احترام به مادر


			
		احترام به مادر
0
احترام به مادر در اسلام   مادر از جمله کسانی هستند که بیشترین حق را به گردن فر...



احترام به مادر در اسلام

 

مادر از جمله کسانی هستند که بیشترین حق را به گردن فرزندان دارند، علاوه بر اینکه در خلقت و حیات او سهم تعیین کننده ای دارند، در رشد و بزرگ کردن فرزندان هم نقش به سزایی دارند. از این رو در میان انسان ها کسی پیدا نمی شود که تا این حد به انسان خدمت کرده باشد، بنابراین شایسته است که پاسخ چنین زحمات طاقت فرسایی به کم ترین وجه ممکن داده شود و احسان به فرزندان هم کمترین کاری است که می توان نسبت به وی انجام داد و الا حق آنها بیش از آن است که انسان بتواند آن را اداء کند.

چرا اسلام، احترام به مادر را واجب شمرده شده است؟
انسان در مقابل احسان همنوعان خود، همیشه در خود احساس دین می کند تا اینکه در آینده آن محبّت ها را جبران نماید و به آن نیکی ها پاسخ شایسته ای بدهد، لذا چنین است که اسلام انسان را در برابر خویش و دیگران، از جمله مثل والدین و همسر و فرزند، دارای حقوقی می داند که در مقابل آنها مسئول و مکلّف است.

 

پدر و مادر، از جمله کسانی هستند که شادابی و زندگی خود را وقف فرزندان می کنند؛ و چه هدیه ای از این بهتر و چه احسانی از این بالاتر. بنابراین عقل انسان، حکم می کند که در مقابل احسان و نیکی، احسان کند: لذا قرآن می فرماید: «هَلْ جَزاءُ الاِْحْسانِ اِلاَّ الاْحْسانُ [الرحمن/60] آیا جزای نیکی جز نیکی است؟»


بنابراین اطاعت از والدین و سفارش به نیکی به آنان بخاطر حقوق منحصر به فردی ست که والدین بر گردن فرزندان خود دارند.

ثواب بوسیدن کف پای مادر مثل ثواب بوسیدن تربت امام حسین علیه السلام است. هر چه خدا در خاک حرم امام حسین علیه السلام در کف پای والدین هم گذاشته است.

راهکارهای احترام به مادر:
1- با آنها نیكو سخن بگویید
2- اگر آنها را ناراحت كرده‌اید،بكوشید تا خوشحالشان كنید.
3- پس از مرگ آنان ،تعهدات و بدهیهایشان را ادا كنید
4- پیش از آن كه چیزی از شما بخواهند، حاجتشان را برآورید.
5- در حضورشان با احترام بنشینید
6- آنها را به اسم صدا نزنید
7- اگر عصبانی شدند، نسبت به آنان خشوع كنید
8- در همه حال از آنها تشكر كنید
9- در حد ممكن ،دربرآوردن نیازها و تأمین هزینه آنان بكوشید
10- هر قدر می‌توانید نسبت به ایشان نیكی كنید

 

احترام به مادر,احترام به مادر در اسلام,راهکارهای احترام به مادر

راهکارهای احترام به مادر

 
روایاتی درباره احترام به مادر:
از امام سجاد علیه السلام پرسیدند: هیچ وقت دیده نشده است که شما با مادرتان سر یک سفره باشید. حضرت فرمود: می ترسم قطعه ای از غذا بردارم که چشم مادر زودتر از دست من به آن غذا بوده باشد.

در سال های آغاز بعثت پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود. روزی آن حضرت:فرشی پهن فرموده بود و روی آن نشسته بود که در این موقع شوهر حلیمه به حضور آن حضرت آمد، پیامبر (ص) به یاد مهربانی های او، برخاست و او را احترام زیادی کرد و گوشه ای از فرش خود را گسترد و پدر رضاعی خود را روی آن نشاند طولی نکشید که مادرش حلیمه وارد شد، حضرت گوشه دیگر فرش را برای او پهن کرد و او را روی آن نشانید و محبت فراوانی به مادر رضاعی خود کرد.

لویی پاستور پدر علم شیمی جهان زن و فرزند نداشت و ۵۰ سال در آزمایشگاه گذراند، حتی وقت برای غذا خوردن هم نمی گذاشت تا زمانش هدر نرود.
لویی پاستور با ناراحتی و تأثر در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و گفت: ای مادر! ای گمشده دلبند که سالیانی دراز در این خانه با من به سر بردی. تویی که اکنون همه چیز را مدیون تو می بینم.
مادر شجاع و دلدارم. تمام حس فدارکاری و شور و هیجانی که در راه عظمت علم و بزرگی میهنم به کار بسته ام و از این پس نیز به کار خواهم بست، تو به من آموخته ای و در وجودم رسوخ داده ای. کار مشقّت باری که تو در خانه و کارگاه کوچکمان پیش گرفته بودی، به من درس صبر و حوصله در تحقیقات علمی آینده ام داد. اکنون از تو مادر اجازه می خواهم که تمام سرافرازی و سروری که میهنم در جشن امروز به من اعطا می کند، به پیشگاه با عظمتت تقدیم کنم. مادر بدان با تمام این افتخارات باز هم بدون تو خود را تنها و بی پناه می بینم.

فراموش نکنید!
به یاد داشته باشید که والدین شما زمان بیشتری زندگی کردن و تجربیات زیادی در زندگی دارند که شما هنوز هیچکدام را تجربه نکرده اید. اگر والدین تان از شما می خواهند که بعضی از کارها را انجام ندهید، سعی کنید درباره ی این کارها و دلایلی که پدر و مادرتان دارند، فکر کنید.


والدین اغلب دلایل منطقی و خوبی برای این گونه مسائل دارند که ممکن است شما در ابتدا متوجه این دلایل نشوید. اما به مرور و با کسب تجربه متوجه مخالفت یا موافقت شان خواهید شد. پس بهتر است از این تجربیات بکر پدر و مادر استفاده کنید و این طوری احترام والدین خودتون رو حفظ کنین.

و باز هم فراموش نکنید، طبق دلایلی که در بالا ذکر شد، احترام به مادر، احترام به شما و شخصیت شماست و در مقابل آن، بی احترامی به مادر، علاوه بر زیر پا گذاشتن تمام زحماتی که مادر از قبل از تولد برای شما کشیده، زیر پا گذاشتن هویت اصلی شما به عنوان فرزند آن مادر نیز محسوب می شود.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow