آشنایی با شهر باستانی تایر


			
		آشنایی با شهر باستانی تایر
0
شهر باستانی تایر   شهر باستانی تایر - Tyreشهر باستانی تایر یک بندر فنیقی بوده است &...



شهر باستانی تایر

 

شهر باستانی تایر - Tyre
شهر باستانی تایر یک بندر فنیقی بوده است که در افسانه ها بعنوان محل تولد اروپا و جایی که اسم اروپا نامگذاری شده است  شناخته ميشود . در اسطوره ها گفته ميشود که شهر تایر همان محلی است که دایدو کاردیج (Dido of Carthage) عاشق قهرمان تروی شده است. شهر باستانی تایر به دو بخش تقسيم شده که یکی مرکز اصلی تجارت که در جزیره ای قرار داشته و بخش قدیمی تایر در حدود نیم مایل داخل سرزمین میباشد . شهر قدیمی که به اسم اوشو( Ushu) شناخته ميشود در سال ۲۷۵۰ قبل از میلاد تأسیس شده و مرکز تجاری بعد از آن رشد کرد. در طول زمان جزیره توسعه بیشتری پیدا کرده و جمعیت آن نسبت به اوشو بیشتر شد.


توسعه شهر باستانی تایر سبب شد تا توجه پادشاه بابل، نبوچادنزار دوم این شهر جلب شده و ۱۳ سال از قرن ششم میلاد را به محاصره این شهر مبادرت کند بدون این که دیوارهای دفاعی آن را بشکند. این محاصره اغلب ساکنان شهر اصلی براي امنیت جزیره این شهر را آزاد کردند. اوشو حومه ای از شهر باستانی طایر باقی ماند تا اسکندر بزرگ به آن جا رسید. شهر باستانی تایر در کتاب مقدس اوقات تازه به آن اشاره شده و گفته که حضرت عیسی از این شهر بازديد کرده است.


دوران طلایی شهر باستانی تایر
زمان طلایی شهر باستانی تایر در حدود قرن دهم و هشتم قبل از میلاد بوده است. استعمار سایت دیگری در این منطقه که دارای توسعه و ثروت بزرگی بود باعث رشد بیش تر این منطقه بود. توافقنامه ها و اتحادهای تایریان سبب سود آوری در بین هر دو طرف بود.

 

بر اساس گفته ها به لحاظ تجاری این اتحادها نه تنها قابلیت دسترسی به بازارهای با ارزش ديگر را آماده میکرد بلکه فرصت های بیشتری را براي سرمایه گذاری ایجاد نمود. گسترش دیگری که سبب رشد شهر باستانی تایر شد انقلاب مذهبی در شهر تحت حکومت ابیبال( Abibaal) و هیرام( Hiram) بوده که آن را به اسم ملکارت( Melqart) می شناختند. وجود ملکارت سبب شد تا قدرت از اختیار کشیشان بیرون شده و در اختیار کاخ پادشاهی قرار گیرد. نتيجه این دستور سبب شد تا نه تنها ثروت قصر افزایش یابد بلکه از طريق توزیع کارآمدتر این ثروت براي افزایش توسعه شهر مورد استفاده قرار گرفت.

 

شهر تایر, شهر باستانی تایر, تاریخچه شهر تایر

 شهر باستانی تایر


جشنواره های دینی شهر باستانی تایر
بر اساس این تغييرات دینی پادشاه شهر باستانی تایر اینک بعنوان پلی بین دنیای زمینی و آسمانی بوده است. این سیاست مذهبی سبب پیوندی بین مردم شهر شده و آنها را جدا از ديگر شهرها و مناطقی تحت تسلط فنیقی ها قرار داد. پادشاه مراسم جدیدی را بعنوان جشنواره سالیانه دینی معرفی کرد. در این جشنوراه دینی بعضی از مراسم شامل آتش بازي های ویژه و همچنين سرودها نیز به وسیله جمعیت حاضر انجام ميشد . براي تأکید بر این که انسجام داخلی مردم حفظ شود تمام اشخاص خارجی شهر ناگزیر بودند تا در مقطع برگزاری این مراسم این منطقه را ترک کنند. این مراسم که از اهمیت بالایی براي مردم بهره مند بود سبب شد تا رفته رفته شهر باستانی تایر خراب شده و نتيجه آن کشتار و بردگي مردم باشد.

 

شهر تایر, شهر باستانی تایر, تاریخچه شهر تایر

 شهر باستانی تایر


رشد امپراتوری روم و نابودی تایر
رومی ها در سال ۶۴ قبل از میلاد شهر باستانی تایر را که ویران شده بود بعنوان یک مستعمره در نظر گرفته و در پایان پومپی( Pompey) تمام محدوده تحت حکومت فنیقی ها را به امپراتوری روم الحاق نمود. شهر باستانی تایر مجددا به وسیله رومیان بازسازی شد و از سوی ديگر شهر کارتاژ که باقی مانده تایریان ها تأسیس کرده بودند خراب شد. رومی ها، جاده ها، بناهای تاریخی و کانال های آبی را که هم چنان وجود دارند بنا کردند و این شهر مجددا تحت حکومت رومیان توسعه خود را بدست‌آورد ولی بعد از سقوط امپراتوری روم این رونق کاهش یافت. شهر باستانی تایر تا قرن هفتم ميلادي هم چنان بعنوان یک شهر بندری در نیمه شرقی امپراتوری روم و بیزانس باقی ماند تا در پایان توسط مسلمانان فتح شد.

منبع: eligasht.com

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow