معرفی امامزاده شمس الدین محمد (+تصاویر) امامزاده شمس الدین محمد کجاست؟


			
		معرفی امامزاده شمس الدین محمد (+تصاویر)
		امامزاده شمس الدین محمد کجاست؟
0
امامزاده شمس الدین محمد   امامزاده شمس الدین محمد، فرزند امام موسی بن جعفر ...



امامزاده شمس الدین محمد

 

امامزاده شمس الدین محمد، فرزند امام موسی بن جعفر علیه السلام است که تربت پاک وی در شهر علویجه اصفهان قرار گرفته است.

بسیارى از امامزادگان دانشورانى بزرگ و مجاهدانى سترگ و زاهد بودند، كه رسالت تبلیغ دین و تعلیم حقایق مكتب احیاگر دین اسلام را بر دوش داشتند. برخى از آنان پرستوهاى مهاجرى بودند كه براى رساندن پیغام ایمان در روستاهاى دور افتاده و بر فراز كوه ها و در دل كویرها، زندگى را پنهانی و مظلومانه سپرى كردند.

 

امامزاده شمس الدین محمد

امامزاده شمس الدین محمد، فرزند امام موسی بن جعفر علیه السلام است که تربت پاک وی در شهر علویجه اصفهان محل زیارت خاص و عام است.

 

زمان ورود امامزاده شمس الدین به علویجه اصفهان دقیقا مشخص نیست، اما انگیزه او از آمدن به این منطفهاین چنین است:

« علویجه» – همان گونه که از وجه تسمیه آن برمی آید،مقر علویون و شیعیان و عاشقان مولای متقیان، علی بن ابی طالب (ع)، به خصوص سادات علوی شمرده می شد. بیهقی درکتاب « لباب الانساب» می نویسد:« امامزاده شمس الدین محمد برای خون برادرش ( امام رضا علیه السلام) از مامون، همراه سه هزار نفر از امام زادگان وفرزندانشان به سرپرستی« احمدبن موسی»( شاه چراغ) و محمدبن موسی درسال 202 ه .ق. از مدینه و از راه شیراز به کشور ایران آمد و در استان فارس تحت پیگرد بنی العباس قرار گرفت.

 

امامزاده شمس الدین محمد,عکس های بقعه امام زاده شمس الدین محمد,مزار امام زاده شمس الدین محمد

بقعه امامزاده شمس الدین محمد در شهر علویجه اصفهان واقع است

 

حاکم شیراز اجازه ادامه مسیر را به « احمدبن موسی» وهمراهانش نداد. عاقبت بین امام زادگان و حاکم شیراز جنگ در گرفت که تعدادی شهید و بعضی در نواحی کوهستانی فارس متفرق شدند. شمس الدین محمد به طرف اصفهان حرکت می کند و به منطقه « عربستان» اصفهان می رسد. وی هنگامی که مطمئن می شود که در این منطقه عشایر عرب ساکن هستند و سادات و شیعیان در« علوی جاه» مستقرند، تصمیم برماندن می گیرد و با معرفی خود به یکی ازشیعیان به نام حاج طاهر میهمان او می شود.

 

شمس الدین محمد چند وقتی در آن جا زندگی می کند تا اینکه در یکی از روزهای تابستان کنار نهری میرود و سرگرم آب تنی می شود که به وسیله دشمنان اهل بیت علیهم السلام شناسایی و به شهادت میرسد وبه وسیله علویون ومیزبانش، حاج طاهر درمحل فعلی – بر فراز کوه کوچکی که مشرف به علویجه است. – دفن می شود. به مرور زمان، شیفتگان و شیعیان علوی – با توجه به کراماتی که با توسل به روح پرفتوح اومی بینند. برفراز مرقد مطهرش گنبد و ضریح مجللی بنا می کنند.

 

عکس های ضریح امامزاده شمس الدین محمد,تصاویر بقعه امام زاده شمس الدین محمد,مزار امام زاده شمس الدین محمد

تصاویر بقعه امامزاده شمس الدین محمد

 

ضریح امامزاده شمس الدین محمد

گنبد قدیمی امامزاده شمس الدین محمد که ساختمانی 4×3 و گنبدی با ارتفاع 17 متر با مصالح خشت و گل ساخته شده بود در سال 1383 خراب شد و بقعه جدید با همت ساکنان و خیرین محلی با مساحت 2500 متر مربع و با ارتفاع 10 متر به شکل دو طبقه احداث شد. گنبد جدید امام زاده شمس الدین محمد از زمین تا سقف گچ بری 18 متر ارتفاع داشته و گچبری های چشم نواز و آیینه کاری های زیبا حرم چشم هر زواری را خیره می کند. بارگاه جدید امامزاده شمس الدین محمد که به شکل 8 ضلعی و با طرحی جدید و زیبا جایگزین ضریح چوبین قدیمی شده در سال 1387 توسط استاد کاران اصفهانی ساخته شد.

 

تصاویر ضریح امامزاده شمس الدین محمد,تصاویر بقعه امام زاده شمس الدین محمد,امام زاده شمس الدین محمد در علویجه

ضریح امامزاده شمس الدین محمد 

 

آدرس امام زاده شمس الدین

استان اصفهان ـ شهرستان نجف آباد ـ بخش مهردشت ـ شهر علویجه

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow