احکام شرعی اهدای اسپرم


			
		احکام شرعی اهدای اسپرم
0
احکام اهدای اسپرم   پیشرفت علم امروزه به کمک زوج های نابارور آمده و راههای گ ...



احکام اهدای اسپرم

 

پیشرفت علم امروزه به کمک زوج های نابارور آمده و راههای گوناگونی را از لقاح خارج رحم گرفته تا استفاده از بانک نطفه و اهداء جنین در اختیار آن ها می‌گذارد تا از موهبت پدر و مادر شدن بهره ببرند و لذت داشتن فرزند را تجربه کنند.

یکی از مشکلاتی که بعضی از زوجین بعد از ازدواج و با گذشتن چند سال از زندگی مشترکشان دچار آن میشوند موضوع ناباروری است. این مشکل زمانی حاد می شود که بنیان رابطه زناشویی را تحت‌تأثیر قرار می دهد و کم نیستند زوج هایی که به علت این بحران در زندگی خود از هم جداشده اند. یکی از روشهایی که امروزه استفاده می شود استفاده از تخمك و یا اسپرم اهدایی است.


اهدای اسپرم یا Sperm donation به معنای اهدای مایع منی حاوی اسپرم های آزاد شده در زمانانزال است و به کمک این روش افراد و زوجین میتوانند بچه دار شوند. در این مطلب احکام مربوط به اهدای اسپرم بیان شده است.


آیا تلقیح نطفه مردی اجنبی به همسر مردی که بچه‏ دار نمی ‏شود، از طریق گذاشتن نطفه در رحم او جایز است؟

آیت الله خامنه ای:
جواب:عمل مذکور فی‏ نفسه اشکال ندارد و بچه به صاحب تخمک و رحم ملحق می‏ شود و الحاق آن به صاحب نطفه هم بعید نیست ولی از او ارث نمی‏ برد.


مردى عقیم، ولى زن او سالم و قدرت بارورى دارد. درصورتی که اسپرم مرد دیگرى در آزمایشگاه با تخمک زن مذکور ترکیب، سپس نطفه ترکیب یافته در رحم زن نهاده شود، لطفاً بفرمایید:

آیت الله مکارم شیرازی:
* آیا این کار جایز است؟
جایز نیست

* آیا این امر زنا شمرده مى شود؟
زنا نیست؛ ولى از جهاتى شبیه زناست

*آیا مشخّص بودن یا ناشناس بودن دهنده اسپرم در حکم مسئله تأثیرى دارد؟
هیچ تأثیرى ندارد

*رابطه شرعى کودک با شوهر زن از نظر ارث، محرمیّت و نکاح چطور خواهد بود؟
رابطه اى با او ندارد؛ جز اینکه فرزند طبیعى همسر اوست، و با او محرم است.

*رابطه شرعى کودک با مرد صاحب اسپرم از نظر ارث، محرمیّت و نکاح چطور مى باشد؟
به منزله فرزند نامشروع اوست که محرم است؛ ولى از یکدیگر ارث نمى برند.

همچنين آیت‌الله مکارم شیرازی به استفتاء زنی که همسر او قابلیت باروری را نداشته و طالب فرزنددار شدن از این راه هستند، این چنین پاسخ داد:

تنها راه مشروع آن است که شما از شوهرتان (هرچند بصورت پنهانی و بدون اطلاع اطرافیان) طلاق بگیرید، و بعد از گذشتن عدّه به عقد موقّت صاحب نطفه درآیید (هرچند همدیگر را هرگز نبینید)، بعد از آن نطفه به شما تزریق شود، و پس از پایان عقد موقّت و زایمان دوباره مى توانید به عقد شوهر اوّل درآیید. در این صورت شما مادر آن بچّه، و صاحب نطفه پدرش محسوب مى شود. و به شوهر شما هم محرم است. ولى به اقوام شوهرتان محرم نیست. امّا به اقوام شما محرم است.


مردى اسپرم ندارد لذا اسپرم اجنبى را با تخمك همسرش بارور مى كند و در رحم همسرش قرار مى دهند آیا این كار جایز است؟

آیت الله سبحانی:
جایز نیست.


حضرت آیت الله العظمی سیستانی
درصورتی که اسپرم مردى ديگر وارد رحم زن کنند که قطعاً جایز نیست ولى درصورتی که تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند و در رحم او جاى دهند از این رو حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این رو در غیر حال ضرورت جایز نیست و ضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود ودر هر حال این بچه فرزند شوهر نیست و جایز نیست او را به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند یا بخواند.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow