تفاوت خمس و زكات با ماليات چیست؟ آشنایی با تفاوت خمس و زكات با ماليات


			
		تفاوت خمس و زكات با ماليات چیست؟
		آشنایی با تفاوت خمس و زكات با ماليات
0
تفاوت خمس و زكات با ماليات چیست ؟   بدون شک خداوند بر مسلمین واجب کرده است خمس...



تفاوت خمس و زكات با ماليات چیست ؟

 

بدون شک خداوند بر مسلمین واجب کرده است خمس و زکات خود را بپردازند. که خود خداوند مصارف آن را معین فرموده و مصرف خمس و زکات هیچ ارتباطی به مصارف مالیاتی ندارد و مالیات یک عنوان کشوری است که بر اساس قوانین مملکتی کشورها تنظیم می شود و باز هیچ ارتباطی به جهت دینی و مذهبی ندارد. در ادامه این مقاله از بیتوته به تفاوت خمس و زكات با ماليات می پردازیم.
تفاوت خمس و زكات با مالياتخمس چیست؟

خمس یکی از واجبات مالی مسلمانان است و یکی از ارکان فروع دین است که در اسلام به آن سفارش بسیاری شده است. علاوه بر ریشه های قوی در سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، مبنای قرآنی هم دارد. همانطور که قبلا گفته ایم خمس اموال و دارایی خود را در سال خمسی باید محاسبه کنید.

 

زکات چیست ؟

زکات مهمترین واجب مالی دینی است که مورد قبول تمام مسلمانان در همه زمان ها بوده و از ضروریات اسلام به شمار می رود و انکار کننده آن اگر با علم به ضرورت لازمه آن باشد، مرتد می گردد. زکات نیز یکی از ارکان فروع دین می باشد که به آن سفارش های بسیاری شده است. زکات بر  این 9 کالا تعلق می گیرند که عبارتند از نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما) و مقدار پرداختی هر یک از آن ها متفاوت است و در فقه تعیین می شود.

 

مالیات چیست ؟

هزینه ای که هر فردی به دولت می دهد و دولت آن را برای رفاه افراد جامعه در آن شهر و کشور و محله و ... مصرف می کند.

 

اهداف مالیات در اسلام

با توجه به اهداف بسیار متنوع اقتصاد اسلامی در مقایسه با مکتب های دیگر، دولت برای تأمین مخارج مالی خود، به درآمدهای گوناگونی نیاز دارد که مالیات به عنوان یکی از مهم ترین راه های درآمد دولت، در رسیدن به این اهداف، اهمیت خاصی دارد.

 

انواع مالیات در اسلام :1 - مالیات های ثابت:

مالیات هایی است که نسبت، مقدار، مورد وضع یا مجموع آنها را دین اسلام مشخص کرده است؛ مانند خمس، زکات، جزیه و... .

 

2- مالیات های متغیر

آن دسته از دریافت هایی هستند که حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت مسلمانان، در شرایط خاصی به طور موقت وضع می کند. این گونه مالیات ها می توانند به طور مستقیم مانند مالیت بر حقوق کارمندان دولت یا به طور غیر مستقیم مانند افزایش قیمت کالا باشند.

 

آیا می دانید تفاوت خمس و زکات و مالیات, خمس چیست, زکات چیست

آشنایی با تفاوت های خمس و زکات با مالیات

 

تفاوت خمس و زكات با ماليات در چیست ؟

1- ماليات، هزينه‏ اى است كه شما به دولت مى‏ پردازيد تا دولت، رفاه شما را بيرون منزل تأمين كند. به عنوان مثال احداث بوستان. آسفالت کردن کوچه و خیابان و ... .

بنابراين ماليات ها، خرج خود شما مى‏ شود و مانند پولى است كه شما در منزل براى زندگى شخصى هزينه مى‏ كنيد. با اين تفاوت كه آنچه در منزل خرج مى‏ كنيد مستقيم است و آنچه در بيرون خرج مى ‏شود به واسطه مالياتى است كه به دولت مى ‏دهيد. در اصل مالیات برای خود ما خرج می شود اما خمس و زکات برای کمک کردن به دیگران است.

 

2- پرداخت خمس و زکات دستور الهی و خداوند است اما پرداخت مالیاتی از قوانین کشوری می باشد.

 

3- پرداخت کردن خمس و زكات، عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى ‏شود. درست بر خلاف ماليات كه قصد قربت نمى‏ خواهد و به نوعی با اكراه پرداخت مى‏ شود.

 

4- خمس، زير نظر  فقيه عادل مصرف مى ‏شود، بر خلاف ماليات، كه چنين شرطى در آن نيست و لذا گاهى غير عادلانه هزينه مى ‏شود. گیرندگان زکات، پیامبر (ص) و جانشینان آن و افرادی هستند که از طرف آن حضرت اجازه داشته باشند. در حالی که در مالیات این گونه نیست. علاوه بر این، فقرا و ساير گيرندگان، چون خمس را از دست جانشين امام زمان عليه السلام مى‏ گيرند احساس حقارت نمى‏ كنند.

 

5- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏ شود، يعنى خود فرد حساب مال خود را مى‏ كند نه بازرس و مأمور دولت. و كسى را كه مى‏ خواهد مال خود را به او بدهد انتخاب مى‏ كند كه كدام مرجع و عالم متّقى ‏تر باشد و از مصرف آن زير نظر مجتهد عادل آگاه است و مى‏ داند در كجا هزينه مى ‏شود. اما در مالیات مبالغی که دولت تعیین و محاسبه و دریافت می کند.

 

6- خمس را از مازاد مخارج سالانه مى‏ گيرند، اما ماليات از اصل درآمد مردم گرفته مى ‏شود.

 

7- خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به افرادی می دهند که محبوب آن ها هستند ولی در مالیات نه فردی که می دهد اختیاری دارد و نه گیرنده آن محبوبیت و قداستی دارد.

 

8- خمس و زکات از افرادی گرته می شود که توان مالی دارند اما در مالیات این گونه نیست بر همه چیز مالیات بسته می شود، خواه مصرف کننده غنی باشد یا فقیر.

 

9- حکومت و دولت می تواند در شرایطی میزان مالیات پرداختی مردم را کم و زیاد کند و اما میزان خمس و زکات با توجه به دارایی های فرد مبلغ آن تغییر می کند. حکومت و دولت نمی تواند دستور پرداخت خمس و زکات را بدهد اما ولایت فقیه علاوه بر خمس و زکات دستور پرداخت مالیات را نیز می دهد.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow