نگاهی به معماری مسجد جامع بجنورد مسجد جامع بجنورد کجاست + عکس


			
		نگاهی به معماری مسجد جامع بجنورد
		مسجد جامع بجنورد کجاست + عکس
0
مسجد جامع بجنورد   با وارد شدن اسلام به ايران، ايرانيان تازه مسلمان، برخی ا...



مسجد جامع بجنورد

 

با وارد شدن اسلام به ايران، ايرانيان تازه مسلمان، برخی از نيايشگاه‌ها و معابد گذشتگان خود را به مسجد تبديل كردند و در اين کار نه تنها مشکلی نديدند، بلكه اين مسئله به علت آسان بودن رفتن به مسجد، صرفه‌جويي در نيروي انساني و استفاده بهتر از فضاها و مصالح باقيمانده معابد و آتشكده‌ها خیلی منطقي به نظر می آمد.
مسجد جامع بجنورد

يك نمونه از اين مساجد، مسجد جامع بجنورد است كه در جای آتشكده و با استفاده از مصالح آن ساخته شده است.

 

مسجد جامع كه یکی از مساجد مهم شهر است، اغلب در بازار يا در نقطه آغاز و يا كنار بدنه اصلي بازار بنا مي‌شود و در کنار مسجد اغلب بناهاي عام‌المنفعه مثل حمام، آب انبار، بيمارستان، ميدان و دیگر تاسيسات شهري مورد احتیاج وجود داشت. از سویی چنين مذهبي از عوامل و تعيين كننده كليه روابط عبادي و سياسي و اجتماعي بوده است.

 

مسجد جامع بجنورد, ساختار مسجد جامع بجنورد,آشنایی با مسجد جامع بجنورد

نکاتی درباره مسجد جامع بجنورد

 

بنابراين در گذشته كه مراسم نمازجمعه برگزار مي‌شده و هر مسلماني حتما در آن شرکت می کرده ، به تدریج سبب شده در عين اينكه مردم از اطراف و اكناف برای انجام نمازجمعه هر هفته به شهر مي‌آيند و احتیاجات روزانه خود را هم تهيه و به روستا يا محل زندگي خود ببرند.

 

از اين نظر در كنار مساجد، به تدریج مراكز اقتصادي ساخته شد، و همچنین تاسيسات مورد احتیاج ديگر به کم کم به آن اضافه شده و بافت معماري شكل مي‌گيرد كه در بیشتر شهرهاي قديم ايران چنين بافت‌هايي وجود دارد و يا وجود داشته است.

 

اين بنا در كنار قديمي‌ترين بافت تاريخي شهر قرار گرفته است. در كوي دودانگه و كنار خيلبان جعفري قرار دارد. ساختمان اين مسجد متعلق به قرن سوم است و به نوشته ياقوت حموي و گروهي از مورخان به دستور حمويه بن علي كه از طرف خاندان ابي دلف، حاكم بروجرد بود، ساخته شد.

 

مسجد جامع بجنورد, ساختار مسجد جامع بجنورد,مسجد جامع بجنورد کجاست

آشنایی با مسجد جامع بجنورد

 

ساختار مسجد جامع بجنوردزير زمين

ساختی است محسور كننده و جذاب، به ابعاد 30/10×30/10 متر كه به وسیله 6 در به شبستانهاي غربي و شرقي راه دارد كه اكنون اين ارتباط به وسيله دو پلكان آهني برقرار شده است. در قسمت های شمالي و جنوبي آن تعدادي از آجرهاي كهن قديمي حفظ شده است. طبق نظر كارشناسان ميراث فرهنگي در زير آجرها از ملات ساروج استفاده شده است.

 

مسجد جامع بجنورد, ساختار مسجد جامع بجنورد, نکاتی درباره مسجد جامع بجنورد

مسجد جامع بجنورد در چه جایی قرار دارد

 

منبر

اين منبر زيبا و بزرگ به ديوار گنبد خانه تكيه داده است و از گذشته هاي خیلی دور حرف ها دارد. جايگاه علماي بر جسته اي بوده است. اين منبر در سال 1069 هجري به دست يارمحمد نجار ساخته شده است.

 

مسجد جامع بجنورد, ساختار مسجد جامع بجنورد,مسجد جامع بجنورد در چه جایی قرار دارد

ساختار مسجد جامع بجنورد

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow