ویژگیهای لباس پوشیدن از منظر اسلام


			
		ویژگیهای لباس پوشیدن از منظر اسلام
0
اسلام در مورد الگوی پوشش و حدود آن دستوراتی صادر کرده است   رسول خدا صلی الله Ÿ...



اسلام در مورد الگوی پوشش و حدود آن دستوراتی صادر کرده است

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هم به سلامت و عافیت جسمی، هم به سادگی و هم به نوع سالم تر پارچه لباس توجه داشت. لباس پنبه ای مورد علاقه آن حضرت بود. 

پوشش در اسلام

یا بَنی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ( اعراف، ۲۶)

« ای فرزندان آدم! لباسی براي شما فرستادیم که اندام شما را می پوشاند و مایه زینت شماست اما لباس پرهیزگاری بهتر است! اینها( همه) از آیات خداست، تا متذکّر (نعمتهای او) شوند!»

 

مبحث« پوشش» و« استتار بدن» بعنوان جز جدایی ناپذیر حیات انساني، امری کاملاً مشهود و بي‌نياز از تعدیل است. براي« پوشش» و « لباس» کارکردهایی در دو حوزه «فردی» و« اجتماعي» قابل تصور است:

1-  کارکردهای فردی؛ مانند پاسخگویی به نیاز فطری« خود استتاری» و تامين امنیت در برابر گرما و سرما.

2- کارکردهای اجتماعی؛ من جمله کارکردهای اجتماعي« پوشش» و« لباس» هویت قسمتی  از آن است، چراکه نوع پوشش بیانگر سنن ، ارزش ها و باورهای یک جامعه است.

 

اسلام در باب« حجاب» که از ملزومات آن است دستوراتی در مورد الگوی پوشش و حدود آن صادر کرده؛ به عنوان مثال ، فرد مسلمان از پوشیدن لباس‌های شهرت و تفاخر نهی شده و در در برابر استفاده از مقنعه های بزرگ و روسری سفارش شده است. علاوه بر باورهای مذهبی عوامل دیگری مانند شرایط جغرافیایی و وضعیت اجتماعي- اقتصادی اشخاص در نوع پوشش آن ها مؤثر میباشد .

 

خصوصیات  لباس از منظر اسلام:

1. نوع لباس زن و مرد

پوشیدن لباس هایی که مخصوص زنان است، براي مردان و برعکس پوشیدن لباس‌های مخصوص مردان براي زنان، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست؛ ولی پوشیدن لباس‌های مشترک اشکال ندارد و همچنین پوشانیدن لباس‌های مستعمل پسران به دختران یا بر عکس اشکال ندارد.

 

حرمت این مسأله، دلایل گوناگونی میتواند داشته باشد. یکی از مهمترين حکمت های آن جلوگيري از مشابهت دو جنس زن و مرد است؛ برای این که این مشابهت به تدریج زیانهای گوناگونی را در خانواده و اجتماع پدید می آورد. نه تنها زنان نبایستی خود را به صورت مردان دربیاورند بلکه برعکس مردان هم نبایستی خود را به صورت زنان در آورند.

 

2. رعایت آراستگی و پاکیزه بودن

پیغمبر اکرم( صلى الله علیه و آله):« خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، بخشنده است و آمرزش را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگى را دوست دارد»

 

حضرت علی( (ع) ):« آراستگی از اخلاق مومنان است.»

امام صادق( (ع) ):« خداوند آراستگی و زيبايي را دوست دارد و از نپرداختن به آن و خود را ژولیده نشان دادن بدش مي‌ايد .»

 

3. عدم تشبه به کافران در پوشش

بدین معنی که مسلمانان در لباس، کفش، کلاه، انگشتر، گردنبند و دیگر پوشيدني ها، خود را مثل کافران سازند؛ شبیه پوشیدن کراوات، پاپیون و لباس هایی با مدل ها و عکس های مخصوص به کافران که شعار و مروج فرهنگ آنان است.  

در روایات، تشابه به کافران در خصوص پوشش مورد توجه قرار گرفته و مؤمنان از آن نهی شده اند.

حضرت علی( ع) می فرماید:« کم ميشود کسی خود را مثل قومی سازد و کم کم از آن ها نشود.»( نهج البلاغه، کلمات قصار ۲۰۷)

 

4. اندازه و کیفیت لباس ازدیدگاه اسلام

جامه ای که انسان را متکبر کند یا مغرور و خود برتر بینی آورد، ناپسند است. مقید بودن به مدل خاصّی از جامه هم اسارت آور است.

 

جامه بلندي که بر زمین کشیده شود، نشان غرور است و در جاهلیت شیوۀ اشراف جاهلی بوده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ضمن آنکه از پوشیدناین نوع جامه ها نهی میکرد ، خود جامه ای می پوشید که از نظر بلندي به قوزک پاهایش نمی رسید:« کانَت ثِیابُهُ کُلّها مّشَمّرةّ فَوقَ الکعبینِ» (سنن النبی، ص129، محجة البیضاء، ج4، ص141)

 

5. جنس و رنگ لباس

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هم به سلامت و عافیت جسمی، هم به سادگی و هم به نوع سالم تر پارچه لباس توجه داشت. لباس پنبه ای مورد علاقه آن حضرت بود. علی (ع) می فرماید: « لباس‌های پنبه ای بپوشید، چراکه آن، لباس پیغمبر خداست»(« البسوا الثیاب القطنِ فانها لباسُ رسول الله سنن النبی، ص126»)

 

آن حضرت هم لباس بُرد یمانی می پوشید، هم جُبّه ای پشمین و خشن از پنبه و کتان (بحارالانوار، ج ۱۶، ص۲۲۷) و می فرمود: پنج چیز را تا زنده ام ترک نمی کنم، یکی هم پوشیدن لباس پشمی.( مکارم الخلاق، ص۱۱۵)

 

5. رنگ لباس 

رنگ مقبول پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم براي لباس، رنگ سبز بود.( کان یُعجبِه الثیابُ الخُضر، سنن النبی، ص۱۲۰) همچنینبیش تر جامه های پیغمبر سفید بود و می فرمود: لباس سفید را بر زندگانتان بپوشانید و مردگانتان را هم با پارچه سفید رنگ کفن کنید.( ألبسوها احیاءکم وکفّنوا فیها موتاکم، ٍ سنن النبی، صلی الله علیه و آله و سلم ۱۲۰، محجة البیضاء، ج ۴، ص۱۴۰)

 

رنگ قرمز، رنگی بود که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم براي لباس آن را نمی پسندید.( سنن النبی، ص۱۳۳)

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

منابع:
mahdiehkerman.com
porseman.com

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow