ستون مارکوس اورلیوس از بناهای تاریخی روم (+تصاویر)


			
		ستون مارکوس اورلیوس از بناهای تاریخی روم (+تصاویر)
0
ستون مارکوس اورلیوس از بناهای تاریخی روم   ستون مارکوس اورلیوس از ستون مشهو&#...



ستون مارکوس اورلیوس از بناهای تاریخی روم

 

ستون مارکوس اورلیوس از ستون مشهور قدیمی تراجان که در سال ۱۱۳ ميلادي در رم ساخته شده بود الهام گرفته شده است.

 مارکوس اورلیوس کومودوس که بود؟

مارکوس اورلیوس کومودوس آنتونیوس امپراتور روم میان سال های ۱۸۰ تا ۱۹۲ميلادي بود.

کومودوس در لانوویوم در نزدیکی رم متولد شد. پدرش مارکوس اورلیوس امپراتور روم بود. با این که کومودوس پسر بزرگ پدرش نبود ولی با توجه به اینکه برادر بزرگترش در زمان زندگی پدر مرد پدرش وی را براي جانشینیش برگزید. وی در ۱ ژانویه۱۷۷( ميلادي) در ۱۵ سالگی به کنسولی رسید و اینچنین جوان ترین کنسول تاریخ روم شد. وی بعد با بروتیا کریسپینا پیمان زناشویی بست. در ۱۷ مارس۱۸۰ مارکوس اورلیوس مرد و پسرش امپراتور یگانه روم گشت.

 

به نظر میرسد که ستون مارکوس اورلیوس و فاستینا (Faustina) که در پیازا کولونا در شهر رم واقع شده است به وسیله کومودوس و به یاد پدر و مادر خود در حدود سال ۱۸۰ ميلادي ساخته شده است.

 

ستون مارکوس اورلیوس,تاریخچه ستون مارکوس اورلیوس,ستون مارکوس اورلیوس از مکانهای تاریخی روم

 ستون مارکوس اورلیوس

 

ستون مارکوس اورلیوس

ستون مارکوس اورلیوس از ستون مشهور قدیمی تراجان که در سال ۱۱۳ ميلادي در رم ساخته شده بود الهام گرفته شده است. این ستون نمایش نامه هایی از مبارزات موفق نظامي امپراتوری رم را در برابر کوییدی ها در سراسر دانوب که در سال های ۱۷۲ تا ۱۷۵ ميلادي روی داده بود به شکلی حکاکی شده به نمایش می گذارد.

 

 

ستون مارکوس اورلیوس,تاریخچه ستون مارکوس اورلیوس,عکس های ستون مارکوس اورلیوس

 ستون مارکوس اورلیوس

 

ساختار ستون مارکوس اورلیوس

ستون مارکوس اورلیوس در حال حاضر ۳۹ متر بلندي داشته ولی بیش از ۷ متر از ساختار پایه آن در زیر زمین باقی مانده است. در بالای این ستون یک مجسمه که احتمالا امپراتور بوده است قرار گرفته و ارتفاع کلی این ساختار را بیش تر افزایش می داده است. بر مبنای فهرست های مرجعی که در قرن چهارم ميلادي نوشته شده است ارتفاع این ستون شگفت انگیز ۵۱٫۹۵ متر یا ۱۷۵ فوت رومی میباشد . داخل ستون پوچ بوده و یک پله مارپیچی داخل آن قرار گرفته است که قابلیت دسترسی به بخش بالایی ستون را ممکن می ساخته است. براي دسترسی به داخل ستون می بایست از طريق پایه سمت ویا دل کورسو( Via del Corso) وارد شوید که اما اکنون به روی همه بسته میباشد . تصور ميشود که یک پرستشگاه براي امپراتور در نزدیکی این ستون واقع شده است. 

 

ستون مارکوس اورلیوس,تاریخچه ستون مارکوس اورلیوس,تصاویر ستون مارکوس اورلیوس

 ستون مارکوس اورلیوس

 

این ستون که در سبک دوریک ساخته شده در ۲۱ حلقه برجسته حکاکی شده طبقه بندی شده است که هر کدامیک از آنها دارای ۱۳۰ سانتیمتر ارتفاع بوده و نشانگر مبارزات مارکوس اورلیوس در سرزمین های شمال دانوب است. این مبارزات در سال های ۱۷۲ و ۱۷۳ ميلادي علیه مارکومان و در سال های ۱۷۴ تا ۱۷۵ ميلادي علیه سارمات ها بوده است. روایت هایی که از این دو مبارزه حکاکی شده است به شخصیت های پیروز و نخستین پایگاه نیروی دریایی که از رود دانوب عبور نموده است اشاره دارد.

 

بیشترین ها حکاکی های موجود بر روی ستون مارکوس اورلیوس مربوط به اتفاق های میدان جنگ میباشد ، ولی پس زمينه های جالبی مثل امپراتور و سربازانش، لجستیک و شاهکارهای مهندسی جنگ های رومی و همچنين تصویری از سربازان در موقع عبور از پل پونتونهم دیده ميشود. حکاکی ها در طراحی های مجسمه سازی زمان باستانی میباشد . در ساخت حکاکی ها تأکید بر این بوده است که بتوان پرسپکتیو را در قسمت های بالایی ایجاد نماید. سرها بیش از بزرگ بوده و بدن ها خيلي کوتاه یا بلند ميباشند و خصوصیات صورت به ميزان حداقل خود میرسد . 

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

منابع:

eligasht.com

 fa.wikipedia.org

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow