خواص سوره حاقه


			
		خواص سوره حاقه
0
موضوع اصلی سوره حاقه، یادآوری قیامت است   از پیغمبر بزرگوار اسلام (صلی الله ع...



موضوع اصلی سوره حاقه، یادآوری قیامت است

 

از پیغمبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: هر کس سوره حاقه را بنویسد و زن باردار آن را همراه بردارد، جنین سالم می ماند.

سوره حاقه شصت و نهمین سوره قرآن و از سوره های مکی است که در جزء ۲۹ جاي گرفته است. این سوره به علت این که در سه آیه نخست آن، سه بار کلمه الحاقه آمده، حاقه نامیده شده است. منظور از حاقه، روز رستاخیز است.


مسئله اصلی این سوره، معاد و توصیف روز قیامت است که وقوع آن را حتمی دانسته و در مورد سرانجام کسانی منکر رستاخیز شدند سخن گفته است.


تعداد آیات سوره حاقه
سوره حاقه ۵۲ آیه، ۲۶۱ کلمه و ۱۱۳۳ حرف دارد و جزء سوره های مُفَصِّلات( دارای آیات کوتاه) است.


آیات معروف سوره حاقه
از آیات معروفسوره حاقه، آیه ۴۴ـ۴۶ است که ميگويد درصورتی که پیغمبر( ص) سخنی را به دروغ به خدا نسبت دهد، خداوند از او انتقام خواهد گرفت و رگ قلبش را قطع خواهد کرد. در روایات آمده است هر کس سوره حاقه را قرائت کند، خداوند در حسابرسیِ او راحت می گیرد و خواندن این سوره در نمازهای واجب و نافله ها از آثار ایمان به خدا و پیغمبر اوست.

 

خواص سوره حاقه,سوره حاقه,سوره الحاقه

 سوره حاقه ۵۲ آیه، ۲۶۱ کلمه و ۱۱۳۳ حرف دارد


موضوعات سوره حاقه
مسئله اصلی سوره حاقه، یادآوری قیامت است. موضوعات محوریِ سوره حاقه عبارت اند از:
یادآوری اجمالی امت های گذشته که منکر قیامت بودند، به خصوص قوم عاد و ثمود و فرعون؛
بیان احوال روز قیامت و تقسيم شدن مردم به دو دسته اصحاب یمین و شمال که گروه‌های سعادتمند و بدعاقبت هستند؛ تصديق گفته های قرآن و بزرگی آن.


بعضی خواص سوره حاقه
از پیغمبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: هر کس سوره حاقه را بنویسد و زن باردار آن را همراه بردارد، جنین سالم می ماند و درصورتی که این سوره نوشته شود و سپس شسته گردد و کودک شیرخواری آن آب را بیاشامد، باهوش ميشود و رشد خوبی داشته و از سلامت جسمی بهره مند خواهد بود.


در کتاب خواص القرآن آمده است:درصورتی که این سوره همراه بانویی که زایمانش مشکل است، قرار داده شود، سریع زایمان خواهد کرد.


هر کس در آیات سوره حاقه بالاخص آیه و انه لحق الیقین فسبح باسم ربک العظیم دقت کند، در می یابد که هدف این سوره احقاق حق و ابطال باطل است.


در این سوره، معارف اسلامی علی الخصوص مکتب اهل بیت( (ع) ) بیان شده است، از این جهت گفته شده که در نمازهای واجب و مستحب قرائت گردد. ختم ابجدی سوره حاقه 540 بار است.


به طور حتم با عمل به آیات سوره حاقه، حق پیشرفت کرده و باطل نابود ميشود . امام صادق(ع ) در خصوص کسی که در خواب دیده این سوره را قرائت ميکند ، فرمود: این امر بدان معنی است که خواب بیننده در طريق حق است.


گردآوری: بخش دینی بیتوته
منابع:
fa.wikishia.net
ghadeer.org

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow