زیارتگاه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون


			
		زیارتگاه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون
0
امامزادگان جعفر و حمیده خاتون   زیارتگاه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون که ا...



امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

 

زیارتگاه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون که از نوادگان امام موسی بن ‏جعفر علیه السلام هستند در منطقه باغ فیض شهر تهران قرار گرفته است. محوطه باصفای این زیارتگاه مکانی برای زائران و مشتاقان فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) است.

امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

امامزادگان جعفر و حمیده خاتون که از نوادگان امام موسی بن ‏جعفر علیه السلام هستند، به گفتهٔ اهالی قدیمی و مطلع باغ فیض این دو ‏بزرگوار که خواهر و برادر بوده‌اند، در کودکی برای دیدن امام رضا علیه ‏السلام راهی ایران شده بوده‌اند، که در بین راه در این روستا دچار بیماری ‏شده و رحلت می‌کنند و در همین محل دفن می‌شوند.‏

 

از این دو امامزاده شجره نامه‌ای در ‏دست نیست، اما به گفته اهالی قدیمی محله باغ فیض زائرین امامزادگان جعفر و ‏حمیده خاتون (علیهما السلام) از ابتدای دفن این دو بزرگوار در این محل آثار و ‏برکاتی زیادی از ایشان دیده‌اند، که گواه آن است که آن‌ها از ذریه و فرزندان ‏ائمه معصومین (علیهما السلام) هستند و نفوذ معنوی که این بزرگواران در ‏بین اهالی منطقه دارند، نشانه‌ مراتب و کرامات ایشان است.

زیارتگاه امزاده جعفر و حمیده خاتون,امامزاده جعفر تهران,امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

محوطه امامزاده جعفر و حمیده خاتون

 

محوطه زیارتگاه امامزاده جعفر و حمیده خاتون

آستان امامزادگان جعفر و حميده خاتون (علیهما السلام) در محوطه ای وسیع و مشجربه مساحت حدود ۷۰۰۰ متر مربع، با ‏مساحتی بالغ بر یک هکتار و زیربنایی معادل ۶۰۰ متر مربع در دو طبقه، در ‏شمال حیات آن و مشرف بر درختان کهنسال و قنات قدیمی قرار گرفته است. این بنا از سال ۱۳۷۰ مورد بازسازی قرار گرفته است. 

 

پس ‏از عبور از در ورودی امامزاده به یک راهروی پهن و بزرگ، تعدادی مغازه و ‏دفتر کار در سمت چپ و راست آن دیده می‌شود. شورایاری، نمایندگی ستاد ‏بازسازی عتبات عالیات، انجمن خیریه، فروشگاه محصولات مذهبی و ‏فرهنگی. این فضا به یک سری پله عریض ختم می شود که به محوطه بزرگ ‏امامزاده خواهد رسید.

 

در روبرو تعدادی درخت چنار چند صد ساله دیده می ‏شود که از زیر آن قنات باغ فیض که آب زیادی دارد، به سمت جنوب محوطه ‏و باغ باصفای آن جریان دارد. در سمت راست درختان چنار،  مقابل بقعه، گلزار شهدای ‏باغ فیض وجود دارد، که فضای معنوی خاصی به محوطه داده است، در سمت ‏چپ هم مرقد چند شهید گمنام جنگ تحمیلی قرار دارد. حیاط امامزاده جعفر و حمیده خاتون از ‏گذشته تاکنون آرامگاه بسیاری از اهالی محل نیز بوده است.

 

در شبستان حرم این امامزاده‌ها دو ضريح با فاصله ۵.۵ متر از یکدیگر قرار دارند و ضريح سمت راست مربوط به امامزاده سيدجعفر(ع) و ضريح سمت چپ مربوط به سيده حميده خاتون(ع) است. ضریح شرقی منسوب به بی بی حمیده خاتون (س) و غربی منسوب به امامزاده جعفر (ع) است.

 

صحن حرم

برای ورود به صحن حرم، پس ازبالا آمدن از چند پله سنگی واقع در ‏شمال محوطه امامزاده، وارد ایوان صحن می‌شوید، که دارای یک در بزرگ ‏اصلی و دو در کوچک در سمت چپ و راست آن برای ورود جداگانه خواهران ‏و برادران در نظر گرفته شده است. معمولاً درب بزرگ به غیر از ایام مراسم ‏بزرگ، بسته است.

امزادگان جعفر و حمیده خاتون,امامزاده جعفر تهران,امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

 

معماری زیارتگاه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

زیارتگاه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون(ع) از جمله یادگاری های بافت قدیمی ده باغ فیض است که در گذشته بنای امامزاده به صورت بنایی ساده ‏خشتی و دو گنبد گلی در بین باغ‌های متعدد میوه و زمین‌های کشاورزی این ‏محله واقع شده بود. ‏

 

ضریح دو امامزاده ترکیبی از نقره و آب طلا است و داخل ضریح نیز با چوب و سنگ مرمر کار شده است. سقف ‏حرم تماماً آینه کاری و با نصب روشنایی بزرگی در سقف آن، جلوه خاصی به ‏صحن حرم داده است.

 

بنای فعلی شامل یک ایوان، شبستان و فضای جانبی مسقف، زیبا و بزرگی ‏برای برگزاری مراسم بویژه در فصل سرما است. در ساقه گنبد ۸ پنجره آهنی ‏به نشانه ستاره هشت پر اسلامی کار گذاشته شده و معماری بنا کاملاً اسلامی و ‏سنتی است.‏‎

امزاده جعفرتهران,امامزاده جعفر تهران,امامزاده جعفر و حمیده خاتون

امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

 

قدمت زیارتگاه امامزاده جعفر و حمیده خاتون

قدمت و پیشینهٔ دقیق بنای این امامزاده مشخص نیست، اما وجود چند درخت ‏تنومند و کهنسال گردو، بید و چنار در صحن و حیاط این امامزاده که سن آن‌ها به ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال می ‌رسد و همچنین عبور قنات از وسط حیاط امامزاده، ‏حاکی از قدمت طولانی این بنا دارد.‏‎

 

بازسازی و مرمت زیارتگاه امامزاده جعفر و حمیده خاتون

‏پس از  انقلاب اسلامی بنای سنگی و گنبد گلی، که چندین بار مرمت و ‏بازسازی شده است، در سال ۱۳۶۸ بازسازی و تکمیل و بنای گلی آن به ‏صورت شیروانی و پیازی شکل می شود.‏ بنای آجری بقعه از سال ۱۳۷۰ مورد بازسازی مجدد قرار می گیرد. ‏سال ۱۳۷۷ دو ضریح چهارگوشِ مشابه و مشبک با ترکیبی از نقره و آب طلا ‏به برای دو امامزاده که در فاصله ۵/۵ متراز همدیگر قرار دارند، ساخته شد ‏و روی دو سنگ مرمرین قرار گرفت.

 

نشانی امامزاده جعفر و حمیده خاتون

آستان امامزادگان جعفر و حميده خاتون (علیهما السلام) در میان خیابان‌های ۲۲ بهمن (شمال) وشهید ناطق نوری (شرق) و بلوار اشرفی اصفهانی و شهید امیر ابراهیم (غرب) و در محله باغ فیض از منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته است.

 

چنانچه از بزرگراه همت و از بخش شمالی باغ فیض وارد ابتدای خیابان اصلی ‏آن شوید، در سمت راست خود دو گلدسته ی بلند زیبا با تاق نمای بین آن و ‏درب بزرگ، که ورودی اصلی امامزاده را تشکیل می‌دهد، خواهید دید.

 

در سال‌های اخیر این مکان مذهبی از نظر فعالیت‌های فرهنگی جزء ‏امامزادگان پویا و فعال بود و این مجموعه با یاری و هزینه‌های مردمی ‏توانسته است در خود کتابخانه، مجتمع فرهنگی ـ ورزشی ، سالن اجتماعات و... را ‏ایجاد کند.‏

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow