چرا علما زیاد عمر می کنند، آیا اکسیر خاصی دارند؟


			
		چرا علما زیاد عمر می کنند، آیا اکسیر خاصی دارند؟
0
تنها سلامت جسم در افزایش عمر کافی نیست   امروزه تحقیقات علمی زيادي در مورد ف...



تنها سلامت جسم در افزایش عمر کافی نیست

 

امروزه تحقیقات علمی زيادي در مورد فاکتورهای مؤثر در افزایش طول عمر انجام شده است. معمولاً فاکتورهای موثر در طول عمر در رابطه با دو جنبه جسمانی و روانی انسان مطرح میشوند.

چرا علما زیاد عمر می کنند؟
احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا متوسط طول عمر علما و اندیشمندان مذهبی بالاتر از میانگین عمر دیگر افراد جامعه است. به عنوان نمونه میانگین عمر ایرانیان 70 سال اعلام شده است که معمولاً درصورتی که مانعی مانند بیماری برای علما به وجود نیاید، بیش از این میانگین عمر می کنند. باید دانست چه فاکتورهایی در افزایش طول عمر علما موثر است؟


عوامل موثر در طول عمر
امروزه تحقیقات علمی زيادي در مورد فاکتورهای مؤثر در افزایش طول عمر انجام شده است. معمولاً فاکتورها در رابطه با دو جنبه جسمانی و روانی انسان مطرح میشوند که البته عوامل موثر  و مرتبط با جنبه جسمانی در این پژوهش ها بیشتر به چشم می خورد. سلامت غذایى که انسان استفاده مى کند و کم تحرکى و آلودگى محیط زیست و حالات روحى انسان و مصرف مواد مخدر و سیگار از مهمترین عوامل موثر در طول عمر انسان به شمار مى آید.


آلودگى غذا به میکروبهاى متعدد و کم تحرکى و ورزش نکردن و آلودگى محیط زیست که باعث آلوده شدن هوا و آب و محیط زندگى انسان مى شود تاثیر بسزایى در کاهش عمر انسان دارد.


ولی صرفا سلامت جسم در افزایش عمر کافی نیست و باید روان انسان هم در آرامش و تندرستی باشد. در این ارتباط عواملی از جمله شاد بودن، ارتباط اجتماعی مناسب، مطالعه و امید به زندگی مطرح شده است.


علت افزایش طول عمر علما
" شیجاکی هینوهارا" پزشک ژاپنی که در سال 1911 زاده شد و تا امروز حدود 105 سال عمر کرده است ، مؤلفه هایی برای افزایش عمر خودش ذکر می کند.
در این باره می گوید:" درد و رنج و نگرانی را از یاد ببرید؛ تنها راه فراموشی درد و رنج، در" خوشبختی" پنهان است، باید عمیقاً به این مسأله اندیشید. به مسائل مادی زیاد فکر نکنید، فراموش نکنید که شما در موقع مرگ چیزی با خود نمی برید."

درصورتی که سبک زندگی علما را بررسی کنیم، خواهیم دید پرهیز غذایی مناسب، مطالعه زیاد، دل نبستن به جهان و... بسیار رعایت می شود، ولی این فاکتورها تنها عوامل مؤثر در افزایش عمر آنها نیست.

 

علت افزایش طول عمر علما,راههای افزایش طول عمر,را علما زیاد عمر می کنند

 نیکی به والدین سبب افزایش طول عمر می شود

 

هنگامی که به متون دینی مراجعه می کنیم، علاوه بر مباحث جسمی و روانی، عاملی قویتر و مهمتر در افزایش طول عمر به چشم می خورد. دین بعد روحانی انسان را محور حیات او قرار داده و بدین ترتیب از نظر دین هرچه بعد روحانی بشر قوی تر شود، عمر او افزایش پیدا خواهد کرد.


در حقیقت مسائل اخلاقی بعد روانی انسان را پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال حسادت نکردن یا چشم به دیگران نداشتن در آرامش روانی مؤثر است؛ چرا که حرص و آزمندی روان ما را به هم می ریزد و هیجانات ما را نامنظم می کند. برنامه های اخلاقی دین روان ما را تا حد زيادي متعادل می کند. از همه مهمتر بعد روحی، عبادی و ارتباط با خداست که روح ما را تغذیه می کند. تجربه های معنوی، انس باخدا و نیایش سبب می شود که روح انسان قوی و نیرومند باشد و زمانیکه روح نیرومند شود جسم را تدبیر می کند و با خودش حمل می کند، هرچند جسم پیر شده باشد."


راهکار امام رضا علیه السلام برای افزایش طول عمر
امام رضا علیه السلامدر روایتی با اشاره به اثر صله رحم در افزایش طول عمر فرمود:« چه بسا مردی که سه سال از عمرش بیشتر نمانده، ولی صله رحم به جا آورد و خدا به خاطر این کار، عمرش را به 30 سال افزایش دهد و خدا آنچه را می خواهد انجام می دهد؛ یَکونُ الرّجل یَصِلُ رَحِمَهُ فیکونُ قَد بَقِیَ من عمرِهِ ثلاثُ سنین فَیُصَیِّرُها اللهُ ثَلاثینَ سَنَهً...»( الکافی، ج 2، ص 150)

رمز طول عمر در کلام امام صادق علیه السلام
امام صادق علیه السلام: تَجَنَّبوا البَوائقَ یُمَدَّ لَکُم فی الأعمارِ
از بدی ها دوری کنید تا عمرتان طولانی شود.
عیون أخبار الرضا( ع): ج2، ص36، ح90

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow