حرم مطهر حضرت رقیه در دمشق


			
		حرم مطهر حضرت رقیه در دمشق
0
مقبره حضرت رقيه (س)   حرم حضرت رقیه زیارتگاهی در دمشق و منسوب به رقیه دختر امام &...



مقبره حضرت رقيه (س)

 

حرم حضرت رقیه زیارتگاهی در دمشق و منسوب به رقیه دختر امام حسین (ع) است. پس از مقبره زینب (س) در دمشق، یکی از زیارتگاههایی که مورد توجه مسلمانان و به ویژه شیعیان جهان است، مقبره و حرم حضرت رقیه (س) است. آستانه حضرت رقیه امروزه از ساختمانی وسیع تشکیل شده است که آمیخته‌ای از هنر و معماری اسلامی محلی و ایرانی است.

آستانه مقدس حضرت رقیه (س)

حرم حضرت رقیه (به عربی: مسجد السيدة رقية) مسجدی است که در محل آرامگاه رقیه بنت الحسین در دمشق ساخته شده‌است و از زیارتگاههای شیعیان به شمار می‌رود.

 

زائران حرم حضرت رقیه پس از عبور از دیواره های سنگی و بلند مسجد اموی به كوچه پس كوچه های باریك و با صفایی می رسند كه هنوز شكل قدیمی خود را حفظ كرده اند و تاریخ عظیمی را در دل خود دارند. 

 

در انتهای این كوچه های تو در تو، گنبد سفیدی كه پرچم سیاه عزا در این روزهای ماه محرم بر فراز آن افراشته شده است، رخ نمایی می كند. زائران با ورود به حرم و گذشتن از حیاط كوچك این آستان مقدس به ضریح مطهر رقیه بنت الحسین می رسند.

حرم حضرت رقیه,حضرت رقیه،مکانهای زیارتی سوریه

آرامگاه رقیه بنت الحسین در دمشق

 

وفات حضرت رقیه (س) در دمشق

حضرت رقیه به همراه ساير اهل بيت امام حسين علیه السلام و زينب كبري سلام الله به اسارت درآمده و در مكانی كنار «باب الفراديس» كه در آن زمان خرابه اي بود ـ استقرار يافت. رقيه در اين زمان چهار ساله بود كه بهانه پدر مي كرد و يزيد لعنة الله دستور داد سر مبارك پدر را نزد او ببرند. چون رقيه آن سر خونين را ديد از غم و اندوه فراوان پس از چند روز وفات يافت.

 

ایشان را كنار آن مكان كه مقبره اي عمومي به نام «مقبره باب الفراديس» بود به خاک سپردند. اين مقبره در شمال غربي محله قديمي دمشق و كنار باب الفراديس قرار داشت. در ابتدا سلاطين ايوبي بر قبر او مقبره ای كوچك ولی زيبا ساختند؛ سنگ قبری كه بر وی نهاده شد از سنگ موزائيک تزئين شده به وسيله عاج و مرمر بود كه اطراف آن را ضريح زيبايی احاطه كرده بود و بر فراز آن نيز گنبد و عمارتي بنا شد.

حرم حضرت رقیه,مقبره حضرت رقیه،سوریه

آستانه حضرت رقیه (س) آمیخته‌ای از هنر و معماری اسلامی محلی و ایرانی

 

مكان ياد شده كه از همان ابتدا به صورت مسجد و مقبره بود، در سال 1125 هجری مورد بازسازي قرار گرفت و در سال 1323 هجری نيز به وسيله ميرزا علی اصغرخان امين السلطان صدراعظم ناصرالدين شاه دوباره ترميم شد.

 

چون فضاي اين مكان گنجايش زوار را نداشت مرحوم شيخ نصرالله خلخالي درصدد توسعه مقبره و حرم برآمد؛ لذا خانه هاي اطراف را با كمك مردم خَيّرِ محل خريداري كرد ولي عده اي راضي نشدند و به همين منوال باقي بود تا در سال 1363 هجري شمسي به گفته جناب حجت الاسلام فهري زنجاني نماينده مقام معظم رهبري در سوريه، با خريد آن خانه ها و پرداخت چندين برابر قيمت آنها، امر پي ريزي بناي جديد حرم از سوی جمهوري اسلامي و با حضور مقامات سوريه آغاز شد.

حرم حضرت رقیه,مقبره حضرت رقیه،زیارتگاه حضرت رقیه

حرم حضرت رقيه (س)

 

معماری کنونی حرم حضرت رقیه (س)

آستانه حضرت رقیه(س) امروزه از ساختمانی وسیع تشکیل شده است که آمیخته‌ای از هنر و معماری اسلامی محلی و ایرانی است. مساحت ساختمان حرم بيش از چهارهزار مترمربع است كه ششصد مترمربع از آن صحن و فضاي باز است و بقيه را حرم و شبستان آن و مسجد ديگري كه در مجاورت ضريح ساخته شد، تشكيل می‌دهند.

 

صحن مسجد كه گرداگرد آن به صورت ايوانی به اندازه يک و نيم متر مسقف است با ستون های بسيار زيبای سنگي سفيد و به صورت كنگره‌ای ساخته شده اند. گنبد آن به كلی تعويض و بر اساس معماري ايرانی ساخته شده و دوازده ستون مرمرين در داخل حرم آن را نگه داشته اند. گرداگرد سقف و ديواره ها نيز كاشی كاری است.

حرم حضرت رقیه,حمله تروریستی به حرم حضرت رقیه،آستانه مقدس حضرت رقیه

ضریح حضرت رقيه (س

 

حمله‌های تروریستی به حرم حضرت رقیه (س)

در سال اول وقوع تحرکات تروریستی در سوریه، شیخ عباس اللحام، امام جماعت حرم حضرت رقیه در مقابل درب ورودی حرم هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفت و با شلیک چندین گلوله به شهادت رسید. تروریست‌های مستقر در منطقه جوبر واقع در شرق شهر دمشق چندین بار اقدام به پرتاب خمپاره به سمت مقام حضرت رقیه کرده‌اند ولی خمپاره ها به هدف اصابت نکرده است.

 

با هماهنگی مسئولان نظامی و امنیتی سوریه، مسئولیت حفاظت از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه در شهر دمشق بر عهده یگانی متشکل از رزمندگان حزب الله لبنان و حزب الله سوریه قرار دارد.

 

 

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow