آشنایی با احکام و نحوه طهارت در توالت های فرنگی


			
		آشنایی با احکام و نحوه طهارت در توالت های فرنگی
0
احکام طهارت در توالت های فرنگی   برای طهارت در توالت های فرنگی باید احکام اس ...



احکام طهارت در توالت های فرنگی

 

برای طهارت در توالت های فرنگی باید احکام اسلام را به طور صحیح بدانید. در طهارت در توالت های فرنگی در زمان دفع مدفوع می توان از دستمال توالت استفاده کرد.

استفاده از توالت های فرنگی به خاطر سادگی و راحتی ای که دارند، امروزه در کشور بیشتر شده است. یکی از مشکلاتی که برای افراد پیش می آید، انجام طهارت در توالت های فرنگی و آشنایی با نحوه کار با دستشویی های فرنگی است. سؤالی که پاسخ دادن به آن خیلی هم سخت نیست و در این مقاله قصد داریم درباره آن به بحث و گفت و گو بنشینیم.

احکام طهارت در اسلام:
قبل از اینکه به سراغ توضیح درباره طهارت در توالت های فرنگی برویم، اجازه دهید احکام طهارت را در اسلام بررسی کنیم و ببینیم در چه مواردی و به چه شکلی باید طهارت انجام داد و بدن را پاک کرد. طهارت در اسلام برای مردان و زنان در دفع ادرار و خروج بول کمی متفاوت است؛ ولی در دفع مدفوع تقریباً یکسان است.

احکام طهارت در زمان دفع مدفوع:
در زمان استفاده از توالت و دفع مدفوع در سه حالت طهارت مخرج انسان تنها با آب پاک شده و قطعاً نیاز به آب است. این سه حالت به شرح زیر هستند:

هنگامی که به همراه مدفوع، چیز نجس دیگری مثل مدفوع نیز از مخرج انسان خارج شود.

زمانی که نجاستی از محیط بیرون به مخرج رسیده و آن را نجس کرده باشد.

زمانی که حوالی مخرج بیش از اندازه آلوده شده و نجس شده باشد.

اگر هیچ کدام از این سه مورد اتفاق نیفتاده باشد، برای طهارت نیاز به آب نبوده و به روش های دیگر نیز می توان طهارت را انجام  داد. از آن جمله پاک کردن مخرج با استفاده از دستمال، سنگ، پارچه و ... است. اگرچه در ذهن ما این گونه جا افتاده که همچنان آب می تواند گزینه بهتری باشد.

پس می توان چنین نتیجه گرفت که در زمان طهارت در توالت فرنگی، در اغلب موارد نیازی به آب نبوده و با استفاده از دستمال توالت می توان این کار را انجام داد. ضمن اینکه دست کشیدن به اطراف مخرج نیز لازم نبوده و در واقع یک وسواس فکری است که ما همواره به آن دچاریم. همچنین باقی ماندن رنگ و بوی مدفوع به معنای نجس بودن نیست و تنها شرط نجس بودن، باقی ماندن ذرات مدفوع در اطراف مخرج است؛ که در این صورت با استفاده از آب باید تطهیر را انجام داده و مدفوع را پاک کرد.

 

طهارت در توالت های فرنگی,نحوه طهارت در توالت های فرنگی

در سه حالت در زمان دفع مدفوع برای طهارت نیاز به آّب است.

 
احکام طهارت در زمان خروج ادرار:
همان طور که آگاه هستید، سیستم دفع ادرار در زنان و مردان کمی با هم متفاوت بوده و به همین خاطر احکام آن نیز مقداری تفاوت دارد. آنچه درباره تطهیر مخرج ادرار گفته می شود، این است که به جز آب با چیز دیگری تطهیر نمی گردد. در زنان گفته می شود که دوبار شستشوی مخرج ادرار کافی بوده و در حقیقت احتیاط واجب است. در مردان که مجاری ادراری شان در حقیقت همان عضو تناسلی شان است، وضع کمی متفاوت خواهد بود. یکی از اعمال مستحبی که در احکام مردان وارد شده، انجام عمل استبراء است. استبراء در واقع به این خاطر انجام می گیرد که فرد از خروج تمامی ادرار اطمینان حاصل کند.

انجام عمل استبراء:
استبراء به معنای تخلیه کردن کامل مجاری ادراری از رطوبت است. انجام عمل استبراء در چند مرحله انجام می گیرد. مردان در زمان دفع ادرار باید در مرحله اول کنترل کنند که مجاری ادراری به نجاست آغشته نشده و پاک باشد. در صورتی که نجاست به مجاری ادراری رسیده باشد، باید در ابتدا آن را آب کشیده و طهارت کرد. پس از آن سه مرتبه لازم است با انگشت وسطی دست چپ (استفاده از دست چپ در انجام عمل های طهارت مستحب است.) از ابتدا تا انتهای مجاری ادراری دست کشیده و سپس شست. مرحله آخر نیز این گونه است که با بهره گرفتن از انگشت شست و انگشت اشاره، ابتدای آلت را گرفته و سه بار تا انتهای آن(که اصطلاحاً به آن ختنه گاه می گویند) دست بکشند. در این صورت تمام نجاست موجود در مجاری ادراری تخلیه شده و با شستن مجاری ادراری طهارت فرد کامل است.

پس از انجام استبراء با شستشوی یکباره مخرج ادرار، طهارت کامل بوده و دیگر مشکلی وجود ندارد. حال سؤال پیش می آید که برای انجام طهارت در توالت های فرنگی باید چکار کرد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

انجام تطهیر در توالت های فرنگی:
حال که به طور حدودی احکام طهارت را در اسلام بررسی کردیم، می توانیم به سراغ احکام و چگونگی طهارت در توالت های فرنگی برویم. امروزه استفاده از توالت های فرنگی بیشتر شده است. بسیاری از کسانی که از این دستشویی ها بهره می برند، افرادی هستند که به خاطر مشکلات جسمانی قادر به استفاده از توالت های معمولی نبوده و نمی توانند به طور کامل روی دو زانوی خود بنشینند. برای این افراد مهم است که بدانند چگونه باید در توالت های فرنگی طهارت انجام دهند. انجام طهارت در توالت های فرنگی را نیز می توان در دو حالت بررسی کرد. یک در زمان دفع مدفوع و دو در زمان خروج ادرار از بدن.

طهارت در توالت های فرنگی,نحوه طهارت در توالت های فرنگی

برای طهارت در توالت های فرنگی باید برخی احکام را دانست

 
دفع مدفوع و انجام طهارت در توالت های فرنگی:
استفاده از توالت های فرنگی در حالت کلی هیچ اشکالی ندارد. تنها مشکلی که وجود دارد، این است که چطور باید در توالت های فرنگی طهارت خود را حفظ کرد. در رابطه با خروج مدفوع همان طور که توضیح دادیم، در سه حالت برای طهارت نیاز به آب خواهید داشت. ولی اگر هیچ کدام از این سه حالت پیش نیاید، نیازی به آب نبوده و با استفاده از دستمال توالت نیز می توان این کار را انجام داد. برای طهارت در دستشویی های فرنگی بهترین عامل موجود همین دستمال های توالت است؛ که اغلب در دسترس بوده و مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد. ولی اگر یکی از سه شرایط گفته شده پیش بیاید، به خاطر اینکه در توالت های فرنگی خروجی آبی وجود ندارد، لازم است طهارت را به شکلی دیگر و با آب انجام دهید.

 

طهارت در توالت های فرنگی,نحوه طهارت در توالت های فرنگی

می توان از دستمال توالت برای طهارت در زمان دفع مدفوع استفاده کرد

 
دفع ادرار و انجام طهارت در توالت های فرنگی:
در دستشویی های فرنگی معمولاً سیستمی برای خروجی آب وجود ندارد. اینجاست که اغلب استفاده کنندگان از توالت های فرنگی به مشکل برخورده و دچار دردسر می شوند. موضوعی که اغلب استفاده کنندگان از دستشویی های فرنگی فراموش می کنند، این است که در زمان دفع ادرار، طهارت تنها با استفاده از آب انجام شده و با روش دیگری قابل انجام نیست. به همین خاطر باید حتماً به آب دسترسی داشت. اگر امکان استفاده از آب در نزدیکی دستشویی های فرنگی وجود داشته باشد، فرد می تواند بعد از انجام عمل ادرار به شکلی که می تواند طهارت خود را انجام دهد. وگرنه بایستی این موضوع را به یاد داشته باشد و در زمان مناسب این کار را صورت بدهد.

نکته دیگر در زمان دفع ادرار انجام عمل مستحب استبراء در مردان است. گفتیم که استبراء کمک می کند تا مجاری ادراری مردان از نجاست و رطوبت خالی شده و دیگر خیال شان از نجس شدن یا نشدن راحت باشد. موقع انجام طهارت در دستشویی فرنگی نیز بهتر است عمل استبراء را انجام داد. در صورت انجام این کار، اگر مجدداً رطوبتی از مجاری ادراری خارج شود، حکم نجاست را نداشته و پاک است. 

 

طهارت در توالت های فرنگی,نحوه طهارت در توالت های فرنگی

پس از دفع ادرار انجام طهارت با آب واجب است


گردآوری: بخش مذهبی بیتوته
 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow