روز شیراز


			
		روز شیراز
0
با مرور عکس ها و خاطرات سفرهایی که به شهر شعر و ادب ایران در تمام روزهای سال انž...




با مرور عکس ها و خاطرات سفرهایی که به شهر شعر و ادب ایران در تمام روزهای سال انجام میشود، بدون شک به این نتیجه خواهید رید که، اردیبهشت این شهر چیز دیگریست. به همین خاطر 15 اردیبهشت در تقویم ما ایرانی ها با نام روز شیراز مشخص شده است. یکی از اصلی ترین دلایل برای انتخاب جشن میانه بهار به عنوان روز شیراز، بوی عطر بهار نارنجی می‌باشد که کوچه پس کوچه‌ی این شهر را در خود غرق نموده است و بدون شک این حس و زیبایی را در هیچ جای دیگری از دنیا احساس نخواهید کرد.


برای آشنایی با روز شیراز و زیبایی های نهفته در این رویداد مهم در ادامه با ما همراه باشید.


روز شیراز چه روزی است؟
آب و هوای عالی و عطر دل انگیز بهار نارنج در اردیبهشت ماه بهانه‌ای شد تا زمزمه‌هایی برای نام گذاری 15 اردیبهشت ماه به عنوان روز شیراز در سال 1381 به گوش برسد. انتخاب جشن میانه بهاری برای نامگذاری این شهر یکی از بهترین گزینه‌ها و پیشنهاداتی بود که شورای اسلامی شیراز آن را مطرح نمود و مدت زمان زیادی نگذشت که این طرح در مجلس نیز تصویب گردید. تلفیق هنر و معماری ایرانی با عطر درختان بهار نارنج چنان زیبایی به این شهر می‌بخشند که بدون شک می‌توان گفت شیراز در این روزها گوشه‌ای از بهشت شده است.

 

روز شیراز,سفر به شیراز,هتل های شیراز

 
برنامه‌های روز شیراز
در سال‌های ابتدایی ثبت روز شیراز در تقویم ایران، برخی برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی هیجان انگیز به مدت یک هفته در این شهر برگزار می‌شد که بهترین و معروف‌ترین آنها، پرواز 12 بالن از کشورهای اروپایی بر فراز شیراز زیبا و دوست داشتنی بود. سبک و شیوه‌ی برگزاری جشن در این روزها کمی تغییر پیدا کرد و گاهی با پیشرفت مواجه شد و گاهی نیز افت کیفیت شدیدی در آنها احساس می‌شد. البته لازم به ذکر است که برنامه‌های مربوط به روز شیراز تا یک هفته اجرا می‌گردند و فرصت مناسبی برای جشن و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر فراهم می‌گردد.


از جمله برنامه‌هایی که در روز شیراز برگزار می‌گردد می‌توان به شعرخوانی و اجرای موسیقی در محوطه‌ی آرامگاه حافظ، تئاتر، جشن بادبادک‌ها در پارک‌های شهر و برگزاری سایر برنامه‌های فرهنگی و ورزشی مانند پیاده‌روی‌های خانوادگی و دسته جمعی اشاره نمود.

 

روز شیراز,سفر به شیراز,هتل های شیراز


کارهایی که در روز شیراز نباید از دست داد
روز شیراز بهانه‌ی بسیار خوبی برای دیدن چهره‌ای متفاوت از شهر شعر و ادب می‌باشد و این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا از جاذبه‌های تاریخی و معماری و هنر بی نظیر آنها بازدید کنید. علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی، در این شهر می توان برنامه‌های متنوعی داشت که برخی از آنها عبارتند از:


بازدید از باغ های قدیمی شیراز
در لابه لای تمام بناهای تاریخی شهر شعر و ادب ایران، بازدید از باغ های قدیمی که غرق در عطر بهار نارنج و شکوفه هستند، در روز شیراز می تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. از بهترین باغ های قدیمی شیراز برای اردیبهشت ماه می توان به موارد زیر اشاره نمود:


باغ نارنجستان قوام
به جرات می‌توان گفت، زیباترین و بهترین انتخابی که می‌توان در روز شیراز داشت، باغ نارنجستان می‌باشد. باغ نارنجستان در خیابان لطفعلی خان زند، با عمارتی که هفت هنر ایرانی را در خود حفظ نموده است و محوطه‌ای که گرداگرد آن را درختان بهار نارنج و نخل پوشانده است در اردیبهشت به قطعه‌ای از بهشت تبدیل می‌شود. این باغ که یادگاری از دوره‌ی قاجاریان می‌باشد، در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های محوطه‌ی باغ، قدم به داخل عمارت بگذارید و پی به هنر واقعی این مرز و بوم ببرید.


باغ دلگشا
از دیگر باغ‌های تاریخی و قدیمی که در روز شیراز با شکوفه‌های سفید بهار نارنج و پرتقال چهره‌ای منحصر به فرد به خود میگیرد، باغ دلگشا می‌باشد. این باغ در کنار عمارت قدیمی و هنرمندانه که به جای مانده از دوره ساسانیان است، باغچه‌هایی پر از درختان بهار نارنج، سرو، پرتقال و کاج دارد که بهترین زمان بازدید از آن اردیبهشت ماه می‌باشد.


باغ ارم شیراز
در شمال غربی شهر شیراز و در فاصله‌ی کمی با کوه‌های باباکوهی، باغ ارم با درختان سر به فلک کشیده‌ی نخل، عمارت تاریخی و باغچه‌هایی که غرق در گل های رز می‌باشند، به چشم می‌خورد که به خوبی توانسته است در بین 9 باغ معروف ایران قرار بگیرد. عمارت این باغ که در طبقات مختلفش تالار و اتاق‌هایی پر از هنر آیینه‌کاری و گچبری را جای داده است، در روزهای بهاری؛ مخصوصا اردیبهشت ماه میزبان گردشگران بسیار زیادی می‌باشد. پوشیدن لباس‌های سنتی و عکس گرفتن به سبک قاجاریان، خوردن فالوده‌های معروف این شهر در کافه و قدم زدن و پیاده‌روی از بهترین کارهایی می‌باشد که می‌توان در روزی که شایسته‌ی نام شیراز است انجام داد.


جهان نما، جنت، عفیف آباد، باغ هنر و مینو از دیگر باغ های تاریخی هستند که می‌توانند روز شیراز را برایتان کاملا خاطره انگیز و سرشار از زیبایی کنند.

 

روز شیراز,سفر به شیراز,هتل های شیراز


خرید سوغات از بازارهای شیراز
قدم زدن در بازارهای شیراز فقط یک خرید معمولی که در هر شهری می‌توانید تجربه کنید را برایتان فراهم نمی‌کند، بلکه تلفیقی از هنر و زیبایی را در کنار مرور تاریخ به نمایش می‌گذارد و بدون شک تکرار نشدنی خواهد بود. بازارهای قدیمی که در غرفه‌ها و دکان‌های آن می‌توان گوشه‌ای از هنر دستان زنان و مردان هنرمند این شهر را مشاهده کرد، چیز کمی نیست و نمی‌توان به راحتی از آن دل کند. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از سفر در روز شیراز را به خرید سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی بی‌نظیر این شهر در بازارهای قدیمی شیراز اختصاص دهید و شک نکنید که پشیمان نخواهید کرد. به عنوان مثال، بازار وکیل شیراز خودش به تنهایی دنیایی از زیبایی و هنر است که سوژه های ناب عکاسی در هر گوشه از این بازار به چشم میخورد و شور و هیجان گردشگران در اردیبهشت ماه آن تماشاییست. بازار حاجی و سرای مشیر از دیگر بازارهای سنتی این شهر به شمار می‌روند که می‌توانند انتخاب خوبی برای خرید و قدم زدن باشند.

 

روز شیراز,سفر به شیراز,هتل های شیراز


رزرو اینترنتی هتل های شیراز
یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای سفر در روز شیراز باید به آن توجه ویژه داشت، رزرو اینترنتی هتل می‌باشد و اصلی‌ترین دلیل برای این کار، وجود گردشگران داخلی و خارجی زیادی می‌باشد که اردیبهشت ماه را برای سفر به این شهر انتخاب کرده‌اند. در نتیجه ممکن است با لیست تکمیل شده‌ی هتل های خوب و با کیفیت شیراز روبرو شوید. برای رزرو هتل می‌توانید از خدمات سامانه‌ی اقامت 24 استفاده کنید. خوشبختانه اگر در زمان مناسب برای رزرو هتل شیراز اقدام کنید، انتخاب‌های زیادی پیش رو خواهید داشت که در این بین می‌توان به هتل چمران، هتل هما، هتل زندیه، هتل الیزه و هتل پارس اشاره کرد. همچنین با استفاده از خدمات اقامت 24، علاوه بر رزرو هتل در شیراز، می‌توانید نسبت به رزرو هتل در سایر شهرهای ایران، مانند هتل های مشهد، هتل های کیش، هتل های اصفهان و هتل های تهراناقدام کنید.

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow