موزه رضا عباسی از غنی ترین مجموعه های تاریخی - فرهنگی ایران معرفی موزه رضا عباسی


			
		موزه رضا عباسی از غنی ترین مجموعه های تاریخی - فرهنگی ایران
		معرفی موزه رضا عباسی
0
موزه رضا عباسی کجا قرار دارد ؟   موزه رضا عباسی یکی از بهترین مجموعه های تاریž...



موزه رضا عباسی کجا قرار دارد ؟

 

موزه رضا عباسی یکی از بهترین مجموعه های تاریخی - فرهنگی کشور است که می توان آن را نمونه کوچکی از موزه ایران باستان دانست. این موزه واقع در خیابان شریعتی تهران روبروی گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال 1978 تاسیس شد و به نام رضا عباسی، نقاش معروف صفوی کاشان، نامگذاری شد.
موزه ی رضا عباسی کجاست؟

موزه رضا عباسی در سال 1356 در مقابل دانشکده الکترونیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی واقع در خیابان شریعتی تهران افتتاح شد و به یاد نقاش معروف کاشان رضا عباسی نامگذاری شد. این ساختمان در ابتدا متعلق به نمایشگاهی از مبلمان و دکوراسیون داخلی بود که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد معماری، برای مصارف موزه خریداری شده بود. موزه رضا عباسی را می توان یکی از غنی ترین مجموعه های تاریخی - فرهنگی ایران دانست، به طوری که در واقع نمونه کوچکی از موزه ملی ایران بود.

 

مجموعه های دیدنی موزه از هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل قرن 20 و دوره قاجار است. این موزه حدود 50 هزار شی عتیقه را در خود جای داده است اما متأسفانه تنها 700 مورد از آنها می توانند در سالن های موزه به نمایش درآیند. سایر اشیا تاریخی گاهاً در قسمت نمایشگاههای موقت به نمایش در می آیند.

 

مجموعه های به نمایش درآمده و ذخیره شده این موزه مربوط به دوره ای از هزاره 2 قبل از میلاد تا اوایل قرن 20 است که مربوط به اواخر دوره زمانی قاجار است. نمایشگرها به ترتیب زمانی مرتب شده اند، بنابراین بازدیدکنندگان می توانند در این بازه زمانی فرصتی برای مشاهده پیشرفت هنر، فرهنگ و فناوری داشته باشند. این تنظیم باعث شده است که موزه رضا عباسی با توجه به تاریخ هنر ایران بین سایر موزه های کشور بی نظیر باشد.

 

اشیا به نمایش گذاشته شده در این موزه شامل مصنوعات ساخته شده از خشت پخته شده، فلز و سنگ از دوران پیش از تاریخ تا سفال و اشیای فلزی، پارچه و نقاشی لاکی مربوط به دوره اسلامی است. از دیگر آثار هنری به نمایش درآمده در حافظه، نقاشی روی بوم و کاغذ، دست نوشته ها و جواهرات مربوط به دوران پیش از اسلام، علاوه بر هنر و فناوری و آثار خوشنویسی دوره اسلامی است.

 

سالن های موزه رضا عباسی,آثار موزه رضا عباسی,اشیاء موزه رضا عباسی

اشیاء موزه ی رضا عباسی

 

تقریباً 50000 مورد در این موزه نگهداری می شود. این ساختمان دارای سه طبقه است که حرکت بازدیدکنندگان از طبقه سوم به پایین آغاز شده است. مواد نگهداری شده در موزه در پنج سالن به نمایش گذاشته شده است: سالن قبل از اسلام (طبقه سوم). سالن هنر های اسلامی 1 و 2 (طبقه دوم)؛ سالن مینیاتور و نقاشی ایرانی (طبقه اول)؛ سالن خوشنویسی (طبقه اول)؛ و یک سالن برای نمایشگاه های موقت (طبقه همکف). موارد در اینجا به ترتیب زمانی به نمایش گذاشته می شود که بازدید کنندگان می توانند روند تکامل هنر، تمدن و فرهنگ ایرانی را دنبال کنند. این سبک چیدمان در بین دیگر موزه های ایران بی نظیر است.

 

بخش حفاظت و مرمت موزه با دو آزمایشگاه و یک کارگاه آموزشی به مرمت و ترمیم نقاشی ها اختصاص یافته است، مواد فلزی و نسخه های خطی دست نویس که یکی از پیشرفته ترین کارگاه های مرمت در ایران محسوب می شود. بنابراین، ماموریت در اینجا نه تنها مرمت موارد موزه رضا عباسی است، بلکه آنها مرمت مواد مربوط به موزه های دیگر را نیز انجام می دهند. تالارهای موزه رضا عباسی علی رغم داشتن 50000 مورد در مجموعه خود، فقط 700 مورد را می توانند به نمایش بگذارند و سایر آثار گاه به گاه فرصتی برای نمایش پیدا می کنند.

 

کتابخانه موزه شامل بیش از 10000 جلد کتاب به زبانهای فارسی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است. علاوه بر این، کتابخانه مشترک بیش از 50 نشریه داخلی و خارجی است. لوگوی موزه رضا عباسی در سال 1355 توسط مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایرانی) طراحی شد. علاوه بر این بیش از 50 عنوان دوره كامل مجلات فارسی، 60 عنوان دوره مجلات لاتين و حدود 90 عنوان دوره روزنامه های قدیمی نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

 

کتابخانه موزه عباسی همچنین دارای مجموعه ارزشمندی شامل 400 کتاب چاپ سنگی در زمينه متون ادبی است که قدمت برخی از آنها به بيش از 200 سال می رسد. از ويژگی های مهم اين کتابخانه می توان به وجود سفرنامه های معتبر و يادداشت های موجود که توسط اهداکنندگان نوشته و امضا شده و به کتاب ها ارزش معنوی و تاريخی بخشيده است،‌ اشاره کرد.

 

تصاویر موزه رضا عباسی,عکس هایی از موزه رضا عباسی,موزه ی تاریخی رضا عباسی

کتیبه ای در موزه ی رضاعباسی

 

سالن قبل از اسلام:

قدیمی ترین اشیای عتیقه قبل از اسلام را می توانید در طبقه سوم ببینید. اشیای عتیقه از دوره های پیش از تاریخ و قبل از اسلام ایران توسعه تدریجی تکنیک ها و مواد را با توجه به نیازهای زندگی روزمره نشان می دهد.

 

در این قسمت اشیا جالب تاریخی مربوط به دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی در معرض دید قرار گرفته است. روی این عتیقه جات می توانید طرح های حیوانات و طبیعت را ببینید، همان سبکی که در نقاشی های بازار و کاخ چهلستون دیده می شود.

 

آدرس موزه رضا عباسی,مکان موزه رضا عباسی,مکان های تاریخی ایران

اشیای عتیقه از دوره های پیش از تاریخ و قبل از اسلام ایران در موزه رضا عباسی

 

سالن هنرهای اسلامی 1 و 2 :

این سالن شامل اشیای تاریخی از آغاز دوره اسلامی تا دوران سلجوقی است و اشیا عتیقه موجود در سالن 2 از دوره سلجوقی، تیموری، صفوی تا قاجار جمع آوری شده است.

 

در این طبقه سفال های عتیقه، ظروف فلزی، جواهرات، لباس و دست نوشته های زیادی پیدا می کنید که شما را به سفری در تاریخ می کشاند و شما را مجذوب خود می کند.

 

در قسمت قاجار نیز قلمدان های عتیقه (جعبه یا جعبه فارسی مخصوص نگهداری قلم)، جلد کتاب و جعبه وجود دارد.

 

درباره ی موزه رضا عباسی,سالن های موزه رضا عباسی,آثار موزه رضا عباسی

ظروف فلزی و جواهرات در سالن هنرهای اسلامی موزه رضا عباسی

 

تالار خوشنویسی :

خوشنویسی، یکی از ارزشمندترین دستاوردهای هنری دوران اسلامی در این سالن به نمایش گذاشته شده است. در این سالن می توانید مراحل مختلف تحول خوشنویسی فارسی و عربی را در نسخه های خطی و نوشتاری با سبک های متنوعی مختلف مانند خط ثلث، محقق، نسخ و نستعلیق مشاهده کنید و همچنین می توانید با هنر کتاب سازی آشنا شوید. ورق های این مجموعه از مواد مختلفی ساخته شده است، از پوست حیوانات گرفته تا خانبالغ (کاغذ چینی باستان) و ... .

 

مکان موزه رضا عباسی,مکان های تاریخی ایران,تصاویر موزه رضا عباسی

تالار خوشنویسی موزه ی رضا عباسی در تهران

 

سالن مینیاتور و نقاشی ایرانی:

مجموعه ارزشمند و گسترده ای از سبک های نقاشی اسلامی در این سالن به نمایش گذاشته شده است. در سالن نقاشی از موزه رضا عباسی شما به وضوح می توانید از تکامل فرآیند و توسعه هنر فارسی تا 14 را ببینید هفتم هجری. قدیمی ترین مورد مخالف در این بخش، برگه ای از شاهنامه "دموت" از اواسط قرن هشتم هجری است.

 

برخی از نقاشی ها مربوط به سبک های شیراز، نیشابور، اصفهان، قزوین، تبریز و هرات است. نقاشی های زیبا و رنگ روغن مربوط به دوران قاجار قطعاً شما را متحیر خواهد کرد. جذاب ترین نقاشی ها، نقاشی های رضا عباسی است که شامل پرتره یک مرد جوان است که فنجانی در دست دارد و یکی از شاهکارهای رضا عباسی است.

 

آشنایی با موزه رضا عباسی,درباره ی موزه رضا عباسی,سالن های موزه رضا عباسی

سالن مینیاتوری و نقاشی موزه رضا عباسی تهران

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow