آیا بعد از سقط جنین باید غسل کرد؟ آیا با سقط جنین غسل واجب می شود؟


			
		آیا بعد از سقط جنین باید غسل کرد؟
		آیا با سقط جنین غسل واجب می شود؟
0
آیا بعد از سقط جنین باید غسل کرد؟   هنگامی که جنینی در بدن مادر شکل می گیرد و در...



آیا بعد از سقط جنین باید غسل کرد؟

 

هنگامی که جنینی در بدن مادر شکل می گیرد و در هر روشی قبل از تولد، از بدن او مرده خارج شود. می گویند جنین سقط شده است. اما آیا سقط جنین غسل دارد یا خیر در ادامه این مقاله بیتوته به آن می پردازیم.

از وقتى كه بچه (یا جنین سقط شده) از مادر جدا می شود، يعنى اولين جزء بدن بچه از شكم مادر بيرون می آيد، هر خونى كه زن می ‌بيند، در صورتى كه قبل از ده روز يا روز دهم قطع شود، خون نفاس است و زن را در حال نفاس، نفساء می گويند.

 

لازم نيست كه خلقت بچه در هنگام زايمان تمام باشد، بلكه اگر خون بسته اى هم از رحم زن خارج شود و خود او بداند، يا چهار نفر قابله بگويند كه اگر آن خون بسته در رحم می ماند، انسان می شد، چنانچه خونى را تا ده روز همراه آن ببيند، خون نفاس است.

 

ممكن است خون نفاس، در يک آن بيشتر نيايد ولى بيشتر از ده روز نمی شود. و اگر از ده روز گذشت روز دهم غسل نفاس می کند و خون بعد از ده روز استحاضه حساب می شود.

 

آیا سقط جنین غسل دارد؟

سقط جنين در اسلام غسل ندارد مگر هنگام سقط، ‌خون نفاس بیرون آید و یا جنین سقط شده که مرده است به مادر مالیده شود. در این صورت باید بعد از پاک شدن از خون نفاس،‌ غسل نفاس و غسل مسّ میت انجام دهد. اگر جنین سقط شده با بدن مادر تماسی نداشته فقط غسل نفاس بر او واجب است.

 

اعمال بعد از سقط جنین, غسل بعد از سقط جنین از نظر مراجع, نظر مراجع ذرباره ی سقط جنین

نظر مراجع درباره ی غسل های بعد از سقط جنین

 

پرسش : اگر خانمی سقط‌ جنین زیر چهار ماه داشته باشد، وظیفه ی او چیست؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : بايد طبق وظيفه استحاضه عمل نموده و عبادات خود را انجام دهد و درعین حال، از کارهای ديگری که بر حائض حرام است دوری کند. اگر قبل از گذشتن ده روز از سقط، پاک شود و دوباره خون ببيند (حتی لکه کمرنگ)، چنانچه (مجموع پاکی و خون) از ده روز نگذرد به همين شيوه عمل می کند. ولی اگر خون، بيشتر از ده روز ادامه پيدا کند، بقيه را به دستور استحاضه عمل می نماید.

 

پرسش : اگر زنی سقط جنين کرده باشد، خونی که بعد از سقط جنين بيرون می‌آيد آيا نفاس حساب می شود؟

 

پاسخ آیت الله وحید خراسانی : لازم نيست خلقت بچه تمام شده باشد، بلکه اگر ناتمام نيز باشد - در صورتی که عرفاً بگويند زاييده است - خونی که تا ده روز ببيند خون نفاس است، و در صورت شک در صدق زاييدن به نظر عرف، آن خون محکوم به احکام نفاس نيست.

 

پرسش : اگر جنین در مرحله ای سقط شود که شک داریم، صدق زاییدن می کند یا نه (مثلا یک ماهه تا دو ماهه)، وظیفه زن در این مورد نسبت به خون نفاس چیست؟

 

پاسخ آیت الله وحید خراسانی : بنابر احتیاط واجب کارهایی را که بر نفساء حرام است ترک کند و کارهایی را که بر مستحاضه واجب است انجام دهد، تا زمانی که خونریزی او به حالت طبیعی برگردد.

 

گردآوری : بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow