آثار و برکات خواندن سوره آل عمران


			
		آثار و برکات خواندن سوره آل عمران
0
فضیلت و خواص سوره آل عمران   هر یک از سوره های قرآن کریم از فضیلت مربوط به خود ب&...



فضیلت و خواص سوره آل عمران

 

هر یک از سوره های قرآن کریم از فضیلت مربوط به خود برخوردارند از این رو قرائت آن ها باعث کسب فضیلت برای فرد قاری می شود. یکی از سوره های مبارکه قرآن کریم که خواندن آن ثواب بسیاری را برای فرد به همراه دارد، سوره " آل عمران " است که در ادامه به فضائل این سوره مبارکه می پردازیم.

سوره‌ی آل عمران

سوره‌ی آل عمران در سال سوم هجرت پس از جنگ احد در «مدینه» نازل شده و دارای 200 آیه است‏ و محتوی آن را میتوان به چندین بخش تقسیم کرد:

1- بخش مهمی از این سوره از توحید و صفات خداوند و معاد و معارف اسلامی بحث می‏کند.

2- بخش دیگری پیرامون جهاد و دستورات مهم آن و حیات جاویدان شهیدان راه خدا همچنین درسهای عبرتی که در دو غزوه بدر و احد بود سخن می‏گوید.

3- در قسمتی از این سوره، به یک سلسله احکام اسلامی در زمینه لزوم وحدت صفوف مسلمین و خانه کعبه و فریضه حج و امر بمعروف و نهی از منکر و تولی و تبری و مسأله امانت، و انفاق در راه خدا، ترک دروغ و مقاومت و پایمردی در مقابل دشمن و صبر و شکیبایی در مقابل مشکلات و آزمایشهای مختلف الهی و ذکر خداوند در هر حال، اشارات پرمعنایی شده است.

4- برای تکمیل این بحثها، بخشی از تاریخ انبیاء از جمله آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و سایر انبیاء علیهم السّلام و داستان مریم و مقامات این زن بزرگ نیز ذکر شده است.

 

سوره‌ای برای برآورده شدن حاجت‌های دنیا و آخرت

در مورد فضیلت این سوره در حدیثی از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله می‏خوانیم: من قرء سورة آل عمران اعطی بکلّ آیة منها امانا علی جسر جهنّم: «هر کس سوره آل عمران را بخواند به تعداد آیات آن، امانی بر پل دوزخ به او می‏دهند».

 

امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کس سوره های بقره و آل عمران را قرائت نماید، در روز قیامت در حالی می آید که این دو سوره مانند دو تکه ابر بر سر او سایه افکنده اند.»

 

آثار و برکات سوره آل عمران

رفع تنگدستی

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: ...اگر فرد تنگدست آن را همراه داشته باشد خداوند امرش را آسان کرده و روزی اش می دهد.

 

شفاجویی

هر کس سه بار بعد از «بسم الله الرحمن الرحیم» آیه 8 این سوره را برای درد معده قرائت کند دردش برطرف می شود. «ربنا لا تزغ قلوبنا ...»

 

گرفتن جواب مثبت هنگام خواستگاری

هر گاه کسی آیه شریفه 74-73 این سوره را بر کاغذی بنویسد و بر بازوی راست خود بندد هر جا که برای خواستگاری رود به او جواب مثبت می دهند.

 

رفع ترس

امام صادق علیه السلام فرموده است:

اگر در سفر بودی یا در بیابانی می رفتی و از آزار جنیان یا آدمی ترسیدی دست راستت را برا فرق سرت بگذار و با صدای بلند بخوان آیه 83 سوره آل عمران را.

 

برآورده شدن حاجت

چون کسی از خانه خارج شود آیات آخر سوره آل عمران و قدر و حمد و آیة الکرسی را بخواند که موجب بر آمدن حاجت های دنیا و آخرت است.

 

امام رضا علیه السلام از جد بزرگوارش امام علی علیه السلام روایت کرده است: برای طلب حاجت، صبح زود روز پنج شنبه، هنگام خروج از منزل آیه آخر (200) این سوره و آیة الکرسی و سوره های قدر و حمد را بخوانید. زیرا این عمل سبب برآورده شدن حاجت دنیا و آخرت خواهد بود.

 

کسانی که خواهان شادابی اند

هر کس آیه 126 سوره آل عمران را در 27 ماه رمضان بر قطعه کاغذی بنویسد وآن را در نگین انگشتری بگذارد و همراه خود نگه دارد همیشه شاداب و شادان خواهد بود و دائما خوشدل است و بر دشمنانش پیروز می گردد.

 

گشایش کارها

برای گشایش کارها باید هر روز 350 بار آیه 73 «قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ » ؛ بگو : فضیلت به دست خداست، به هر کس خواهد آن را عطا می کند ، که او بخشاینده و دانا است.

 

بچه دار شدن

حضرت امام صادق(ع) فرمودند : اگر سوره آل عمران را با زعفران بنویسد و به گردن کسی که می خواهد بچه دار شود آویزان کند به اجازه خدای متعال بچه دار می شود و اگر حامله شد ولی با سختی فرزند او متولد می شود ، این کار موجب آسانی زایمان او می شود.

 

جهت ناسازگاری زن

هر کس با ایمان آیه را « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۲۰۰﴾ به نان جو یا گندم با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به زن ناسازگار دهد ناسازگاری زن زایل شود.

 

رفع وسواس و افکار فاسد:

الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۱۶﴾

الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ ﴿۱۷﴾

شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۱۸﴾

 

هر کس با ایمان این آیات را بر شکر سفید با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن را به شبنم که بر برگ درخت افتاده باشد حل کند و چهار روز متوالی، هر روز از ان یک مثقال بخورد و در وقت غذا خوردن انجیر سفید بخورد وسواس و فکرهای فاسد از او زایل می شود و همه سختی ها بر او آسان می گردد.

 

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow