سانتورینی، جزیره‌ای تاریخی در یونان


			
		سانتورینی، جزیره‌ای تاریخی در یونان
0
جزیره سانتورینی یکی از جاذبه های تاریخی یونان   سانتورینی یکی از زیباترین ج...



جزیره سانتورینی یکی از جاذبه های تاریخی یونان

 

سانتورینی یکی از زیباترین جزایر شناخته شده یونان است که از اهمیت فوق العاده ای در نزد باستان شناسان برخوردار است و سالانه گردشگران بسیاری برای تعطیلات به این جزیره زیبا سفر می‌کنند و خاطرات تکرار نشدنی را برای خود رقم می‌زنند.

سنتورینی (Santorini)

جزایر بی‌نظیر و زیبای یونان سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند و هر کدام زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را شامل می‌شوند؛ یکی از جزایر معروف یونان جزیزه «سانتورینی» (Santorini) است.

سانتورینی,جزیره سانتورینی,santorini

جزیره زیبا و دیدنی سانتورینی (Santorini)

 

جزیره سنتورینی (Santorini) که با نام سنتی ثرا (Thera) نیز شناخته می شود در200 کیلومتری کشور یونان در دریای اژه قرار دارد. جمعیت این جزیره کمتر از 15000 نفر می باشد. جزیره سانتورینی نمای بسیار زیبایی دارد و از نظر جغرافیایی نیز بی نظیر است.

 

جزیره سنتورینی در اصل یک جزیره آتشفشانی است که در گروه جزایر سایکلد (Cyclades) قرار گرفته است. این جزیره بین جزایر لوس (Los) و آنافی (anfafi) قرار گرفته است. جزیره سنتورینی برای مناظر زیبا و بدیع و دراماتیکش شهرت جهانی دارد.

سانتورینی,جزیره سانتورینی,جاذبه های گردشگری یونان

اهمیت سانتورینی از نظر باستان‌شناسی

 

تاریخچه سانتورینی

این جزیره از قدمتی ۳۵۰۰ ساله برخوردار بوده تا اینکه فوران آتشفشان جزیره را در خود می‌بلعد. هنوز هم باستان شناسان در تلاشند تا قسمت‌های بیشتری از آن را از زیر خاک خارج نموده و رازهای تاریخی آن را کشف کنند. این مکان از اهمیت فوق العاده ای در نزد باستان شناسان برخوردار است چراکه با استفاده از حفاری ها و کاوش های انجام شده در حال بازسازی مجدد تاریخچه آن می باشند.

سانتورینی,جزیره سانتورینی,تاریخچه جزیره سانتورینی

آثاری از تمدن هزاره‌ ی ۴ قبل از میلاد

 

یکی از برجسته ‌ترین کاوش‌ های باستان ‌شناسی در جزایر دریای اژه، آکروتینی است که در از سال ۱۹۶۷ میلادی به راه افتاد. آثاری از تمدن هزاره‌ ی ۴ قبل از میلاد تا قرن ۱۷ قبل از میلاد در این منطقه کشف شد.

 

این جزیره نخست محلی برای تبعید افرادی بوده که توسط رومی ها تبعید می شدند اما بعدها این ساکنان اولیه جزیره، بنای ساخت سانتورینی را گذاشتند. روزگاری این جزیره در سال ۱۲۰۴ میلادی مورد حمله و تجاوز دزدان دریایی قرار گرفت. ترک ها نیز در تاریخ این منطقه سهیم اند که تا سال ۱۹۵۶ میلادی بر این جزیره حکمرانی کردند.

سانتورینی,جزیره سانتورینی,جاذبه های تاریخی یونان

تصاویر آثار باستان‌شناسی جزیره سانتورینی

 

جزیره ی سانتورینی در یونان تا پیش از فوران آتشفشان در سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد شکل دایره ای داشته است ولی نیروی فوق االعاده زیاد مواد مذاب باعث شد تا بخش مرکزی این جزیره به زیر آب برود. تمام متعلقات مینوسی ها که در آن زمان در جزیره زندگی می کردند نابود و با خاکستر آتشفشان پوشانده می شود و همینطور بعد ها موج های عظیم به جزیره ی کرت (Crete) می رسد و تمام تمدن مینوسی ها را از بین می برد.

 

در حال حاضر شکل هلالی این جزیره باعث به وجود آمدن یک خلیج کوچک و طولانی در درون آن شده است که به آن کالدرا می گویند. این بزرگ ترین خلیج به این شکل بر روی کره زمین است.

 

در طول قرن‌ها و سالیان دراز  یونانیان بر لبه تیز این آتشفشانهای بلند، روستاهایی را بنا نهادند که زیباییش در کنار آبی دل‌انگیز خلیج آن چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند. در کنار خانه‌های سفید این جزیره می‌توان به گنبدهایی آبی که بر روی صخره‌های شیب‌دار ساخته شده‌اند نیز اشاره کرد.

سانتورینی,جزیره سانتورینی,آثار تاریخی جهان

سانتورینی یونان

 

موزه باستان شناسی ثرا

موزه ی باستان شناسی ثرا (Archaeological Museum of Thera)، آثار کشف ‌شده از مکان‌ های تاریخی مانند آکروتیری (Akrotiri) و جزایر سیکلدیز (Cyclades) را در معرض نمایش قرار می ‌دهد. پس از این که ساختمان اصلی موزه ی مربوط به سال ۱۹۰۲ در یک زلزله تخریب شد، این بنای جدید را در سال ۱۹۶۰ ساختند.

 

موزه چندین دوره ‌ی تاریخی تا اواخر عصر رومی‌ را در بر می ‌گیرد و نمایشگاه ‌های آن تاریخ و جغرافیای ثرا و همینطور میراثی به قدمت دوران نوسنگی را ارائه می‌ دهند. برخی از آثار قابل توجه موزه می ‌توان کوره ‌ی پخت سفال، وان حمام و اشکال سفالی به سبک ددالیک (daedalic) را نام برد که قدمت آن ها به قرن ۷ بر می‌گردد و به خوبی حفظ شده است.

سانتورینی,جزیره سانتورینی,جاذبه های تاریخی یونان

تصاویر جزیره سانتورینی

 

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow