اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب چیست و چه مزایایی دارد؟ اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب


			
		اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب چیست و چه مزایایی دارد؟
		اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب
0
گردشگری کم شتاب   اسلوتوریسم یک گردشگری و سفر کم شتاب است که با توجه کردن بر ج...



گردشگری کم شتاب

 

اسلوتوریسم یک گردشگری و سفر کم شتاب است که با توجه کردن بر جزئیات و دقت به اثر روان‌شناختی سفر بر وضعیت جسمی و روحی شخص استوار است. در این مطلب بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد همراه ما باشید.
اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب چیست؟

در عصر تکنولوژی و زندگی ماشینی همه ما به‌دنبال زمانی برای لمس آرامش و زندگی روی دور آهسته هستیم تا بتوانیم لذت زندگی در لحظه را بدون هیچ‌ نوع نگرانی در زندگی احساس کنیم.

 

فکر کنید سفر شما به یک مکان کمتر شناخته شده مانند دهکده یا جزیره‌ای ناشناخته با ابرهای پنبه‌ای، هوای مطبوع و چشم‌اندازی خیره‌کننده است که صبح‌ها با صدای طبیعت بیدار می‌شوید و به بازار محلی سر می‌زنید و نان تازه و پنیر محلی تهیه می‌کنید، صبحانه‌ای ارگانیک را در نهایت آرامش تهیه می‌کنید و از لحظه به لحظه سفرتان بدون هیچ شتابی برای بازدید از جاذبه یا خوردن سریع غذا در رستوران لذت می‌برید.

 

اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب, گردشگری کم شتاب, گردشگری آهسته

اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب

 

در طول زمان اقامت‌تان با محلی‌ها حرف می زنید و با فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها شناخت پیدا می کنید و به گشت و گذار در مکان جدید برای کشف زیبایی‌های آن می‌پردازید.

 

امکان دارد در مزرعه کشاورزی همراه با کشاورزان بومی مشغول به کار شوید. شاید یک شب مهمان بومی‌های منطقه شوید و لذت چشیدن مزه غذای محلی را ببرید و شب چند ساعت را در آرامش و سکوت طبیعت با خودتان خلوت کنید.

 

اهمیت ندارد چند روز برای سفر زمان دارید، حتی در مرخصی‌های کوتاه چند روزه هم می‌توان این سبک از سفر را داشت. به این نوع سفر «گردشگری آهسته» یا «اسلوتوریسم»  می گویند.

 

اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب, گردشگری کم شتاب, مسافرت کم شتاب

اسلوتوریسم

 

سفر کم شتاب پس از مطرح شدن فرهنگ غذای کم شتاب که از سال ۱۹۸۰  و در بین اعتراضات به باز شدن شعبه مک‌دونالد شهر رم  به وجود آمد، رواج پیدا کرد. فرهنگ غذای کم شتاب تعریف مشخصی دارد: مهم بودن مواد اولیه غذا، خوردن غذا به صورت جمعی، طرز تهیه سنتی غذاها و رابطه برقرار کردن با غذا به عنوان نمادی از فرهنگ، خانواده و جامعه.

 

در فلسفه سفر کم شتاب درک کردن یک مکان کوچک، مهم‌تر از دیدن سطحی چندین مکان با عجله است. در سفر کم شتاب، مسافر مدتی مثلا یک هفته‌ای را در شهر یا روستایی ساکن می‌شود و کل آن منطقه را پیاده یا با وسیله نقلیه کشف می‌کند. مسافر کم شتاب بعضی وقت ها سفر با خودرو را به قطار یا قطار را به هواپیما ترجیح می‌دهد تا از همه مسیر لذت ببرد. مسافر کم شتاب برای سفرش برنامه ریزی می کند و از قبل، اطلاعات کافی در مورد مقصد جمع آوری نموده است.

 

اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب, گردشگری کم شتاب, اسلوتوریسم

سفر کم شتاب

 

مزیت های سفر کم شتاب چیست؟ 

در مسافرت کم شتاب عجول بودن معنی ندارد. چنانچه برای خرید می‌روید تا وقتی که دلتان بخواهد در بین مغازه‌ها می‌چرخید، در بهترین کافی‌شاپ‌ها با دوستان یا خانواده خوش می‌گذرانید و دیگر اهمیت ندارد که امروز چند جا رفته‌اید.

 

مزیت اصلی سفر کم شتاب دور شدن از تنش‌های روزمره و غوطه‌ور شدن در فرهنگی دیگر است. در گذر زمان مزیت‌ها و اصول دیگری بر سفر پرشتاب اضافه شده است، مواردی مانند کاهش آلودگی محیط زیست با استفاده کمتر از وسایل آلوده کننده و دوری از اقامت در هتل‌های لوکس برای کمتر شدن هزینه‌ها و ارتباط مستقیم داشتن با مردم محلی. به طور مثال، اقامت در خانه میزبان‌های محلی به شما این فرصت را می‌دهد تا یک زندگی جدید را در کنار انسان‌های جدید تجربه کنید.

 

اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب, گردشگری کم شتاب,برای سفر کم شتاب باید به کجا سفر کرد

گردشگری آهسته

 

برای سفر کم شتاب باید به کجا سفر کرد؟

سفر کم شتاب محدود به یک یا چند مقصد نیست بلکه یک نوع طرز فکر است. به هر شهر یا کشوری که بخواهید سفر کنید مهم نیست، کافی است مطابق اصول سفر کم شتاب برنامه‌ریزی کنید. به جای برنامه‌ریزی برای سفر به چندین شهر یا کشور، در مدتی کوتاه به یک شهر یا روستا بروید و از ماندن خود لذت ببرید. خوشبختانه در سال‌های اخیر تورهایی نیز برای سفر کم شتاب راه‌اندازی شده است.

 

اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب, گردشگری کم شتاب, اسلوتوریسم

مزیت های سفر کم شتاب چیست

 

آیا مسافرت کم شتاب همیشه بهتر است؟

خیر! سفر کم شتاب همیشه و برای همه خوب نیست. چنانچه شما جزو آن گروه اشخاصی هستید که هیجان سفر کردن به چندین شهر در یک روز و لذت توقف چند ساعته و حتی چند دقیقه‌ای را بیشتر دوست دارید، سفر کم شتاب برای شما مناسب نیست.

 

این یک برنامه عمومی برای همه نیست، سلیقه افراد، هزینه‌ها، سطح ماجراجویی طلبی و نوع فکر افراد در انتخاب این سفر مهم است.

 

اسلوتوریسم یا گردشگری کم شتاب, گردشگری کم شتاب,آیا مسافرت کم شتاب همیشه بهتر است

آیا مسافرت کم شتاب همیشه بهتر است

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow