چرا در زیارات از فرشتگان برای وارد شدن به بارگاه‌های معصومان(ع) طلب یاری می‌کنیم؟


			
		چرا در زیارات از فرشتگان برای وارد شدن به بارگاه‌های معصومان(ع) طلب یاری می‌کنیم؟
0
علت یاری گرفتن از فرشتگان برای ورود به زیارتگاه ها   ملائکه (فرشتگان‌) موجودا&...



علت یاری گرفتن از فرشتگان برای ورود به زیارتگاه ها

 

ملائکه (فرشتگان‌) موجوداتی صاحب عقل و شعور هستند و وظایف گوناگونی بر عهده دارند.

فرشتگان چه موجوداتی هستند؟

فرشته یا مَلَک( جمع آن ملائکه) موجوداتی نامرئی و فرا طبیعی، که مأمور اجرای اوامر خدا در دنیا و آخرت اند. ملائکه دسته ها و وظیفه های مختلفی دارند مثل:نوشتن نامه اعمال، آوردن وحی بر اولیا، محافظت از انسانها و یاری مؤمنان، رساندن روزی مادی و معنوی، گرفتن جان ها، دعا و طلب بخشش کردن برای مؤمنان، هدایت قلب ها، مأموران عذاب. جمعی از ملائکه هم فارغ از امور جهان به عبادت خدا و رکوع و سجود مشغولند.


هر یک از فرشتگان وظیفه و مقامی مشخص دارند و در انجام وظیفه خویش کوتاهی نکرده و از هر گناه و نافرمانی پاک و مبرّا هستند. آن ها میتوانند به بعضی صورت ها درآیند. از این موجودات ۸۸ مرتبه در قرآن نامبرده شده و باور به وجود آن ها قسمتی از ایمان مسلمانان است. مهمترین ملائکه، جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل هستند. به هنگام نفخ صور، فرشتگان هم خواهند مُرد و در قیامت مجددا زنده می شوند.


به چه دلیل در زیارات برای ورود به ضریح های معصومان( علیه السلام) از ملائکه یاری می جوییم؟
«فکونوا ملائکة الله أعوانی و کونوا أنصاری حتی أدخل هذه البیت» ؟
اذن برای ورود به ضریح معصومان( علیه السلام) و یا همان« اذن دخول» یکی از آداب زیارت است، ولی در بیان علت درخواست از ملائکه برای کمک در انجام بهتر زیارت، دو وضعیت را میتوان تصور نمود:


الف. به مقتضای آیه 11 سوره رعد، ملائکه مواظب انسان بوده و اعمال وی را زیر نظر دارند:« لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ‏ مِنْ‏ أَمْرِ اللهِ» ؛ براى انسان فرشتگانى است که پى در پى او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت سرش پاسدارى می کنند.[ 1] بدین ترتیب، کمک خواستن از فرشتگان برای به کاربستن بهتر زیارت، امری شایسته است.


ب. منظور از این فرشتگان، تنها ملائکه زمینی نگهبان انسان نیست، بلکه مقصود میتواند ملائکه آسمانی هم باشد که هر روز به زیارت امام حسین و دیگر ائمه( علیه السلام) آمده و برای زائرانش طلب رحمت می کنند.[ 2] آنقدر که در فرازی از زیارت امام حسین( علیه السلام) به نقل از امام صادق( علیه السلام) چنين آمده است:


« وقتى به زیارت قبر مطهّر امام حسین ( علیه السلام) می روى، اول به کنار نهر فرات برو و رو به ضریح آن حضرت غسل کن و بعد آرام و باوقار به سمت حرم حرکت کن و از مشرق وارد حائر شده و موقع وارد شدن بگو: "السَّلَامُ عَلَى مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُقَرَّبِینَ السَّلَامُ عَلَى مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُنْزَلِینَ السَّلَامُ عَلَى مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُرْدِفِینَ السَّلَامُ عَلَى مَلَائِکَةِ اللهِ الْمُسَوِّمِینَ السَّلَامُ عَلَى مَلَائِکَةِ اللهِ الَّذِینَ هُمْ فِی هَذَا الْحَائِرِ بِإِذْنِ اللهِ مُقِیمُون" ؛ ‏درود بر ملائکه مقرّب خدا، درود بر ملائکه خدا که از اسمان به زمین نازل می گردند، درود بر ملائکه خدا که پیاپی به زمین نزول می کنند، درود بر ملائکه صاحب نشان، درود بر فرشتگانی که با اجازه خدا که در این سرزمین سکونت دارند».[3]


طبیعی است که کمک خواستن از نهاد پاک چنین فرشتگانی در انجام بهتر زیارت، موثر خواهد بود.


پی نوشت
[1]. نک: «محافظت فرشتگان از انسان‌ها»، 50843.
[2]. نک: «فرشتگان زائر بر سر قبر امام حسین(ع)»، 30703.
[3]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص 201، ‏ نجف اشرف‏، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow