حكم استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی چیست؟ استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی چه حکمی دارد ؟


			
		حكم استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی چیست؟
		استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی چه حکمی دارد ؟
0
حكم استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی چیست؟   آیا می دانید حكم استفاده از &#...



حكم استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی چیست؟

 

آیا می دانید حكم استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی، چه حکمی دارد؟ با سایت بیتوته همراه باشید تا در ادامه با احکام استفاده از آن ها آشنا شوید.
حكم استفاده از گردنبند الله و آیات قرآنی چیست؟

در مورد قرآن یک حکم کلی داریم که :

بی احترامی به قرآن به هر شکلی باشد حرام هست.

سه حکم جزئی داریم که :

 

۱- نجس کردن حرام است.

۲- سوزاندن قرآن حرام هست.

۳- لمس آیات قرآن بدون وضو و طهارت جایز نیست.

 

پرسش : استفاده از گردنبند نقش داده شده به نام الله، چه حكمى دارد؟

پاسخ آيت الله بهجت، خامنه اى، صافى و نورى: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نكنند.

 

پاسخ آيت الله تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: استفاده از آن مانع ندارد؛  ولى بنابر احتياط واجب، مس اسم «اللّه » بدون وضو جايز نيست.

 

پاسخ آيت الله فاضل: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بهتر است بدون وضو، آن را مس نكنند.

 

پرسش : استفاده از گردنبند آیات قرآنی و اسامی مقدّسه برای بانوان چه حکمی دارد؟ در زمان حیض چطور؟ آیا همراه داشتن آن در دستشویی اشکال دارد؟

 

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : استفاده از چنين گردنبندهايى اشكالى ندارد، مشروط بر آنكه بدون وضو با بدن تماس مستقيم نداشته باشد (البته در مورد جنب و حائض و امثال آن حتی با داشتن وضو هم نباید با بدن تماس مستقیم داشته باشد). همچنین همراه داشتن آنها در دستشویی حرام نمی باشد هر چند بهتر آن است که از چنین کاری صرف نظر کنند.

 

احکام استفاده از گردنبندهای الله یا آیات قرآنی, پرسش و پاسخ هایی برای احکام گردنبند های آیات قرآنی, احکام استفاده از گردنبندهای آیات قرآنی

استفاده از گردنبندهای قرآنی چه حکمی دارند ؟

 

پرسش : انداختن انگشتر یا گردنبندی که در آن دعا یا آیه قرآن نوشته شده هنگامی که به سرویس بهداشتی می رویم گناه دارد یا نه؟ از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : استفاده از این گونه گردنبندها، مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، نباید آن را مس کنید. آیت الله خامنه اى گفتند: صرف دستشویی رفتن اگر عرفا بی احترامی محسوب نشود اشکال ندارد ولی در هر حال باید مواظب باشید بدون وضو آیه شریفه با دست یا بدنش تماس پیدا نکند و در معرض افتادن هم نباشد.

 

پاسخ آیت الله صافی : به همراه داشتن قرآن در دستشویی و توالت، اگر هتک حرمت و بی احترامی به قرآن نشود، اشکال ندارد؛ ولی در عین حال رعایت این مسأله و همراه نبردن، نوعی ادب و بسیار مطلوب است.

 

مسئله استفاده از گردنبند یاد شده، غیر از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است تنها تماس است، نه استفاده از آن. بنابر این اگر کسى آن را روى لباس خود بیندازد و بدون طهارت هم باشد، اشکال ندارد (چون تماس با بدن صورت نگرفته است).

 

پرسش : آیا با گردنبند یا پلاکی که آیه قرآن (مثل: و ان یکاد) داره میشه دستشویی رفت؟ در صورت تماس با بدن گناه داره؟

 

پاسخ : داشتن گردنبندی که بر روی آن اسم الله یا آیات قرآن حک شده است در دستشویی چنانچه شخص قصد هتک و بی احترامی را نداشته باشد اشکال ندارد، ولی لمس کردن آن بدون وضو حرام است، از این رو نباید به گونه ای قرار داده شود که طرفی که بر آن کلمه الله حک شده با بدن تماس داشته باشد و می توانید با روکشی مانند چسب استفاده شود تا موقعی که  عذرشرعی داشته باشید و وضو  ندارید با  بدن تماس نداشته باشد. و ضمنا از نجس شدن آن نیز پرهیز کنید و اگر ناخواسته نجس شد، لازم است آن را آب کشیده و طاهر کنید.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow