تالاب لیپار چابهار یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی با رنگ صورتی تالاب لیپار کجاست؟


			
		تالاب لیپار چابهار یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی با رنگ صورتی
		تالاب لیپار کجاست؟
0
تالاب لیپار چابهار   دریاچه‌ها و تالاب‌های زیادی در همه جهان وجود دارند که ا...



تالاب لیپار چابهار

 

دریاچه‌ها و تالاب‌های زیادی در همه جهان وجود دارند که از لحاظ زیست‌ محیطی محل امن خیلی از انواع جانوران هستند. برخی از این تالاب‌ها، به‌ علت رنگ منحصر به فرد خود از بقیه جدا شده‌اند. یکی از این نمونه‌های خاص در جنوب کشور ما چابهار قرار دارد. آب این تالاب‌ به رنگ شیر-توت فرنگی است و جزو شورترین آبگیرهای جهان به حساب می آید. چنانچه رنگ صورتی این پدیده و شگفتی‌های آن برایتان سوال است همراه این مقاله بیتوته باشید.
چرا تالاب لیپار صورتی است؟

تالاب لیپار به علت وجود تعداد بالای پلانکتون و جلبک‌های صورتی و واکنش‌های طبیعی این ساختار با طبیعت، به رنگ قرمز و صورتی دیده می‌شود. پلانکتون‌ها در دریا، تالاب و اقیانوس پیدا می‌شوند و به علت انتشار رنگ سرخ ملایم، می‌توانند دریاچه‌ها را با رنگ صورتی زیبا‌تر نشان دهند. وجود این موجودات میکروسکوپی و دیگر کنش و واکنش‌های طبیعت و اقلیمی در این منطقه، باعث شده که ما یکی از زیباترین بوم‌های نقاشی طبیعت در جنوب ایران داشته باشیم.

 

تالاب لیپار چابهار ,تالاب لیپار,چرا تالاب لیپار صورتی است

تالاب لیپار

 

تالاب لیپار دریاچه صورتی در سیستان بلوچستان

این را از یاد نبرید که این پدیده طبیعی کاملاً موثر از شرایط اقلیمی، میزان بارندگی و وضعیت آب‌وهوایی فصول است و به همین علت خلوص رنگ صورتی دریاچه لیپار چابهار می‌تواند قابل تغییر باشد. پس اگر دلتان می‌خواهد که صورتی‌ترین چهره لیپار را تماشا کنید، بهتر است در ماه‌های بهاری فروردین و خرداد و ماه‌های زمستانی بهمن و اسفند به این منطقه سفر کنید. همین طور دو ماه شهریور و مهر هم رنگ صورتی دریاچه به خوبی مشخص است؛ ولی به علت اقلیم گرم منطقه، ماه‌های بهاری و زمستانی برای سفر مناسب‌تر هستند.

 

تالاب لیپار چابهار ,تالاب لیپار,خصوصیات طبیعی و گردشگری تالاب لیپار

تالاب لیپار دریاچه صورتی

 

موقعیت تالاب لیپار

تالاب لیپار در استان سیستان و بلوچستان، ۲۰ کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر قرار گرفته است.

 

برای دسترسی به تالاب لیپار باید از مسیر روستای رمین اقدام کرد. این روستا در ۱۵ کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد. همین طور برای دسترسی به این روستا باید از جاده ساحلی چابهار به‌سوی خلیج گواتر استفاده شود. نوار ساحلی کلات رود به تالاب لیپار منتهی می‌شود.

 

تالاب لیپار چابهار ,تالاب لیپار,تالاب لیپار دریاچه صورتی

چرا تالاب لیپار صورتی است

 

خصوصیات طبیعی و گردشگری برجسته تالاب لیپار

- امکان عکاسی در محیطی شگفت‌انگیز به علت رنگ فوق العاده این تالاب

- پوشش گیاهی زیبای بلوط و گزنه

- پوشش جانوری گوناگون در دل کویر

- رویش پنبه‌های وحشی

- شترسواری در دل کویر

 

زندگی موجودات زنده در تالاب لیپار

تالاب لیپار چابهار مکان موجودات زیادی است و طیف وسیعی از موجودات زنده در داخل و خارج دریاچه صورتی منزل دارند. البته این موجودات زیاد قابل دیدن نیستند و باید خوش شانس باشید تا بتوانید تعدادی از آن‌ها را در مدت زمانی که از تالاب بازدید می‌کنید، ببینید.

 

هرچند امکان دارد انواع مختلف گیاهی و جانوری داخل دریاچه به چشم دیده نشوند، اما این مسئله چیزی از جذابیت تالاب صورتی چابهار کم نخواهد کرد. این جاذبه طبیعی دست نخورده در زمانی که آب کافی و شرایط مساعد داشته باشد، فضای مناسبی برای سفر زمستانی پرندگان مهاجر آب‌های شور و شیرین از جمله فلامینگوها، پلیکان‌ها، مرغابی‌ها، چنگر و دیگر انواع پرندگان مهاجر است.

 

حضور این پرندگان در لیپار همیشگی نیست و بعد از گذشتن از فصل زمستان، هر کدام آن‌ها به سرزمین‌های خود بازخواهند گشت. اما با این وجود، بازدید از تالاب لیپار همچنان زمان خوبی برای تجربه دیدار با پرندگان مهاجر است. در ارتباط با دیگر انواع جانوری هم باید به اطلاع برسانیم که به علت وجود زمین‌های کشاورزی و روستاها در اطراف تالاب، امکان وجود و زندگی جانوران گوناگون در نزدیکی تالاب وجود ندارد.

 

مطابق آمار اعلام شده حدود ۹۳ نوع پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ نوع از انواع نرم‌تنان، ۸۵ نوع ماهی، ۲۴ نوع از سخت‌پوستان، ۱۴ نوع مایو بنتوز و ۴۶ نوع گوناگون از انواع جلبک در این تالاب شناسایی شده است که نشان‌دهنده زیست‌بوم گوناگون و غنی این دریاچه است.

 

تالاب لیپار چابهار ,تالاب لیپار,پوشش گیاهی تالاب لیپار در چابهار

زندگی موجودات زنده در تالاب لیپار

 

پوشش گیاهی تالاب لیپار در چابهار

پوشش گیاهی در منطقه چابهار قدری فرق دارد و به علت آب و هوای کویری این منطقه پوشش گیاهی تالاب لیپار هم متشکل از گیاهان کویری مثل بوته‌ها و درختچه‌های گز، چش، کهور، نی، بلوط و حرا است که با تبخیر آب در دوره‌های گوناگونی در طول سال از آب بیرون می آیند.

 

این تالاب همینطور از نظر گونه‌های گوناگون گیاهی تنوع بالایی نسبت به دیگر همتایان خود دارد. نکته مهم در مورد این تالاب این است که تالاب صورتی چابهار به خاطر وجود گیاه پنبه وحشی در میان گردشگران و بومیان منطقه شناخته شده است و خیلی از بومیان با برداشت این گونه گیاهی، به تهیه لحاف و بالش مشغول‌اند و جزو منابع درآمدزایی برای بومیان منطقه است.

 

تالاب لیپار چابهار ,تالاب لیپار,زندگی موجودات زنده در تالاب لیپار

پوشش گیاهی تالاب لیپار در چابهار

 

در آمد بومیان کنار تالاب لیپار

تنها راه درآمد بومیان کنار تالاب، لیپار است؛ طبق آمار و ارقام معاونت گردشگری منطقه آزاد چابهار، سالانه حداقل ۱۰۰ هزار نفر از این تالاب دیدن می‌کنند و این گردشگران با خرید نمک و صنایع دستی بومیان اطراف، تنها راه درآمد آن‌ها هستند. 

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow