جواهردشت رودسر مقصدی رویایی برای تفریح آشنایی با جواهردشت رودسر


			
		جواهردشت رودسر مقصدی رویایی برای تفریح
		آشنایی با جواهردشت رودسر
0
جواهردشت رودسر   جواهردشت جایی رویایی برای طی کردن روزهای گرم تابستان، در ...



جواهردشت رودسر

 

جواهردشت جایی رویایی برای طی کردن روزهای گرم تابستان، در فضایی سرسبز و خرم با هوایی بهاری است و همه چیزی که از طبیعت می‌خواهید را با هم دارد. کوه، دشت، مرتع، جنگل‌های انبوه و آب و هوایی پاکیزه، همه ویژگی های این ییلاق زیبا هستند. اقامت در این طبیعت بکر برای علاقه‌مندان گردشگری طبیعی، یک مجال عالی است.
جواهردشت کجاست؟

جواهردشت از روستاهای ییلاقی شهرستان رودسر از اطراف دهستان سیاهکلرود قسمت چابکسر، واقع در استان گیلان است. جواهردشت در ارتفاع نسبی ۲۰۰۰ متری از سطح دریای کاسپین قرار دارد و در زمستان به علت بارش سنگین برف خالی از جمعیت است. در جبهه جنوبی جواهردشت بلندترین قله استان گیلان، سماموس با ارتفاع ۳۶۷۸ متر از سطح دریا واقع شده‌است.

 

لازم به ذکر است آب زلال و همیشه سرد، سفید آب رحیم آباد که برای آب آشامیدنی بخش‌های مرکزی و دیگر قسمت های شهرستان رودسر استفاده می‌شود از قله‌های سماموس سرچشمه می‌گیرد.

 

جواهردشت کجاست, جواهردشت رودسر, روستای جواهردشت رودسر

جواهردشت کجاست

 

پیش از ورود به جواهر دشت با آستانه متبرکه نقره عباس روبرو می شویم که در دشتی زیبا و سرسبز قرار دارد که محلی زیبا هم برای زیارت و هم برای تفریح است. در این بخش وجود پوشش گیاهی گوناگون و خانه های روستایی با سقف های شیروانی جلوه گری می کنند.در این بخش مزارع بزرگ سیب زمینی و گله های دام روستاییان خیلی به چشم می خورد و حصار زمین های با سنگ و چوب نشانه نزدیکی باغ و جنگل است. مردم جواهر دشت که از نعمت آب لوله کشی محروم هستند مثل پیشینیان آب مصرفی خود را از چشمه تامین می کنند.

 

جواهردشت کجاست, جواهردشت رودسر,دیدنی‌های اطراف جواهردشت

آشنایی با روستای جواهردشت رودسر

 

قله سماموس یکی از قله های بلند و زیبای این بخش است که با ارتفاع ۳۶۲۰ متر از سطح دریا یکی از مکانهای دیدنی جواهر دشت است که البته برای رسیدن به قله حتما باید یک راهنمای محلی داشته باشید. به قول مردم قدیمی منطقه چون در دوران قدیم فردی با نام جواهر بزرگتری مردم روستا بوده است به همین علت نام جواهر دشت را روی آن گذاشتد و بعضی نیز اعتقاد دارند که چون جنگلها به دشتهای سرسبز تبدیل شده اند و چشمه ها و زمین های مرغوب در این بخش بسیار است نام جواهردشت را بر آن گذاشته اند.

 

عمر جواهردشت تقریبا به ۳۰۰ سال می رسد ولی به علت آب و هوای مناسب و چراگاه های مطلوب افراد بسیاری را به سوی خود جذب نموده است. جواهر دشت مردمی خونگرم و مهمان نواز دارد و در ورودی آبادی، بازاری قرار دارد که در آن مغازه های مانند قهوه خانه، خوار و بارفروشی و قصابی برای برطرف کردن نیازهای مردم وجود دارد.

 

جواهردشت کجاست, جواهردشت رودسر, دیدنی‌های جواهردشت

دیدنی‌های جواهردشت

 

دیدنی‌های اطراف جواهردشتجنگل سیاهکلرود:

در سفر به منطقه جواهردشت و ماندن چندروزه در این ییلاق زیبا، از دیدنی‌های اطراف جواهردشت هم دیدن کنید. از برجسته‌ترین دیدنی‌های اطراف، منطقه حفاظت شده «سرولات» است که در مسیر جاده ییلاقی وجود دارد. این قسمت پوشش گیاهی خیلی زیبا و مطبوعی دارد و پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز آن، بسیار جذاب خواهد بود.

 

قله سماسوس:

چنانچه از علاقه‌مندان به کوهنوردی هستید،‌ جواهردشت یکی از مسیرهای شروع کننده برای صعود به قله سماسوس است. مسیر صعود به قله، هفت کیلومتر طول و ۱۷۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد و اواسط مردادماه بهترین وقت برای رفتن به این ارتفاعات است. در ابتدای مسیر، کوه شیب ملایمی دارد که به‌ مرور زیاد می‌شود. صعود به قله این کوه ۶ تا هفت ساعت طول خواهد کشید، ولی چشم‌انداز قله،‌ منظره‌ای فوق العاده از سواحل دریای خزر تا چمخاله را شامل می‌شود.

 

امامزاده نقره عباس:

«امام‌زاده نقره عباس»، مکان زیارتی محلیان و ادای نذورات آن‌ها است. قدم زدن در روستاهای اطراف جواهردشت، خیلی لذت‌بخش و از معروف‌ترین آن‌ها، روستای «قاسم آباد» است. این روستا با عنوان «روستای ملی چادر شب بافی»، در آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است. لباس‌ها و رقص محلی این روستا معروف هستند.

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow