مستحبات بعد از تولد نوزاد آشنایی با مستحبات بعد از تولد نوزاد


			
		مستحبات بعد از تولد نوزاد
		آشنایی با مستحبات بعد از تولد نوزاد
0
مستحبات بعد از تولد نوزاد   زمانی که نوزاد شما متولد می شود. آداب و اعمال مستح&...



مستحبات بعد از تولد نوزاد

 

زمانی که نوزاد شما متولد می شود. آداب و اعمال مستحبی وجود دارد که باید برای آن انجام بدهید. در ادامه شما را با این مستحبات بعد از تولد نوزاد آشنا می کنیم.

تولد فرزند لحظه شادی برای همه ی افراد خانواده است. بسیاری تعجب می کنند که طبق اسلام چه باید کرد وقتی نوزاد متولد شد. برای نوزاد تازه متولد شده اعمال مستحب و واجبی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

در مورد تولد نوزاد، چه آداب و مستحباتی سفارش شده است؟

• مستحب است، تربت سیدالشهداء (علیه السلام) به سقف دهانش بمالند. به این صورت که مقدار خیلی کم از تربت سیدالشهدا را روی انگشت خود زده و با آن سقف دهان کودک را کمی فشار بدهید. تا زمان شیر خوردن نوزاد شما اذیت نشود. مستحب است این کار قبل از شیرخوردن نوزاد باشد.

 

مستحب است پیش از خوردن شیر مادر با آب فرات و تربت سیدالشهدا (ع) کام طفل را بردارند. امام صادق (ع) فرمود:

 

حَنِّکوا أَوْلَادَکمْ بِمَاءِ الْفُرَاتِ وَ بِتُرْبَةِ قَبْرِ الْحُسَین.

کام فرزند را با آب فرات و خاک قبر حسین (ع) بردارید.

 

• مستحب است کام نوزاد خود را با خرما بردارید. پوست خرمای لطیف و نرمی را جدا کنید و آن را له کنید و با مقداری آب جوشیده ی خنک شده مخلوط کنید و رقیق کنید. سپس به مقدار خیلی کم داخل دهان نوزاد بریزید.

 

امام صادق (ع) از اميرمؤمنان علی (ع) نقل می کند که فرمودند : کام فرزندانتان را با خرما برداريد؛ زيرا پيامبر (ص) با حسن و حسين (عليهماالسلام) چنين کرد.

 

• غسل دادن نوزاد؛ در روایاتی که غسل های مختلف را شمرده است، غسل مولود (نوزاد) نیز دیده می شود؛ لذا بعضی از فقها، غسل دادن نوزاد (با اطمینان به عدم ضرر) را جزو آداب و مستحبات مربوط به ولادت نوزاد ذکر نموده اند.

 

• تبريک و دعا؛ براساس سيره ائمه و معصومین (عليهم السلام) تبريک گفتن و اظهار شادمانی کردن برای تولد نوزاد، از سنت ها و آداب اسلامی است. از سوی ديگر بايد دعاها و تبريک، آميخته با ارزش های الهی و معنوی، آموزنده و يادآور شکر پروردگار و در برگيرنده دعا برای پدر و مادر و آينده نوزاد باشد.

 

• انتخاب نام نیكو برای نوزاد: یکی از مهم ترین کارها بعد از تولد نوزاد، «انتخاب نام نيكو برای نوزاد» است. انتخاب نام نيكو حق فرزند است.

 

در روايات آورده شده است، برای فرزندان خود نام نيكو انتخاب کنید و از بهترين‌ نام ها استفاده كنيد. بهترين‌ نام ها آن است كه نشانه بندگی و عبوديّت پروردگار و يادآور فضايل و مكارم اخلاقی باشد، بدين منظور از نام های پيامبران، نيكان و صالحان و همچنين نام های امامان معصوم عليهم السلام استفاده کنید.

 

امام صادق (عليه السلام) فرمودند :

هيچ پسری برای ما متولد نمی شود، مگر اينکه نام او را محمد می گذاريم؛ وقتی هفت روز از ولادت وی گذشت، اگر خواستيم نام او را تغيير می دهيم يا همان محمد قرار می دهیم.

 

اعمال واجب بعد از تولد نوزاد, آشنایی با اعمال مستحب بعد از تولد نوزاد, آداب مستحب بعد از تولد نوزاد

غسل دادن و شستن نوزاد از اعمال مستحبی است

 

• گفتن اذان و اقامه؛ مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مى آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود.

 

• تراشیدن سر؛ مستحب است که در روز هفتم موهای سر نوزاد را بتراشند و هم وزن آن طلا یا نقره صدقه دهند. برای وزن کردن موی نوزاد از ترازوهای دیجیتال و ترازوهای مخصوص طلا فروشی استفاده کنید.

 

• عقیقه کردن؛ عقیقه عبارت است از قربانی کردن گوسفند و گوشت آن را به نیت سلامتی نوزادی که تازه متولد شده است. به صورت خام یا پخته بین اقوام و همسایگان تقسیم کنند. می توانید با گوشت عقیقه ولیمه بدهند. عقیقه باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد و حیوان دیگر مانند مرغ کفایت نمی کند. عقیقه را نمی توانید به مبلغ آن صدقه بدهید و باید حتما گوسفند، شتر و یا گاو را قربانی کنید. از گوشت عقیقه نباید والدین نوزاد و نوزاد بخورند.

 

• ختنه کردن؛ ختنه کردن فرزند پسر واجب است، بهتر است آن در روز هفتم انجام شود؛ پس اگر تا هنگام بلوغ انجام نشد، بر خود شخص واجب می شود. پس از ختنه کردن ولیمه بدهند. جایز است ولیمه ختنه و ولیمه ی تولد نوزاد یکجا برگزار شود.

 

• ولیمه دادن؛ ولیمه عبارت است از مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند و شام یا ناهار بدهند. و مستحب است که بعد از تولد فرزند به اقوام و همسایگان ولیمه بدهند و اگر برای او عقیقه کرده اند بهتر است از گوشت همان عقیقه استفاده شود.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow