بهترین آداب و اعمال عید غدیر


			
		بهترین آداب و اعمال عید غدیر
0
از مهمترين اعمالی که در روز عید غدیر بسیار سفارش شده، روزه گرفتن است   امام صا...



از مهمترين اعمالی که در روز عید غدیر بسیار سفارش شده، روزه گرفتن است

 

امام صادق( ع) می فرماید:« در روز غدیر صلوات بسیار بر محمد و اهل بیت وی بفرستید و از افرادی که در حق آنان ستم کردند، برائت جویید».

عید غدیر چیست؟
در روز هجدهم ذی حجه سال دهم هجرت پیغمبر اکرم( ص) به امر خداوند امام علی( ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.


در روایات تشیع تعابیری هم چون عیدُاللهِ الاکبر (بزرگترین عید الاهی)،عید اهل بیت محمد( ص)، و اشرف الاعیاد( والاترین عید) براي این روز به کار رفته است.
شیعیان در سراسر دنیا روز عید غدیر را جشن گرفته و مراسم های مختلفی در گرامیداشت آن برپا ميکنند .


واقعه غدیر
پیغمبر( ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذی القعده سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر براي انجام دادن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. با توجه به اینکه این حج، آخرین حج پیغمبر( ص) بود به حجة الوداع معروف شد. هنگامی که اعمال حج پایان یافت و پیغمبر( ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ ذی الحجه به غدیر خم رسیدند،در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیغمبر( ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا (ص) دستور داد تا علی( ع) را بعنوان ولی و وصی پس از خود، به مردم معرفی کند.


اعمال عید غدیر
1. روزه گرفتن:

از مهمترين اعمالی که در روز عید غدیر بسیار سفارش شده، روزه گرفتن است.

2. عهد اخوت و برادری:

پیمان برادری و اخوت در عید غدیر.

3. نماز روز عید غدیر:

امام صادق( ع) می فرماید:« هنگام ظهر، دو رکعت نماز خوانده شود؛ در هر رکعت یک سوره حمد، ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه آیة الکرسی». اما چنانچه یک بار سوره حمد و یک بار سوره توحید خوانده شود هم کفایت ميکند . پس از نماز، تسبیح حضرت زهرا (س) گفته شود. و پس از آن، دعایی خوانده شود که در کتاب های دعاهاآمده است.


4. نماز شب عید غدیر:

نمازی براي شب غدیر هم توصیه شده است که کیفیت آن چنين است: دوازده رکعت که جز در آخر رکعت، سلام داده نمی شود؛ یعنی بین هر دو رکعت کمی می نشیند. در هر دو رکعت سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید و یک دفعه آیة الکرسی خوانده شود؛ در رکعت دوازدهم؛ هفت مرتبه حمد، هفت مرتبه توحید، و در قنوت ده مرتبه بگوید:« لا إِلهَ إِلَّا اللهُ‏ وحده‏ لا شَرِیکَ لَهُ‏ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ‏ و یمیت و یحیی و هو حی لا یموت»

و مجدّدا ده مرتبه بگوید:

« بِیَدِه الخیر وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ».

 

بعد نماز را ادامه دهد و ده مرتبه در سجده بگوید:

« سُبْحانَ مَنْ أَحْصى کُلَّ شَیْ‏ءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی‏ الْعِزَّةِ وَ الْکَرَمِ. أسْأَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ کَلِماتِکَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ اهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی کَذا وَ کَذا( به جاي کذا حاجات خود را از خدا بخواهد)، انَّکَ سَمِیعٌ مُجِیبٌ».

 

اعمال عید غدیر,اعمال عید غدیر,اعمال شب عید غدیر

در روز هجدهم ذی حجه سال دهم هجرت امام علی( ع)  به مقام امامت منصوب شد.


5. دعای ندبه:

مستحب است دعای ندبه را در چهار عيد يعنى عيد فطر و قربان و غدير و روز جمعه بخوانند.

6. صلوات بر محمد و آل محمد:

امام صادق( ع) می فرماید:« در روز غدیر صلوات بسیار بر محمد و اهل بیت وی بفرستید و از افرادی که در حق آنان ستم کردند، برائت جویید».


7. خوادندن زیارت امین الله:

  خواندن  زیارت امین الله در روز غدیر و رو به مرقد امام علی( ع)، سفارش شده است. اگر چه ممکن است از ظاهر این توصیه، شرط حضور در کنار آرامگاه امیر المؤمنین( ع) به دست آید، ولی این حکم شامل تمامی از جمله اشخاص دور از قبر هم ميشود .


8. انجام غسل:

امام صادق( ع) می فرماید: «[ در روز غدیر] موقع ظهر غسل کنید». در بعضی منابع هم به غسل در ابتدای روز سفارش شده است. اما انجام هر یک از این دو، در رسيدنبه ثواب کافی است.


9. انجام عمل نیک، صله رحم و رفت و آمد با دوستان:

امام صادق( ع) می فرماید:« شایسته است در عید غدیر به وسیله عمل نیک، روزه، نماز، صله رحم و صله دوستان، به خداوند تقرّب بجویند».


10. سخاوت براي خانواده:

امام صادق( ع) می فرماید:« سزاوار است انسان در روز عید غدیر به یاد خدا بوده، صلوات فرستاده و در آن روز امکانات بیشتری براي خانواده اش آماده سازد».

11. غذا روزه داران:

امام صادق( ع) می فرماید:« کسی که این روز، مؤمن روزه را غذا دهد؛ مثل شخصی است که هزاران نفر از مردم را غذا داده است».


12. پوشیدن لباس تمیز و پاک و معطر کردن آن در صورت توان:

« و البس‏ أطهر ثیابک و امسس شیئا من الطیب إن قدرت علیه»‏.

13. حمد بر ولایت در عید غدیر:

صد مرتبه بگويد : الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ كَمَالَ دِينِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‏
سپاس خداى را كه مقرر فرموده كمال دين و تماميت نعمت خود را بر ولايت حضرت امير المؤمنين على بن ابى طالب كه بر او درود و سلام باد.


گردآوری: بخش مذهبی بیتوته
منابع:
islamquest.net
fa.wikishia.net

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow