معرفی پارک وکیل آباد مشهد، از باغ های زیبای مشهد باغ وکیل آباد مشهد


			
		معرفی پارک وکیل آباد مشهد، از باغ های زیبای مشهد
		باغ وکیل آباد مشهد
0
پارک وکیل آباد   پارک وکیل آباد از تفریگاه‌های قدیمی و زیباترین جاهای دیدن®...



پارک وکیل آباد

 

پارک وکیل آباد از تفریگاه‌های قدیمی و زیباترین جاهای دیدنی مشهد است که هر سال افراد زیادی برای بازدید می روند. این باغ در دره‌ای زیبا قرار دارد و با وجود درختان کهنسال و رودخانه‌ای فصلی، آب و هوایی دلپذیر و مطلوب و امکانات رفاهی و تفریحی گوناگون، مکانی مناسب برای گذراندن یک روز خاطره انگیز در طبیعت است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با باغ وکیل آباد و دیدنی های آن آشنا کنیم.

یکی از پارک های گسترده و قدیمی شهر مشهد، پارک جنگلی وکیل آباد است که در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مشهد قرار دارد و یکی از جذاب ترین بهترین جاهای تفریحی مشهد به شمار میرود. بلوار پهن و خیلی زیبای وکیل آباد، میدان آزادی را به پارک جنگلی وکیل آباد وصل می کند. 

 

تاریخچه پارک وکیل آباد

باغ وکیل آباد در گذشته با نام میرطراز شناخته می‌شد. این تفریگاه‌ قدیمی شهر مشهد در حقیقت ملکی بود که به‌همراه قنات واقع در آن به وسیله حاج حسین ملک در سال ۱۳۴۸ وقف عام و به شهرداری شهر مشهد واگذار گردید. این باغ ۷۰ هکتار وسعت دارد و با وجود درختان سربه‌فلک‌کشیده کاج، سرو، تبریزی، زبان گنجشک، افرا، ارغوان، باران طلایی و چنار و درختان میوه چون توت، شاه‌توت، گردو و زیتون، رودخانه‌های فصلی و قناتی که سرچشمه این طبیعت سرسبز است، آب‌ و هوایی ویژه و فضایی جذاب برای بازدیدکنندگان می‌کند.

 

حسین ملک، فرزند بزرگ حاج محمد کاظم ملک‌ التجار و یکی از خیرین مشهور ایرانی بود که در سال ۱۲۵۰ هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. او اصالتا تبریزی و مجتهدزاده بود. موقوفات بسیاری مثل باغ ملی مشهد، خانه ملک مشهد، بیمارستان‌های چناران و تربت‌جام (و موقوفات آن دو)، باغ صبای تهران و قصر ملک شهر ری از حسین ملک باقی مانده است؛ به‌ گونه ای که در آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام اداره موقوفات ملک وجود دارد.

 

حسین ملک در سال ۱۳۱۶ موزه و کتابخانه ملک، اولین موزه وقفی را در تهران تاسیس و املاک و مستغلاتی را هم وقف آستان قدس رضوی کرد. اختصاص دو میلیون متر مربع زمین برای ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ۱۰ هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد از دیگر کارهای خیر او هستند. یکی از میدان های اصلی شهر مشهد هم با نام ملک آباد شهرت دارد؛ میدانی که در نزدیکی باغ ملک آباد قرار گرفته است.

 

پارک وکیل آباد به‌ علت آب و هوای این باغ و نزدیکی آن به طرقبه، منطقه‌ای ییلاقی محسوب می شود. در بین درختان این باغ، انواع پرندگان مانند مینا، طوطی، شانه به سر، جغد، انواع بلبل و غیره زندگی می‌کنند. در دل این پارک، چند باغ دیگر هم وجود دارد که در ادامه ، آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

یکی از جذاب‌ترین قسمت های پارک وکیل آباد، عمارتی در نزدیکی استخر قدیمی و مرکز وکیل آباد است که در گذشته ساختمان ییلاقی و تابستان‌نشین مرحوم ملک بود. این عمارت در گذشته به‌عنوان مهمان‌خانه و آنگاه به‌عنوان موزه به فعالیت خود ادامه داد. تبدیل درختان خشکیده به نشانه‌های چوبی، لانه و دانخوری برای پرندگان، نصب بنرهای تبلیغاتی رفتار با حیوانات مانند اقدامات قابل ستایش این مجموعه هستند.

 

پارک وکیل آباد مشهد,پارک وکیل آباد,پارک وکیل آباد مشهد با تصاویر

پارک وکیل آباد مشهد

 

در پارک وکیل آباد از چه جاهایی می توان دیدن کرد؟پوشش گیاهی و گونه های جانوری

درختان کهنسال کاج، صنوبر، چنار، سپیدار و گونه های متنوع گیاهی از این باغ یک بهشت به وجود آورده اند. باغ وکیل آباد با داشتن شاخص های گوناگون زیستگاه پرندگانی مانند شاه طوطی، طوطی ملنگو، جغد، سهره و مینا بوده و میزبان پرندگان مهاجر است. صدای گوش نواز این پرنده ها را زمان قدم زدن در لابه لای درختان خواهید شنید.

 

رودخانه و قنات

ریشه زندگی این باغ بسته به رودخانه فصلی و قنات آن است که باغ وکیل آباد به جز زندگی‌، زیبایی اش را مدیون آن هاست. باید گفت که تعداد چاه های وقفی این باغ به بیش از ۲۰۰ میله می رسد. اغلب روزهایی که رودخانه آب داشته باشد، گردشگران در پیرامون این رودخانه جمع می شوند.

 

پارک وکیل آباد مشهد,پارک وکیل آباد,تاریخچه پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد کجاست

 

کوشک و مجسمه برنزی

در اطراف باغ استخرهایی قدیمی وجود دارند که معروف ترین آن ها در محدود مرکزی باغ ساخته شده و با عنوان استخر روس ها شناخته می شود. در کنار این استخر ۲ بنای قدیمی دیده می شود که حدود ۸۰ سال قدمت دارند و اکنون کاربری آن ها به موزه تغییر داده شده است. میان این ۲ ساختمان هم مجسمه ای برنزی از صاحب باغ قرار گرفته که قالب ریزی آن در کارگاهی در ایتالیا انجام شده است.

 

باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد یکی از دیدنی ترین جاهای گردشگری می باشد که در نزدیکی این پارک قرار دارد، باغ وحش وکیل آباد در کنار پارک وکیل آباد می باشد. این باغ وحش دارای انواع حیوانات گوشتخوار و علف خوار، آبزی، خزنده و پرندگان می باشد که می‌توان به شیر، ببر، خرس، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه اشاره کرد. همین مسئله توانسته قدم مهمی در جذب توریست به این منطقه در استان مشهد تبدیل بشود.

 

تصاویر پارک وکیل آباد
پارک وکیل آباد مشهد,پارک وکیل آباد,تصاویر پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد مشهد با تصاویر

 

پارک وکیل آباد مشهد,پارک وکیل آباد,باغ وکیل آباد مشهد

تاریخچه پارک وکیل آباد

 

پارک وکیل آباد مشهد,پارک وکیل آباد,در پارک وکیل آباد از چه جاهایی می توان دیدن کرد

تصاویر پارک وکیل آباد

 

پارک وکیل آباد مشهد,تصاویر پارک وکیل آباد

در پارک وکیل آباد از چه جاهایی می توان دیدن کرد

 

پارک وکیل آباد مشهد,پارک وکیل آباد,باغ وکیل آباد مشهد

جاهای دیدنی پارک وکیل آباد

 

پارک وکیل آباد مشهد,در پارک وکیل آباد از چه جاهایی می توان دیدن کرد

پارک وکیل آباد

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow