آیا می دانید چرا سنی ها بدون مهر نماز میخوانند؟ چرا اهل سنت بدون مهر نماز می خوانند ؟


			
		آیا می دانید چرا سنی ها بدون مهر نماز میخوانند؟
		چرا اهل سنت بدون مهر نماز می خوانند ؟
0
دلیل نماز خواندن اهل سنت بدون مهر   همانطور که می دانید نماز خواندن اهل تسنن &#...



دلیل نماز خواندن اهل سنت بدون مهر

 

همانطور که می دانید نماز خواندن اهل تسنن و شیعیان تفاوت هایی دارند. از جمله وضو، سجده و نحوه ی اقامه ی نماز. همانطور که می دانید اهل سنت سجده بر مهر را جایز نمی دانند. که در ادامه به آن می پردازیم.
علت نماز خواندن سنی ها بدون مهر چیست ؟

یکی از تفاوت هایی که بین نماز شیعیان و اهل تسنن وجود دارد؛ سجده کردن است. شیعیان سجده بر خاک و چیزهایی که از خاک می روید را جایز می دانند. اما اهل سنت سجده بر هر چیزی را جایز می دانند و شیعیان را به دلیل سجده بر مهر مشرک می دانند.

 

شافعی (از پیشوایان و علمای غیر شیعه) نیز می گوید: «جای سجده پیشانی، زمین است و اگر پیشانی با زمین تماس نداشته باشد، سجده صحیح نیست» (شافعی، الأم 1/114، دار المعرفه، بیروت «و من لم یمس من جبهته الارض لم یجزه السجود»)

 

چرا اهل سنت بدون مهر نماز می خوانند, نماز خواندن اهل سنت بدون مهر, دلایل نماز خواندن سنی ها بدون مهر

علت سجده نکردن سنی  ها روی مهر چیست ؟

 

چرا سنی ها بدون مهر نماز میخوانند؟

سنی ها برای سجده در نماز از مهر استفاده نمی کنند و بدون مهر نماز می خوانند سنی ها سجده کردن روی هر چیز را جایز می دانند و حتما خاک (مهر) یا سنگ یا آنچه از زمین بروید را برای نماز خواندن شرط نمی دانند و روی فرش هم سجده می کنند. مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک است و مهر وسیله‏ اى است که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان می ‏سازد.

 

پیامبر (ص) می فرمایند: هنگامی که سجده می کنی، پیشانیت را بر زمین قرار بده. (وسائل الشیعه، ج. ۴، ص. ۶۸۴، روایت ۱۸)

 

براساس نظر شیعیان، عبادت امری اصطلاحا توقیفی است، یعنی باید براساس امر و فعل شارع انجام بشود. از آنجا که سجده اساسا برای خضوع و خشوع در برابر خداوند است، در دیدگاه شیعه باید بر خاک یا سنگ و یا هرچیزی که از خاک می‌روید (به‌شرطی که خوردنی و پوشیدنی نباشد) انجام شود. این نظر که در واقع یک مسئله فقهی بوده و ناظر بر شرع و نص متون دینی است را می‌توان با اشاره به چند روایت روشن کرد:

 

از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: فاذا سجدت فمکّن جبهتک من الارض؛ هنگامی که سجده میکنی، پیشانیت را بر زمین قرار ده.

 

" جعلت لی الارض مسجداً و طهوراً ": زمین برای من محل سجده و پاک کننده قرار داده شد.

اباذر نقل می کند که رسول خدا (ص) فرمود: " زمین برای تو محل سجده است. پس هر کجا که وقت نماز شد، نماز بخوان "

 

عیاض ابن عبدالله قریشی نقل می کند: پیامبر اسلام (ص) مردی را دید که بر قسمتی از عمامه ی خود سجده می کرد، آن حضرت با دستش اشاره کرده که عمامه ات را بالا بکش و بر پیشانی اش اشاره کرد (بر پیشانی ات سجده کن)

 

روشن است که اگر سجده بر غیر زمین جایز بود، صحابه رسول خدا بر لباس هایشان سجده می کردند و این زحمات را برای سردکردن سنگ ریزه ها یا خاکی شدن بدن شان متحمل نمی شدند.

 

علت نماز خواندن بدون مهر اهل سنت, دلایل نماز خواندن بدون مهر اهل سنت, نکاتی برای نماز خواندن اهل سنت بدون مهر

چرا سنی ها بدون مهر نماز میخوانند؟

 

علت اصلی اینکه سنی ها از مهر استفاده نمی کنند و بدون مهر نماز می خوانند، این است که آنها (البته بیشتر وهابیون چنین اعتقادی دارند) در نماز، سجده بر مهر را شرک می دانند و سنی ها، شیعیان را به خاطر سجده کردن بر مهر، مشرک معرفی می کنند. در پاسخ به این اتهام بی اساس اهل سنت باید گفت شیعیان بر خاک سجده می کنند نه برای خاک، به این صورت که :

 

سجده بر مهر که همان خاک است از جمله کارهایی است که بالاترین حد خضوع و فروتنی انسان در مقابل کس یا چیزی را نشان می دهد، استدلال بت پرستان برای توجیه سجده ‏شان در مقابل بتها این بود که چون خدای خالق جهان دیده نمی شود نمی توان او را عبادت کرد پس باید بتهایی را که دیدنی و محسوس هستند پرستش کرد و به همین دلیل در مقابل بتها کرنش و سجده می کردند و به آنها که ساخته دست خودشان بودند احترام می گذارند.

 

مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک است و مهر وسیله ای است که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان می سازد.

 

شرک آن است که سجده برای غیر خدا باشد ولی شیعیان بر خاک سجده می کنند, نه برای خاک . به عبارت دیگر شرک آن است که غیرخدا «مسجود» واقع شود نه مسجد (محل سجده) و مهر و خاک مسجد است، نه مسجود.

 

سجده بر مهر، تعظیم خاک نیست بلکه کرنش برای خداست و مهر وسیله ای است جهت تسهیل سجده و عبادت در هر مکان.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow