حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن آشنایی با احکام شرعی سیگار و قلیان کشیدن :


			
		حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن
		آشنایی با احکام شرعی سیگار و قلیان کشیدن :
0
حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن   کشیدن قلیان از نظر شرعی حرام است، مراجع عظام ت&#...



حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن

 

کشیدن قلیان از نظر شرعی حرام است، مراجع عظام تقلید در این خصوص به صورت شرطی می فرمایند: اگر برای بدن مضر است مصرف آن حرام است.
حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن :

اگرچه در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر اکرم (ص) دخانیاتی مانند سیگار و قلیان وجود نداشته اما در آیاتی از قرآن به طور صریح اشاره شده که انسان نباید در راستای نابودی و به خطر افکندن جان خود گام بردارد. در ادامه به آیه و احکام و نظر مراجع در این خصوص اشاره می کنیم :

 

«وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَی التَّهْلُکة» خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید. (آیه 195 سوره بقره)

 

مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

 

کشیدن قلیان از نظر شرعی حرام است.

 

مصرف قلیان و دخانیات، جدای از آنکه اسراف در عمر و مال است، ضررهای فراوانی دارد که در زمان حاضر بیش از گذشته بر همگان ثابت شده است.

 

پرسش: در برخی اتوبوس ها و دیگر وسایل نقلیه نوشته می شود "استعمال دخانیات ممنوع است" آیا سیگار کشیدن در چنین اماکنی جایز است؟

پاسخ: اگر این امر به منزله شرط ضمنی باشد که سوار شونده به آن وسیله، پذیرفته است و یا چنان چیزی قانون دولتی می باشد که پس از ورود به کشور ملتزم شده است که آنها را رعایت کند لازم است مطابق تعهد، عمل کند و مخالفت جایز نیست.

 

پرسش : کشیدن سیگار براى افراد مبتدى، و استمرار آن براى افراد معتاد، اعم از این که ترک آن به آسانى ممکن باشد یا نباشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : کشیدن سیگار و انواع دخانیات، حرام است و با توجه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرار معمولا در آن تصور نمى شود مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست.

 

احکام سیگار و قلیان کشیدن چیست, نظر مراجع درباره سیگار کشیدن, نظر مراجع درباره قلیان کشیدن

احکام قلیان کشیدن از نظر اسلام

 

استعمال دخانیات شرعا چه حکمی دارد؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

 

• آیت الله خامنه ای :

حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات حاصل می شود، متفاوت می گردد. و به طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه اى براى بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص می داند که با شروع آن به این مرحله می رسد نیز جایز نمی باشد.

 

• آیت الله مکارم شیرازی :

خوردن یا نوشیدن چیزى که براى انسان ضرر مهمى دارد حرام است. کشیدن سیگار و سایر انواع دخانیات اگر به تصدیق اهل اطلاع ضرر مهمى داشته باشد، نیز حرام است، ولى استفاده از مواد مخدر مطلقاً حرام است؛ خواه به صورت تزریق یا دود کردن یا خوردن و یا به هر طریق دیگرى بوده باشد. همچنین تولید، خرید و فروش و هرگونه کمک به انتشار آن، حرام است.

 

• آیت الله سیستانی :

اگر کشیدن سیگار و تنباکو - هر چند در آینده - ضرر مهمی به او می رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می‌شود، کشیدن آن حرام است، و اما با ایمن بودن از ضرر مهم هرچند از این جهت که در کشیدن آن زیاده روی نکند، اشکال ندارد.

 

• آیت الله نوری همدانی :

در صورتى که مضر باشد یا آثار سوء تربیتى ایجاد نماید اشکال دارد.

 

• آیت الله صافی گلپایگانی :

خوردن چیزى که براى عقل انسان یا سلامتى او ضرر دارد حرام است، ولى اگر ضرر موقت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند، حرام نیست".

 

• آیت الله هادوی تهرانی :

استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان حرام است و فردی که معتاد به دخانیات است، باید حداکثر تلاش خود را در ترک اعتیاد به کار بگیرد و تا زمان ترک اعتیاد به طور کامل، در صورتی که از استفاده نکردن قلیان و سیگار دچار ضرر یا حرج گردد، می تواند صرفاً به اندازه ی رفع ضرر یا حرج استفاده کند.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow