد؛ تا مرگ، تو را اصلاً نیازارد و روح از جسمت به آرامی و خوشی بیرون رود.

خواندن نماز بخشش و آمرزش:
نماز استغفار در مفاتیح ذکر نشده است ولی در دیگر کتاب های معتبر به دو صورت نماز عفو و نماز استغفار سفارش شده است.

نماز عفو دو رکعت است و در هر رکعت پس از حمد سوره قدر را بخوانید و پس از سوره قدر 15 مرتبه ذکر« ربّ عفوک عفوک» را بگویید و در رکوع هم همین ذکر را 10 مرتبه بگویید و نماز را مثل نماز جعفر طیار تمام کنید.

نماز استغفار مثل نماز عفو است؛ صرفا بجاي یادآوری بالا باید بگویید:« استغفرالله»

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow