نحوه گرفتن پاسپورت: مراحل ، مدارک و انواع پاسپورت مدارک و مراحل دریافت پاسپورت


			
		نحوه گرفتن پاسپورت: مراحل ، مدارک و انواع پاسپورت
		مدارک و مراحل دریافت پاسپورت
0
نخستین گام در خصوص اخذ پاسپورت، مراجعه به دفتر پلیس +10 می باشد   عنوان ضروری ت...



نخستین گام در خصوص اخذ پاسپورت، مراجعه به دفتر پلیس +10 می باشد

 

عنوان ضروری ترین مدرک برای سفر به مرز های خارج از یک کشور به پاسپورت اختصاص دارد. پاسپورت یک سند هویتی تلقی می شود که حکایت از هویت، ملیت و مشخصات فرد دارد. پروسه اخذ پاسپورت نیازمند مراجعه به دفتر پلیس +10 و ارائه مدارک مورد نیاز است. ما در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت، مراحل اخذ پاسپورت و مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت مطالبی را ارائه دهیم. 

اهمیت اخذ پاسپورت 

یکی از مدارک ضروری در خصوص سفر به خارج از مرزهای کشور، پاسپورت است. پاسپورت یک سند هویتی است که مشمول مشخصات و ملیت هر فرد می باشد. 

 

تبعه های هر کشور قادر هستند در راستای دریافت پاسپورت اقدام نمایند. همچنین افراد چند تابعیتی می توانند چند پاسپورت از ملیت های مختلف را دریافت کنند. سپس به منظور سفر به کشور های مختلف جهان، پاسپورت را ارائه دهند و لیبل ویزای کشور مورد نظر را اخذ کنند. 

 

بهتر است بدانید لیبل ویزای یک کشور حاکی از مجوز ورود مسافر به داخل یک کشور دارد. 

پاسپورت دارای اعتبار 5 سال می باشد. در اکثر موارد برای سفر به خارج از کشور ضرورت دارد اعتبار پاسپورت حداقل 6 ماه باشد. 

 

مراحل اخذ پاسپورت گام اول؛ مراجعه به دفتر پلیس +10

 

انواع پاسپورت, نحوه گرفتن پاسپورت, نحوه گرفتن پاسپورت

برای اخذ پاسپورت جدید و تمدید آن به ارائه اصل پاسپورت قبلی نیاز است

 

نخستین گام در خصوص اخذ پاسپورت، مراجعه به دفتر پلیس +10 می باشد. برای دسترسی به دفتر پلیس +10 به دو روش حضوری و غیر حضوری می توان اقدام کرد. 

در روش غیر حضوری می بایست وارد سایت رسمی و اینترنتی " epolice.ir" شوید. سپس در بخش تماس با ما، در جست و جوی نزدیک ترین دفتر پلیس + 10 باشید. 

 

گام دوم؛ ارائه مدارک و پرداخت هزینه پاسپورت 

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت, انواع پاسپورت, نحوه گرفتن پاسپورت

اصل و کپی کارت ملی از مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت است

 

در گام دوم ضرورت دارد تمام مدارک مورد نیاز را بدون کم و کاستی در اختیار دفتر پلیس +10 قرار دهید. 

هزینه پاسپورت به صورت سالیانه دستخوش تغییر قرار دارد. عوامل گوناگونی اعم از هزینه پست، هزینه دفاتر پلیس +10، عوارض شهرداری و عوارض نیروی انتظامی در ایجاد نوسان هزینه پاسپورت دخیل هستند. 

 

شما می توانید به دو طریق هزینه پاسپورت را پرداخت نمایید. آسان ترین روش، پرداخت هزینه پاسپورت از طریق دستگاه کارتخوان دفاتر پلیس +10 است. دومین روش نیز به مراجعه به بانک ملی و دریافت فیش واریزی اختصاص دارد. 

 

زین پس پاسپورت فرد به نشانی قید شده در برگه مشخصات نامه ارسال می گردد. 

بهتر است بدانید پاسپورت در صورت عدم بروز مشکل در بازه زمانی 20 روز کاری صدور می گردد. لذا حدود یک ماه قبل از اقدام برای سفر در راستای اخذ پاسپورت اقدام نمایید. 

علاوه بر این، پس از اتمام پروسه دریافت پاسپورت، دفتر پلیس +10 یک رسید را در اختیار شما قرار می دهد. شما ملزم هستید رسید را تا زمان تحویل گذرنامه نگه دارید و پس از اخذ پاسپورت در اختیار پست چی قرار دهید. 

 

توجه داشته باشید که عدم تکمیل مدارک پاسپورت، فرایند اخذ پاسپورت را با اختلال مواجه می سازد. لذا توصیه می شود قبل از مراجعه به دفاتر پلیس +10 مدارک مورد نیاز را تکمیل کنید. 

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت 

در خصوص اخذ پاسپورت جدید و تمدید آن به ارائه اصل پاسپورت قبلی نیاز است. علاوه بر این، ضرورت دارد حداقل پنج سال از بازنشستگی کارمندان نظامی گذشته باشد. بهتر است بدانید شاغلین نظامی برای دریافت پاسپورت نیازمند اجازه نامه کتبی هستند. 

 

در واقع نظامیان شاغل ملزم هستند نامه موافقت حفاظت یگان را در اختیار دبیرخانه اداره گذرنامه قرار دهند. زین پس با اتمام پروسه ثبت، نامه را به دفاتر خدمات الکترونیک نظامی ارائه دهند. 

 

یکی از مدرک های حائز اهمیت برای اخذ ویزا، برخورداری از عکس بیومتریک (4*6) است. ضرورت دارد عکس مورد استفاده در پاسپورت، از پس زمینه سفید برخوردار باشد. 

عکس بانوان می بایست با رعایت حجاب اسلامی، با روسری یا مقنعه باشد و فرد فاقد آرایش باشد. عکس آقایان نیز ضرورت دارد فاقد کلاه، عینک، زیور آلات باشد. 

 

توجه داشته باشید که اگر در عکس پیراهن سفید بر تن داشته باشید، مورد پذیرش نخواهد بود. علاوه بر این، در صورتی که عمل جراحی زیبایی انجام داده اید، در خصوص شناسایی تفاوت نیازمند گواهی پزشک جراح هستید. 

 

جالب است بدانید بانوان برای خروج از کشور نیازمند اجازه پدر یا همسر هستند. برای اخذ اجازه محضری می بایست به دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه نمایید. در صورتی که یک زن مطلقه خواستار اخذ پاسپورت باشد، می بایست اصل طلاق نامه را به همراه داشته باشد. همچنین اگر همسر بانویی فوت کرده است، وی ملزم است اصل گواهی فوت همسر را ارائه دهد. 

 

 نحوه تمدید پاسپورت, انواع پاسپورت, نحوه گرفتن پاسپورت

پاسپورت دیپلماتیک،از انواع پاسپورت، ویژه دیپلمات و مقامات سیاسی می باشد

 

از سری مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 

• اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان 

• اصل و کپی کارت ملی

• اصل و کپی شناسنامه 

• عکس رنگی جدید با پس زمینه به رنگ سفید 

• اجاره نامه کتبی و محضری از همسر ویژه بانوان 

• گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه برای کودکان حداکثر 15 سال

 

محدودیت اخذ پاسپورت

به طور کلی با اخذ پاسپورت زمینه برای سفر فرد به خارج از کشور مهیا می گردد. پاسپورت به مثابه ی یک شناسنامه  می ماند که ملیت و ویژگی های هر فرد در آن درج شده است. 

دریافت پاسپورت برای افراد دارای سوء سابقه، ممنوع الخروج، بدهکاران به دادگستری یا اداره ثبت اسناد، نظامیان متعهد، مشمولین خدمت فاقد وثیقه و بانوان بدون اجازه پدر و همسر محدودیت دارد. 

 

انواع پاسپورت پاسپورت دیپلماتیک 

پاسپورت دیپلماتیک ویژه دیپلمات و مقامات سیاسی می باشد. ویژگی های این نوع پاسپورت به طرز چشمگیری با پاسپورت عادی در تمایز است. 

پاسپورت دیپامتیک یک گذر نامه سیاسی است که از قوانین بسیار خاصی پیروی می کند. این پاسپورت یکی از قدرتمند ترین پاسپورت های جهان است. افراد دارای یک پاسپورت از پرداخت مالیات در طول سفر های زمینی و هوایی معاف هستند. 

 

پاسپورت عادی یا توریستی 

پاسپورت عادی مخصوص عامه مردم و شهروندان عادی است. افراد می توانند در خصوص سفر به مقصد های مختلف اعم از تحصیل، زیارت، گردش و ... اقدام به دریافت پاسپورت عادی کنند. 

 

پاسپورت خدمت 

پاسپورت خدمت به مأموران دولتی اختصاص دارد. به عبارتی دیگر زمانی که یک مأمور برای انجام وظیفه خواستار خروج از کشور است، از جانب دولت مشمول پاسپورت خدمت می گردد. 

 

گردآوری:بخش گردشگری بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow