گردش در شیرکوه یزد؛ سفری به دنیای صخره و طبیعت شیرکوه یزد؛ جواهری در دل صحرای ایران


			
		گردش در شیرکوه یزد؛ سفری به دنیای صخره و طبیعت
		شیرکوه یزد؛ جواهری در دل صحرای ایران
0
شیرکوه استان یزد   شیر کوه یکی از بلند ترین قله های ایران در سرزمین کویری یزد...



شیرکوه استان یزد

 

شیر کوه یکی از بلند ترین قله های ایران در سرزمین کویری یزد است که از نظر سختی کوهنوردی در رده بندی متوسط قرار می گیرد و حتی کوهنوردان غیرحرفه ای هم میتوانند از آن صعود کنند. در این مطلب از بیتوته شما را با این قله آشنا می کنیم.

قله شیر کوه ( به انگلیسی : Shir Kuh Peak ) در سرزمین کویری یزد ، یکی از بلندترین قله های ایران است. قله شیر کوه با ارتفاع 4075 متری متعلق به رشته کوه مرکزی ایران در 50 کیلومتری جنوب غرب شهر یزد و 20 کیلومتری شهر بافت قرار دارد. 

شیرکوه یکی از 1515 کوه مهم و متمایز جهان است و یکی از قله های طرح 31 قله فدراسیون کوه نوردی ایران به حساب می آید. 

 

پیدایش این کوه مربوط به اواخر دوره سوم زمین شناسی است ، ساختار اصلی آن گرانیتی است ولی سنگ های آهکی و آذرین خروجی هم در آن دیده می شود.

مهم ترین ویژگی شیرکوه برای کوهنوردان ، درجه سختی متوسط آن است که باعث شده صعود از آن مختص کوهنوردان حرفه ای نباشد و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

 

منابع آبی متعددی در این رشته او قرار دارد و آب قنات های شهر تفت ، مهریزی و  بخشی از یزد را تامین میکند و منبع اصلی آبرسانی استان یزد به شمار می آید.

وجود این کوه در استان یرد باعث ایجاد اقلیم کوهستانی در منطقه کویری شده و روستای ده بالا را تبدیل به ییلاقی بزرگ کرده است که هر ساله در بهار و تابستان و پاییز مقصد طبیعیت گردان زیادی است.

زمستان اطراف شیرکوه بسیار سرد و سخت است و فقط کوهنوردان حرفه ای در زمستان به این منطقه سفر می کنند. 

 

شیرکوه, معرفی شیرکوه یزد, شیرکوه بلند ترین قله ایران در کویر

شیرکوه بلند ترین قله ایران در کویر

 

معرفی شیرکوه یزد

احتمالا نام یزد برای شما یادآور طبیعت کویری است ولی شیرکوه ، اقلیمی کاملا متفاوت و کوهستانی در کنار کویر است که میتواند جذابیت زیادی برای گردشگران داشته باشد.

شیرکوه بلند ترین قله استان یزد و یکی از بلند ترین قله های مرکز ایران است. 

 

صعود از شیرکوه درجه سختی متوسطی دارد ، چندین پناهگاه و چشممه در مسیر صعود شما وجود دارد و مسیر بالا رفتن از کوه نسبتا هموار است ضمن این نزدیکی آن به مراکز شهری و روستایی باعث شده دسترسی به شیرکوه آسان باشد و محبوبیت زیادی بین گردشگران بدست آورد. 

 

شیرکوه, معرفی شیرکوه یزد, علل نامگذاری شیرکوه

علل نامگذاری شیرکوه

 

علت نامگذاری شیرکوه

مردم محلی به این دلیل که این کوه از فاصله دور به شیری خفته روی دستانش شباهت دارد ، نام شیر کوه را بر این قله گذاشته اند.

برخی دیگر از از مردم یزد می گویند که رنگ سفید و شیری قله پوشیده از برف این کوه در زمستان باعث شده نامش را شیرکوه بگذارند.

برخی دیگر می گوید این قله منبع تامین آب بسیاری از شهرها و روستاهای استان یزد است ، درست مانند مادری که کودکش را شیر میدهد به همین دلیل شیرکوه نامیده می شود. 

 

شیرکوه, معرفی شیرکوه یزد, حیات وحش و پوشش گیاهی شیرکوه

حیات وحش و پوشش گیاهی شیرکوه

 

حیات وحش شیرکوه

گونه های جانوری شیر کوه عبارتند از : 

جبیر ، آهو ، گربه پالاس ، یوزپلنگ ، کل ، میش وحشی

شب ها عقرب های شیرکوه از لانه هایشان خارج می شوند بنابراین باید احتیاط لازم را برای اقامت های شبانه داشته باشید. 

 

پوشش گیاهی شیرکوه بسیار متنوع است و با افزایش ارتفاع تغییر کند ، گیاهانی که در شیرکوه می رویند ، عبارتند از :

آلاله ، نسترن وحشی ، خارمریم ، بادیان ، قیچ ، زارچ ، لای زردو ، درخت گردو ، درخت بادام ، درخت  سپیدار ، زرشک ، تبریزی ، تمشک وحشی . 

در بالا دست کوه گونه های گون ، پرسیاوشان ، آویشن و ختمی مشاهده می شوند.

 

شیرکوه, معرفی شیرکوه یزد, مسیر دسترسی به شیرکوه

مسیر دسترسی به شیرکوه

 

شیر کوه کجاست؟

نزدیک ترین شهرها به شیر کوه ، یزد و تفت هستند. 

تا یزد را میتوانید از طریق هوایی ، زمینی و ریلی بروید. 

فاصله تفت تا یزد 30 کیلومتر است. بعد از تفت باید به منطقه ییلاقی ده بالا بروید که شامل چند روستای کوچک است. 

 

مسیر صعود به شیرکوه از روستای شیخ علی شاه شروع می شود. در این روستا باید خودتان را به دره نجیب برسانید که بر خلاف اسمش دره ای سنگلاخی است که صعود از آن نسبتا سخت است ولی تابلوهای مسیریابی برای راهنمای صعود در آن نصب شده است.   بعد از دره ، مسیر پاکوب با شیب ملایم تری ادامه دارد. 

 

در ارتفاع 3520 متری کوه دو پناهگاه بتنی و یک پناهگاه فلزی ساخته شده است که ظرفیت اسکان 70 نفر را دارد. 

در بالای قله هم پناهگاه دیگری ساخته شده است که طرفیت 20 – 30 فر را دارد و کنارش محوطه ای برای کمپینگ در نظر گرفته شده است. 

 

از دیواره جنوبی شیرکوه هم میتوان به قله صعود کرد که البته به دلیل سختی و شیب زیاد فقط  برای صعود کوهنوردان حرفه ای مناسب است. 

باوجودی که در مسیر چندین چشمه برای برداشتن آب وجود دارد ولی بهتر است مواد غذایی ، آب و سایر لوازم ضروری خود را قبل از شعود از مرکز شهری تهیه کنید.

 

شیرکوه, معرفی شیرکوه یزد, دیدنی های شیرکوه

دیدنی های شیرکوه

 

ییلاق ده بالا در کنار شیرکوه

اگر برای صعود به شیرکوه می روید حتما سری هم به ییلاق ده بالا بزنید. این منطقه ییلاقی از مناطق روستایی قدیمی بافت است که از قدیم به باغ های گل محمدی اش معروف بوده است. مماری خانه های خشتی و گلی روستا و آب و هوای خنک و فوق العاده آن سفر شما را لذت بخش تر خواهد کرد. 

میتوانید در این منطقه اقامت کنید و  غذاهای محلی مانند شولی و شوربا را امتحان کنید و برای سوغات خشکبار ، گلاب و عرقیجات گیاهی تولیدی روستا را بخرید. 

 

پیست اسکی سخوید 

پیست اسکی سخوید در روستای سخوید نزدیک به شیرکوه قرار دارد که تنها پیست اسکی استان یزد است که در فصل زمستان طرفداران زیادی پیدا میکند. 

 

شیرکوه, معرفی شیرکوه یزد, اقامت در شیرکوه یزد

اقامت در شیرکوه یزد

 

اقامت در شیرکوه

برنامه صعود به شیرکوه 1.5 – 2 روزه است ، میتوانید شب را در ده بالا سپری کنید و در اقامتگاه های بومگردی ، سوئیت ها یا باغ ویلاها بمانید. 

خانه کوهنورد در کنار مسجد زینبیه در محله شیخ شاه علی شاه هم فاصله نزدیکی به نقطه شروع صعود دارد و مناسب اقامت شبانه است. 

 

گردآوری : بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow