آب انبار سنتی کیش یا آب انبار پنج بادگیر؛نمونه ای نو از معماری کهن ایرانیان آب انبار سنتی کیش کجاست/عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید


			
		آب انبار سنتی کیش یا آب انبار پنج بادگیر؛نمونه ای نو از معماری کهن ایرانیان
		آب انبار سنتی کیش کجاست/عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید
0
آب انبار سنتی کیش کجاست   آب انبار سنتی کیش یا آب انبار پنج بادگیر، بنایی نسب...



آب انبار سنتی کیش کجاست

 

آب انبار سنتی کیش یا آب انبار پنج بادگیر، بنایی نسبتا جدید است که ترکیبی از معماری سنتی آب انبارهای قدیمی و بادگیرهای یزد را به نمایش می گذارد. در این مطلب از بیتوته شما را با این آب انبار زیبای قدیمی آشنا می کنیم.

یکی از زیباترین آب انبارهای قدیمی ایران آب انبار سنتی کیش است که به نام آب انبار دوقلو یا پنج بادگیر کیش هم شناخته می شود و گردشگران زیادی را به خود جلب میکند. آب انبار سنتی کیش نمونه ای نو از معماری کهن ایرانیان است ، نشستن در فضای خنک این آب انبار در هوای گرم کیش لذت خاصی به همراه دارد. 

 

مسیر دسترسی به آب انبار سنتی کشی, جاذبه های گردشگری نردیک به آب انبار سنتی کیش

تصاویر آب انبار سنتی کیش

 

تاریخچه آب انبار سنتی کیش

جزیره کیش علاوه بر داشتن پاساژهای مدرن و تفریحات آبی نوین آثار باستانی قدیمی بسیار زیادی دارد. کیش از قدیم موقعیت جغرافیایی استراتژیکی داشته است و محل عبور کشتی های بازرگانی بوده است ، در دوران حکومت هخامنشیان یکی از مراکز عمده صید مروارید در بین النهرین بوده است. جزیره کیش مانند یزد شهری گرم و کم بارش است و به همین دلیل همیشه ساکنین شهر برای ذخریه آب شرب از آب انبارها استفاده می کرده اند. 

 

آب انبار سنتی کیش یک بنای نوساز به سبک آب انبار های قدیمی است که در سال 1372 برای جمع آوری و ذخیره آب  های سطحی در اطراف شهر تاریخی و زیبای حریره ، بر روی خرابه های آب انباری قدیمی تر ساخته شده است ولی با پیشرفت ساختو سازهای اطرافش و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن ، کاربرد اصلی خود را از دست داده و تبدیبل به یک آب انبار نمایشی شد. 

 

قرار گیری این آب انبار در کنار شهر حریره و نورپردازی زیبای آن باعث شده این آب انبار دوقولو تبدیل به یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری جزیره کیش شود. 

 

آب انبار سنتی, آب انبار پنج بادگیر, آب انبارهای قدیمی ایران

تاریخچه آب انبار سنتی کیش

 

معرفی آب انبار سنتی کیش

برای ورود به آب انبار سنتی کیش از راه پله طویلی به سمت زیر زمین حرکت میکنید ، در این مسیر خنک شدن هوا را به صورت محسوسی متوجه خواهید شد و هر چه پایین تر می روید فضا خنک تر می شود. در قسمت بالای ورودی آب انبار، روزنه هایی می بینید که برای متعادل سازی هوای داخل آب انبار به خصوص در فصل تابستان تعبیه شده اند. 

 

بادگیرهای ساخته شده کنار گنبد آب انبار نقش خنک کنندگی بیشتری برای فضا ایفا می کرده اند و به کمک هوایی که از بادگیرها وارد فضای آب انبار می شده و به سطح آب برخورد می کرده هوای داخل آب انبار همیشه حالتی خنک و مرطوب داشته است. 

البته امروزه به دلیل خشک شدن آب داخل این بنا ، خنکی کمتری را احساس خواهید کرد. 

اطراف این بنا را با کاشت گونه های مختلف کاکتوس زیباتر کرده اند. 

 

آب انبار پنج بادگیر, آب انبارهای قدیمی ایران, تاریخچه آب انبار سنتی کیش

عکس های آب انبار سنتی کیش

 

سبک معماری آب انبار سنتی کیش

آب انبارهای ایرانی به طور کلی فضایی گود همانند استخر در زیر زمین ، سقفی گنبدی و بادگیرهایی برای خنک نگه داشتن آب دارند. 

در نگاه اول با دیدن آب انبار سنتی کیش بادگیرهای اطراف گنبد ، معماری شهر یزد را برایتان تداعی میکند.

 

معماری و زیبایی ظاهری این آب انبار کاملا مشهود و منحصر به فرد است. 

این آب انبار دارای دو گنبد و پنج بادگیر است و به همین دلیل به نام اب انبار دوقلو یا آب انبار پنج بادگیر هم شناخته می شود. در قسمت بالایی گنبدها روزنه هایی دیده می شود ک وظیفه متعادل سازی های داخل آب انبار را در فصول گرم بر عهده دارند. 

 

بادگیرهای اطراف گنبد برای خنک نگه داشتن آب ساخته شدده اند ، در این سبک معماری هوا از یک سمت بادگیر وارد فضای آب انبار شده و به پایین می رود و با برخورد به آب باعث خنک شدن هوای محیط اب انبار می شود. 

در بالای بادگیرها دریچه هایی قارر دارد که 1 – 8 طرفه هستند و داخل این دریچه ها تیغه های نازکی فضای داخلی بادگیر را به بخش های متعدد عمودی تقسیم کرده است تا باد را راز بیرون به داخل و به عمق زمین بکشانند. 

 

فضای داخل آب انبار سنگ فرش شده تا امکان بازدید عموم از داخل آب انبار فراهم شود البته به دلیل خشک بودن آب انبار ، سرمای هوای داخل آن نسبت به قبل کمتر شده ولی با پایین رفتن از پله ها هنوز هم کاهش دما را به صورت کاملا محسوس متوجه خواهید شد. 

 

جاذبه های گردشگری نردیک به آب انبار سنتی کیش, اماکن تاریخی کیش, عکس های آب انبار سنتی کیش

معماری آب انبار سنتی کیش

 

مسیر دسترسی به آب انبار سنتی کشی

بازدید از آب انبار سنتی کیش رایگان است و حدود نیم ساعت زمان لازم دارد.

اگر قصد بازدید از شهر تاریخی حریره در شمال جزیره کیش را داشته باشید میتوانید از این آب انبار زیبا دیدن کنید. در کار مجوعه درختان سرسبز اطراف آن استراحت کنید. 

 

بهترین مسیر دسترسی به آب انبار سنتی کیش بلوار میر مهنا است که بعد از وارد شدن به بلوار المپیک و بعد از رد کردن میدان و وارد شدن به خیابان درخت سبز ، بادگیرهای آب انبار به راحتی دیده می شود. 

 

 معماری آب انبار سنتی کیش, مسیر دسترسی به آب انبار سنتی کشی

مسیر دسترسی به انبار سنتی کیش

 

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به آب انبار سنتی کیش

شهر باستانی حریره : 1.7 کیلومتر

شهر زیرزمینی کاریز : 2 کیلومتر

مرکز خرید دامون : 2.5 کیلومتر

هوم سنتر پادنا : 3.2 کیلومتر

 

گردآوری : بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow