آهنگ گوش کردن و رقصیدن در ماه رمضان گوش کردن آهنگ و رقصیدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟


			
		آهنگ گوش کردن و رقصیدن در ماه رمضان 
		گوش کردن آهنگ و رقصیدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
0
آهنگ گوش کردن و رقصیدن در ماه رمضان   شاید تا به حال شنیده باشید که گوش دادن به...



آهنگ گوش کردن و رقصیدن در ماه رمضان

 

شاید تا به حال شنیده باشید که گوش دادن به آهنگ و رقصیدن در ماه رمضان حرام است و باعث باطل شدن روزه می شود. اکنون قصد داریم نظر مراجع را در مورد آهنگ گوش کردن و رقصیدن در ماه رمضان برای شما فراهم کنیم.
گوش دادن آهنگ در ماه رمضان چه حکمی دارد ؟

موسيقی بر دو قسم است:

1 ـ موسيقى که به نظر عرف مردم، مطرب و متناسب با مجالس لهو و لعب و عياشی و عیش و نوش باشد.این قسم موسیقی حرام است. فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا سنتی.

 

2 ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوى وادار نمی كند. این قسم موسیقی حرام نیست. نیز اگر موسیقی مشکوک باشد که آیا از قسم حرام است یا از قسم حلال؛ گوش دادن به موسیقی مشکوک هم اشکال ندارد، گرچه خوب است که انسان احتیاط کند.

 

• نظر آیت الله مکارم شیرازی : كليه صداها و آهنگ هایی كه مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است. گوش دادن به موسیقی حرام، روزه را باطل نمی کند اما از ثواب و اثر روزه کم می کند.

 

• نظر آیت الله خامنه ای : گوش دادن به موسیقی های متناسب با مجالس لهو و گناه حرام است، چه در ماه رمضان باشد و چه در غیر ماه رمضان، اما گوش دادن به موسیقی هایی که این گونه نیست، اشکال ندارد، چه در ماه رمضان باشد و یا در غیر رمضان. تشخیص موضوع موکول به نظر عرفی مکلف است.

 

نظر مراجع درباره ی رقصیدن در ماه رمضان, نظر مراجع درباره ی گوش دادن آهنگ در ماه رمضان, احکام دینی برای رقصیدن در ماه رمضان

آهنگ گوش کردن و رقصیدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

 

رقصیدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

رقصیدن در ماه رمضان و دیگر ماه ها تفاوتی ندارد، رقص زن براى شوهر خود جايز است و در غیر اینصورت جایز نیست. رقصیدن زن در حضور مرد نامحرم، مطلقا حرام است. همچنین رقص زن برای شوهر خود هیچ اشکالی ندارد. (در صورتی که شخص سومی نباشد و رقص با اعمال حرام همراه نباشد.)

 

• به نظر آیت الله مکارم شیرازی رقص زن براى شوهر خود جايز است. در بقیه موارد اعم از مجلس عقد و عروسى و يا مولودى ها و یا به تنهایی جایز نیست.

 

اما موردهای دیگر همچون رقصیدن زن در مجالس زنانه، رقص مرد در مجالس عروسی‌، یا رقصیدن بانوان در مجالسی که همه حاضران محرم هستند، احکام متفاوتی دارد. که نظر مراجع مختلف را بررسی می کنیم.

 

• آیت الله صافی گلپایگانی معتقدند که رقص زنان در مجالس زنانه یا رقص مردان در عروسی ها مطلقا حرام است.

 

• آیت الله بهجت، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله سیستانی معتقد هستند که رقص زنان در مجالس زنانه یا رقص مردان در مراسم عروسی بنابر احتیاط واجب، حرام است.

 

• آیت الله خمینی، آیت الله خامنه ای و تبریزی معتقدند که رقص زنان در مجالس زنانه یا رقص مردان در عروسی ها و مجالس مردانه، اگر موجب تحریک شهوت نشود، مفسده ای به دنبال نداشته باشد و با فعلی حرام (از جمله موسیقی حرام) همراه نباشد، اشکالی ندارد.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow